(Click on the flag above to have the translation in your Language)   (Vall d’Aran) Ruta 1226 el 26/06/2020; 9 km; +460 -460; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Beret, Pla Orri, Coret Salardú, riu Malo, Orri de Tredós, Estany de Baciver.   Participants: Joan B, Rosa Maria, Toni C, Anna F i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: moderada.

cmapa1226  cperfil1226

FA ANYS: L’occità és la llengua pròpia dels aranesos i és la llengua oficial dels del 1990 a la Vall d’Aran i també a Catalunya des del 2010.

DSC06606 Inici al Plan dOrri    Arribem després de seguir el senyal cap el Pla de l’Orri, en l’entorn del Coret de Salardú. Des d’aquest punt surten, a l’hivern, uns remuntadors pels esquiadors. Aran és un mot d'origen preromà que ve del basc ‘aran’ que significa «vall», i per tant és un pleonasme en significar Vall de la Vall (tal com diu el lingüista Manuel Bofarull).

DSC06607 Direccio dels camins   En direcció est-sud-est s’endevina la vall de l’Arriu Malo (‘arriu’, és ‘riu’ en aranès). Estem en part de la zona esquiable de Baqueira Beret. La estació d’esquí de la Val d'Aran es va inaugurar el 1964, quatre anys més tard ja comptava amb 30 quilòmetres de pistes.

DSC06609 Els amics   Ens posem en marxa, planejant amb un aire fresc i agradable i envoltats del verd viu després de mesos en que ha plogut molt.

DSC06611 Endavant

La Val d’Aran està constituïda fonamentalment per materials d’edat paleozoica i forma part de l’anomenat zona Axial dels Pirineus on hi afloren els materials més antics de la Serralada Pirinenca. L’esquí a la Vall d’Aran va tenir els seus orígens el 9 de març de 1919, quan tres excursionistes de CEC (Centre Excursionista de Catalunya) van pujar a peu i amb esquís al port de la Bonaigua, pel camí que ve d'Esterri. Des de Cap de Port van baixar esquiant per neu fresca, o caminant, fins a Salardú. Els tres esquiadors eren Lluís Estassen, Josep M. Soler Coll i Pau Badia. Amb ells l'esquí entra a la Vall d'Aran i se sap que a Salardú es van allotjar a la Fonda Espanya.

DSC06612 Una bonica orquidea silvestre

És un camí amb sorpreses i entre aquestes les boniques orquídies tacades (“Dactylorhiza maculata”). Cal saber que, tot i que ara la trobem aquí, la seva distribució i hàbitat s’escampa per tot Europa i arriba, fins i tot, al nord-oest d'Àfrica; també se’n troben a Sibèria.

DSC06615 Amunt cap el pedregar En uns vint minuts arribem a una passera de fusta ample. Aquí el camí normal passa el riu Malo. Però nosaltres seguim de cara pel mateix vessant que tenim, és a dir per l’esquerra del riu (o la dreta del nostre pas) que coincideix amb el track que hem baixat de wikiloc.

DSC06616 Riu

Ara a l’esquerra tenim el riu Malo, el qual neix al Circ de Baciver i esdevé un afluent de capçalera de la Garona. De l’occità o de l’aranès diguem que el 20 de gener de 2016, la diputada per la CUP Mireia Boya va prendre possessió de la seva acta al Parlament de Catalunya en llengua occitana. El diari ‘elmacional.cat’ explica com acte seguit es va desfermar l'udol de la caverna: la xarxa es va inundar d'insults a la diputada i a la llengua occitana. L'atàvica catalanofòbia dels grups que es qualifiquen com espanyolistes es multiplicava i ara hi afegien l’occitanofòbia. PP i C’s van mostrar la suma de la ignorància supina i de la seva misèria cultural (com escriu el diari esmentat).

DSC06617 Neret

Comença un roquissar, una tartera que s’enfila. Com és normal, per l’altitud, trobem molts grups de neret. Seguint la nota anterior cal afegir que l'occità és la llengua pròpia dels aranesos i que Catalunya és l'únic país del món que li reconeix aquesta naturalesa. L’Aran és l'únic territori de l'Estat espanyol que té reconegut el dret a l’autodeterminació. L'acte de Mireia Boya volia fer justícia a una llengua perseguida secularment pels estats espanyol i francès. La llengua de 3 milions de persones; des dels Alps italians fins a l'Atlàntic francès i des del port de la Bonaigua fins a la vall del Loira. Una llengua mil·lenària que relata la història de la nació aranesa.

DSC06618 Progresant per blocs de roca   La pujada es comença a fer dura, entre grans blocs de roques, irregulars, propis de tartera de trencament. El pas es fa lent, molt lent. S’ha d’anar en compte ja que les roques estan humides per la rosada de la matinada i hi ha el risc de caure dins dels clots que hi ha entre els blocs. Hem aconseguit avançar uns 500 metres, sempre pujant i buscant el millor pas i potser ens ha costat quasi mitja hora, així que decidim que el millor és tornar enrere i evitar risc.

DSC06623 Baixem

Durant la baixada, anem provant de passar per entre el matollar de nerets i evitar la tartera. Abans parlàvem de les pistes d’esquí. Potser hem d’afegir que amb els anys es va fer famosa (Baqueira Beret) per la presència del cap d’estat espanyol Juan Carlos I. Aquell fet va condicionar el territori ja que molts polítics, alts càrrecs de l’Administració central i altres amb intents de fer-se veure (i fer relacions que els poguessin anar bé) també van omplir apartaments i hotels. Ara, però, els diversos problemes que van sorgint en alguns mitjans de comunicació han deixat condicionat el prestigi del rei emèrit, tot i que ja el 2014 Cayo Lara reclamava un referèndum que, segons deia el titular de ‘elperiodico.cat’ (article del 11 de juny de 2014) havia de servir per evitar la continuïtat d’una monarquia decrèpita; tot i amb això no està clar que un referèndum, aquell 2014, hagués optat per un sistema republicà.

DSC06626 Dinosaure petrificat

Ja quasi som a baix i més relaxats puc descobrir aquesta roca que té la forma d’un cap de dinosaure. De la monarquia a Espanya podem afegir que fa pocs dies a ‘elpais.com’ es publicava un article (9 de juliol de 2020) amb el titular de “La representant de Podemos en la Mesa del Congresos demana l’abdicació de Felipe VI i un referèndum sobre la Monarquia”.

DSC06627 Pas de fusta   Quan tornem a estar al davant de la plataforma de fusta, passem a l’altra banda del riu on el camí es veu fressat i es pot seguir millor.

DSC06628 Petit llac   Anem fent el camí que en trams puja més dret, però segur, entre bosc. Algun petit estany es queda a sota nostre.

DSC06629 Presa   Uns 40 minuts més endavant arribem a la vista de la presa que tanca l’estany que hi ha al damunt. L'any 1991 es va construir la presa d’aquest l’estany Baix de Baciver per regular el subministrament d'aigua que està dirigida a la producció de neu artificial per a l'estació de Baqueira Beret. La seva construcció va implicar un augment del nivell d'aigua de l'estany de 3,5 metres, afectant de forma notable la flora de l'estany. La recuperació ha estat molt lenta i parcial.

DSC06630 Estany Bacivers   És l’estany de Baix de Baciver, amb aigua molt blava i entorn magnífic, tot i que un article publicat el 2015 a L’Atzavara parlava del desastre ecològic provocat per la presa.

DSC06633 Mireu mireu   Més amunt hi ha la serra que tanca el circ de Baciver. Allà hi tenim el Tuc de Marimanya (2679m) i el Pic del Rosari (2609m). Sé que la serra és fronterera amb el Palars Sobirà i que just darrera hi ha l’estany d’Airoto, al qual hi vam anar en una excursió, ja fa potser vint anys, des del poble d’Isil.

DSC06636 La vall   De baixada, podem gaudir de cara a la vall del riu Malo. Anem pensant que amb la monarquia borbònica sempre Catalunya ha tingut problemes. I l’Aran. En la guerra de Successió de Felip V, Vielha fou víctima novament de l’horror per mà del venjatiu marquès d’Arpajon, que comandava les tropes franco-castellanes, i el pla d’Es Horques, lloc on es complien les sentències contra els criminals de la Vall, es convertí en lloc de martiri dels patriotes austriacistes aranesos (1707). El 1714, com ja sabem, Catalunya va perdre la seva independència (també Aragó, València i les Balears).

DSC06638 Neus i cims   També veiem al fons, lluny, mentre anem acabant l’excursió els cims nevats del Parc Nacional d’Aigües Tortes i Sant Maurici.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/beret-pla-orri-coret-salardu-riu-malo-orri-de-tredos-estany-de-baciver-51867320