La Palma Roque de los Muchachos a Torre del Time. Aquesta excursió comença en el punt més alt de l’illa, el Roque de los Muchachos, a 2.426 metres d’altitud. El recorregut d’11 qm; desnivell ‘+100 ‘-1300; amb un temps d’unes 6 hores amb moltes aturades incloses.  He tornat a La Palma amb tres amics (Anna, Jordi i Vinyet) el 2017 i hem repetit aquesta excursió. He introduït algunes fotos d’aquest segon viatge. Figuren amb la indicació “F2”.

NOTA: He de dir que molts dels desnivells que indiquen alguns tracks no són correctes. El desnivell més aproximat és de +100 i -1950 metres. Cal tenir en compte que se surt de dalt del Roque (2426m) i es baixa fins al Mirador del Time (600m) per tant, com a mínim hi ha un desnivell nét de 1826 m.

512 Roque de los Muchachos a Time MAPA  512 Roque de los Muchachos a Time PERFIL

FA ANYS: El 1693, els canaris van fundar la ciutat de Matanzas a l’illa de Cuba.

L’autocar ens deixa a tocar de l’observatori canari. Estem a l’Observatori Astrofísic Internacional de les Canàries. Aquest cim és el segon punt més alt de les illes, després de Tenerife (amb el Teide) i les seves especials característiques de claredat del cel, així com la llei de protecció de la visibilitat (que condiciona l’enllumenat de l’illa) el fan ideal per a la investigació de l’Univers.P1100612

L’observatori és un lloc extraordinari, amb molts telescopis de molts països. A més del canari, hi ha telescopis d’Anglaterra, Irlanda, Itàlia, Bèlgica, Suècia… és a dir, un paradís de la investigació.  El Gran Telescopio de Canarias (GranTECAN), inaugurat el 2007, és el telescopi òptic més gran del món, amb un diàmetre de 10,4 metres i capaç de detectar la llum visible i infraroig de l’Univers. Si voleu més informació del GranTECAN poder anar a l’enllaç: http://www.gtcdigital.net/

P1100630 El Galileo i el canari

Entre ells, hi ha el SuperWASP (Wide Angle Search for Planets), que fou inaugurat el 2004, amb la participació de diversos països, i està pensat per buscar planetes fora del Sistema Solar. També hi ha el Telescopi MAGIC per observar les radiacions de Raigs Gamma i el Telescopi WHT (William Herschel) que és el telescopi reflector més gran d’Europa, amb 4,2 metres de diàmetre, que es va inaugurar el 1987 i que de moment ha descobert l’existència d’un forat negre a la nostra galàxia i també l’existència de les nans de color marró. Mentre ens hi estem uns corbs ens venen a visitar. Un d’ells, anellat, es posa sobre l’espatlla del Lluís, que li va donant menjar.

El corb (Corvus corax) P1100616 Llus i corbviu amb els humans des de fa milions d’anys i es tracta d’una espècie de tipus omnívor que menja tant carronya, com petits animals i insectes, o bé fruits i llavors. Es tracta d’un còrvid del qual s’han observat curioses demostracions de resolució de problemes, que el presenten com un animal força intel·ligent. Nosaltres pugem al punt més alt, des d’on podem tenir unes primeres vistes de la Caldera i, ben abrigats anem començant el circuit que va seguint tota la cresta de ponent.

F2 P1080806Los Muchachos

F2, (foto del 2017): Aquestes formacions al cim donen nom al Roque de los Muchachos.    Les vistes des de dalt del Roque són extraordinàries. Cap a ponent sabem que hi ha Amèrica, el continent al qual no sabia que es dirigia Colom, que no sabia què era quan hi va arribar i que en tornar no sabia realment d’on venia.

Cuba va ser un destí de l’emigració dels canaris. Ja l’any 1693, els canaris van establir, a l’illa cubana, una població anomenada Matanzas. Però l’emigració a Cuba es va intensificar els segles XVIII i sobretot el XIX, on es dedicaven al cultiu del tabac i de la canya de sucre, en part per la decadència general de les illes Canaries. Els canaris hi anaven buscant una vida millor. Actualment La Palma ofereix una magnífica imatge de ciutats netes, carreteres en perfecte estat (i sense peatges!), preus raonables i gent amable que camina tranquil·lament. Aquest segon viatge, hem estat allotjats a l’hotel Benahoare, de Los Llanos de Aridane, envoltats de pau i un nucli antic respectuós amb les cases tradicionals, places amples i arbres extraordinaris.

P1100618 Caldera de Taburiente

Pel camí no es pot evitar anar fent aturades per gaudir de l’espectacle de la Caldera de Taburiente i dels colors i formacions de les roques.

Fins i tot, més avall, tenim una curiosa vista del con piramidal perfecte del volcà del Teide, a la llunyana illa de Tenerife.

P1100624 Anem caminant i baixant i passem per la capçalera dels torrents la Hoya Verde, la Degollada de las Palomas i d’altres, amb alguna aturada per reposar forces que, com es pot veure, alguns companys ho fan gaudint del fruit més valuós de l’illa.

P1100635 F2: Recordem que

L’any 1693 es reconeixia com sobirà d’Espanya a Carlos II (conegut com “El Hechizado”). Era fill de Felipe IV i de Mariana d’Àustria. Va morir als 39 anys en estat de pertorbació mental i víctima d’exorcismes.

P1100644 Degollada Las Palomas

La Degollada de las Palomas, presenta colors espectaculars a les roques.

F2 P1080807 grup Roque

F2: Grup del 2017.  Encara que a Carlos II també se’l titula “rei d’Espanya”, no tenia cap títol que li reconegués. Carlos II disposava dels títols dels diversos regnes de la península, alguns dels quals estaven subjectes a constitucions pròpies. Aquest era el cas d’Aragó, Catalunya, València i Mallorca, a les Corts de cada una d’aquestes nacions (o regnes, principats o estats) havia de fer el jurament de respecte de les legislacions particulars. Al seu testament parla de “tots els meus regnes i dominis”, cosa lògica per la raó explicada.

F2 P1080811 Caldera

F2: Mirant cap a la Caldera de Taburiente. Va ser l’últim dels monarques Habsburg espanyols. A la wikipedia diu que el seu metge forense va concloure: “el cadàver no tenia ni una gota de sang, el cor era de la mida d’un gra de pebre, els pulmons corromputs, els intestins putrefactes, només tenia un testicle negre com el carbó i el cap ple d’aigua”. Un informe que resulta ben sorprenent.

F2 P1080815 Boira

F2: Per sota del Roque tot són núvols.

F2 P1080816 El Teide

F2: I una vista del Teide, a Tenerife.

P1100650 Baixada Morro Pinos Gachos

Més avall, ja trobem la baixada més forta del Morro de Pinos Gachos i aviat comencem a tenir la vista de la ciutat de Los Llanos, que sembla veiem des d’un avió.

P1100654 Vista de Los Llanos

Vista de los Llanos, molt aèria.

P1100662 Torre del Time

Finalment acabem l’excursió al costat de la Torre del Time. Aquest torre de vigilància rep el nom d’una revista que, m’han explicat, hi ha a l’illa i que va prendre el nom del diari anglès. Tot i amb això, ells no pronuncien pas “taim”, sino “time”.

F2 P1080822 Vinyes

F2: L'any 2017 hem seguit baixant fins al Mirador del Teide (a 600 metres d'altitud) i hem passat pel costat d'aquestes vinyes.

F2 P1080824 Los Llanos

F2: Una millor vista de Los Llanos.

P1100665 N.Sra. Angustias Amb els cotxes, ens dirigim al nostre lloc d’estada, al poble de Barlovento, però abans fem una curta aturada a l’església de Nuestra Señora de Las Angustias, de la qual pot resultar interessant explicar alguna cosa.

Tal com em va explicar l’amic Josep Camp, aquí el beat Ignacio de Acevedo, mentre celebrava missa el 13 de juliol de 1579, va mossegar el calze, on hi va deixar marcat el senyal de les dents. Diuen que en el moment de prendre el vi va tenir una visió del martiri que ell i 29 monjos més havien de patir un cop serien fets presoners pel pirata Jacques de Soria davant del port de Tazacorte, just abans d’haver d’embarcar per anar a cristianitzar Amèrica. El viatge l’havien de fer per ordre de Sant Francesc de Borja. El calze és desat a Màlaga (jesuïtes de San Estanislao). Els coneguts com a “màrtirs de Tazacorte” van ser beatificats per Pius IX. Cal afegir que també Santa Teresa va tenir una visió del moment del martiri: va veure els 30 jesuïtes vestits amb lluminoses estrelles penetrant al cel.

Si vols accedir a la ruta per a gps, pots anar a: