(P N Ordesa Monte Perdido,Aragó) Excursió el 27 d’octubre de 2017; total de 18km; +650 -650; 5,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Parking San Úrbez, Molí Aso, Pont Aso, riu Bellós, Mirador Tozal de Fueva, ermita San Úrbez i tornada.    Participants: els 11 del grup d’aquest viatge a la Vall d’Añisclo.  Tipus de sortida: anada i tornada; Dificultat: fàcil, una mica llarga. NOTA: els desnivells (de +3000m) que es veuen al track publicat a Wikiloc no són correctes. El senyal dels satèl·lits s’han llegit malament amb el Garmin. Per això poso una distància (18km en canvi de 22km) i uns desnivells reduïts per intuïció en aquesta crònica.

mapa973 mpoerfil973

FA ANYS: Sant Urbici o Sant Úrbez era un monjo eremita que va néixer el 702 a Burdeos i va morir, diuen, cent anys després.

P1120461 ini P de Urbez  Com la carretera (HU-631) d’Escalona cap a la Vall d’Añisclo (Pont Úrbez) està tallada, cal seguir cap a Fanlo per Puyarruego. Un cop la carretera s’uneix a la HU-631 continua i va a Fanlo, però cal girar a la dreta on la indicació ja diu Pont Úrbez Cañon Añisclo. Cent metres més avall hi ha l’aparcament i uns metres més enllà la barrera que talla la carretera.

P1120463 Ruta Molino de Aso  Des de l’aparcament cal començar a caminar en direcció al Molí d’Aso. Un cartell informatiu mostra aquesta ruta circular. Seguirem la meitat, després enfilarem el congost amunt i quan tornem a baixar seguirem el tram final d’aquest circuit que indica el cartell.

P1120465 Ermita a laltra vessant  El camí és molt agradable i ben indicat. Seguim pel vessant de ponent del Congost des d’on tenim aquesta vista de l’ermita de Sant Úrbez, a l’altra banda del riu. Sant Úrbez, el monjo eremita, va sentir la crida de Déu perquè creués les muntanyes i baixés a Aragó. Així ho va fer i va viure en coves i treballant de pastor, en la pobresa i la solitud. Després d’aquestes feines va decidir anar directament a la vida eremítica i es va instal·lar en una cova de Saliellas de Cerésola, al costat de la llera del Guarga, on la gent l’anava a visitar per la seva fama de sant. Quan va morir, les seves restes van anar a parar al santuari de San Úrbez, situat a Nocito dins del municipi de Nueno.

P1120467 moli Aso  Poca estona desprès arribem al davant del molí. Està enderrocat però encara mostra les dues moles de molí. La sobirana (la de dalt) i la jussana (la de sota, que mai no girava).

P1120469 El grup

És també un bon lloc per fer una foto del grup. Aquest congost d’Añisclo, com el seu riu, el Bellós, és un dels paratges més visitats del Pirineus Centrals. L’accés per carretera, com ja hem dit l’hem canviat perquè està tallada. Cal saber que hi ha un túnel del qual cauen roques i pel perill que això suposa te el pas barrat. Aquest túnel suposo que devia ser excavat quan els presoners republicans (després de la Guerra Civil) van ser forçats a construir la carretera. Cal recordar que la política del general Franco va ser la de castigar els republicans de moltes maneres i una era la de fer-los servir com esclaus de treball.

P1120472 Salt Aigua Aso  Deixem a l’esquerra el salt d’aigua d’Aso, des d’on sortia el canal que portava l’aigua al molí. La pista i després el camí no tenen pèrdua, per tant cal no fer cas dels salts de ruta al track provocats per les diferencies de lectura dels senyals dels satèl·lits.

P1120473 Pont Aso

Pocs metres més endavant passem pel pont d’Aso. Per aquest territori observarem el fenomen d’inversió dels pisos de vegetació, amb fagedes al fons i alzinars en altura.

P1120478 Colors de tardor

Els faigs mostren els seus colors groguencs i ocres de la tardor i aporten una gran varietat cromàtica a l’entorn.

P1120481 Riu Bells  Des del costat del pont tenim al davant aquesta vista del riu Bellós. No he trobat informació de l’etimologia de ‘Bellós’, tot i alguna referència a la dinastia Bellónida, que identifica el llinatge dels primers Comtes de Barcelona, com en Belló (755 a 812), que també era comte de Carcasona que, personalment, no crec que hi tingui relació.

P1120483 Pista endavant

Hem arribat a la pista que puja de sud a nord per tot el congost d’Añisclo. La seguim a l’esquerra. Quan tornarem a baixar passarem també per aquest punt i seguirem avall.

P1120485 Salt 1  El riu Bellós, en el seu recorregut des dels vessants del Soum de Ramond, encaixonat entre les parets verticals del congost, forma diversos salts d’aigua.

P1120488 Salt 2

Un altre salt d’aigua. A cada salt ens venen les ganes de fer alguna fotografia.

Va ser l’edat mitjana quan la gent de la vall anaven en romeria a l’ermita de Sant Úrbez. Probablement molts devien venir els dies més complicats de l’any 1134. El rei d’Aragó, Alfons el Batallador, havia mort sense descendència i havia decidit cedir els seus estats a les ordes del Temple i dels Hospitalers; la noblesa aragonesa es va revoltar, no va acceptar aquesta decisió i va optar per designar el germà d’Alfons, en Ramir. Ramir era el bisbe de Barbastro i Roda, va haver d’abandonar el monestir i va acceptar el títol de rei. Per assegurar la descendència al tron es va cassar amb Inés de Poitiers i l’any següent van tenir una filla: Petronila. El rei va abdicar en favor de la seva filla dos anys després.

P1120489 Un altre pont  També trobem algun pas que ens porta a l’altra vessant i que es resol amb un pont.

Seguint amb la història, cal recordar que també va casar Petronila amb el comte de Barcelona, Ramon Berenger IV, sobirà indiscutible de Catalunya. Mentre la jove anava a un convent esperant l’edat per casar-se, Ramir II es va retirar al monestir benedictí de Sant Pere el Vell i així va deixar el seu regne en un procés de federació amb Catalunya.

P1120490 Un rio no es una piscina

Com que hi ha basses, també hi ha rètols que prohibeixen banyar-s’hi. En els rètols hi ha una explicació clara: “Un riu no és una piscina”. La realitat és que els rius formen part d’ecosistemes delicats on es vol que les espècies (peixos, petits vertebrats, insectes) es vagin recuperant. La gent no és conscient que el propi ‘ph’ de la pell modifica les condicions de l’aigua i perjudica les cries de la fauna que s’intenta recuperar. Per tant, cal fer cas d’aquests avisos si volem que els nostres fills i néts puguin gaudir de la natura en el futur.

P1120494 Congost estret  El congost és molt estret i forma diversos esglaons en altura. Esglaons que es van anar formant a mida que l’erosió de l’aigua hi anava passant i anava reduint el seu cabal hidràulic.

P1120495 Esmorzar sota el Mondoto

Ens aturem a menjar i descansar una mica. No ho veiem, però per sobre nostre, a l’esquerra, hi ha el Mondoto, on ahir vam anar per poder admirar l’Añisclo des de dalt. Avui ho fem just per dins.

P1120498 Pla de Cumaz  Després de l’esmorzar arribem a un espai més ample, perquè coincideix amb un meandre. És el Pla de Cumaz.

P1120503 Fulles d aur

Els colors prenen vida a mida que la llum entra al congost. Aquí unes magnífiques fulles d’auró.

P1120504 Un gran faig  La vegetació és esponerosa. Un gran faig, potser el més gran dels molts que veiem, ens contempla passar.

P1120506 El sender s enfila  Quan portem caminats uns 7 quilòmetres, el sender comença a pujar fort.

P1120511 Mirador  Finalment arribem al Mirador. Al davant tenim el Barranc Mallo Sasé que s’inicia a la coneguda Font de la Malla Basa, entre els dos cims que es veuen: a l’esquerra el Tozal de Basones (2126m) i a la dreta la Forqueta de Plana Canal (1921m). Segons el track hem caminat teòricament 11 quilòmetres. Jo crec que han estat menys.

P1120516 A Cumaz un altre cop  Ja som a Cumaz un altre cop, ara que l’aigua brilla perquè el sol entra dins del congost.

P1120522 En apropem a Urbez  Hem baixat una mica més. Ens apropem a l’ermita. El riu Bellós, que fa estona tenim a la nostra dreta es forma al sud el Mont Perdut, als peus del Soum de Ramond o Pic Añisclo. Madoz ja s’hi referia i explicava que sorgia de la coneguda com Fuenblanca, la qual brolla d’una gran roca propera al conjunt de les Tres Serols.

P1120524 Sant rbez Arribem a l’ermita de Sant Úrbez.

Per concloure el que comentàvem de la història, cal dir que per la seva banda el sobirà català va negociar amb Alfonso VII, rei de Castella, la devolució de les terres que en els últims anys havia anat conquerint a Aragó en el seu intent de fer-se amb el regne aragonès. Aragó així va aconseguir dos objectius: assegurar la seva pervivència davant la pressió de la poderosa nació castellana i obtenir una via segura i permanent de sortida de la seva producció de llana aprofitant les relacions i el comerç català.

P1120527 El grup

Ens hi fem una fotografia.

Mentre arribàvem hem rebut uns missatges que ens expliquen que sembla haver-se declarat la República Catalana. Així el conflicte de Catalunya amb Espanya, puja de to. Ara es veu a venir (com es va comprovar després) que el Senat, amb el suport de PSOE i C’s, donaran via lliure a l’article 155 de la Constitució del qual es parla tant últimament i que suposa cessar tot el Govern de la Generalitat. Una situació estranya ja que ara qui manarà a la Generalitat serà algú que ningú ha votat.

2017-10-28-PHOTO-00000054

Aquest dia, al vespre, hem planificat un sopar en grup. Hem organitzat un sopar amb amanides i un arròs amb gambetes (una mica picant) pel qual hem muntat tota la operació en una de les terrasses dels bungalows.

Per obtenir el track clica aquí: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20644162