(Alt Empordà) Ruta el 22/10/2017; 11 km; +510 -450; 4 hores.   Excursió organitzada pel Centre Excursionista de Sitges amb el següent itinerari: Llançà, Coll del Perer, ermita Sant Onofre, Palau Saverdera.   Participants: 52 participants, guiats per en Xavier Masana.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: fàcil.

mapa mperfil

FA ANYS: El 882 Palau de Saverdera depenia del comtat d’Empúries.

P1120380 En autocar cap amunt  Anem a Llançà. Avui toca fer el GR-92 en la seva segona etapa, però sembla que farem una variant que va per l’interior: GR-92-0.

P1120382 Inici a Llan

Per tant, el nostre punt d’inici és a Llançà, on hi hem arribat en dues hores llargues. L’antiga Llançà, anomenada Daciana, va ser un indret important durant la Segona Guerra Púnica. L’exèrcit romà, que estava comandat pels germans Gneu i Publi Corneli Escipió, s’hi van situar per tallar els subministraments de l’exèrcit d’Anníbal Barca.

P1120384 Plaa Major  Passem per la Plaça Major de Llànçà, on hi ha una de les torres de defensa de l’antic recinte emmurallat i també l’Arbre de la Llibertat. Es tracta d’un gran plataner. Aquest sembla que va ser plantat el 1870, però l’origen del nom prové del 1789, any de la Revolució Francesa, moment a partir del qual es va difondre la plantació d’arbres que volien simbolitzar la llibertat dels homes i de les societats.

P1120387 Endavant pel GR  Amunt pel GR-92-0.

P1120393 Pujada constant

La pujada constant s’enfila més dreta a la part superior.

El comtat d’Empúries, que dominava tota aquesta contrada, el 882, va ser un dels comtats catalans que van constituir el territori, el segle IX, que els historiadors anomenen la Marca Hispànica i que van formar la Catalunya Vella.

Aquell 882 a la península només hi havia dues nacions més: Astúries i Navarra. Espanya no existia; no es podrà parlar d’Espanya, com entitat jurídica, de tot el territori fins després dels Decrets de Nova Planta de Felipe V que, com es ben conegut, va decretar incomplint les seves obligacions com a sobirà català, d’Aragó, de València i de Mallorca.

P1120394 Vista de Llan  Una vista de Llançà, amb el sol que hi comença a tocar.

P1120395 Sant Pere de Rodes

A la nostra esquerra, encara que molt cobert per l’ombra del dia, hi ha el monestir de Sant Pere de Rodes. D’origen benedictí, es calcula que es va formar el 878, encara que sobre un altre temple que ja existia.

P1120397 Coll de la Guillosa  Finalment arribem dalt del tot, al coll del Perer, a la Serra de l’Estela.

P1120399 Cruilla carretera i GR11

Dos quilòmetres més endavant ens desviem en arribar a la cruïlla amb el GR-11 i la carretera. Aquí cal estar atent amb els senyals. Per aquest territori, dirigint-nos a Palau de Saverdera, hi ha nombroses restes antigues per les quals, aquest camí, no hi passa. Es poden indicar els dolmens i sepulcres megalítics, com el de Mas Bofill i de La Devesa i fins i tot el jaciment neolìtic de Can Isaac.

P1120401 Des de Serre Rameres Port de la Selva  Més endavant per la Serra de Rameres podem gaudir d’aquest mirador sobre Port de la Selva.

P1120404 Golf de Roses  Comencem a baixar suaument, amb aquestes vistes del golf de Roses.

P1120405 Ermita Sant Onofre  Fins que arribem a l’ermita de Sant Onofre. Està situada en un replà enlairat, al costat d’un torrentet on hi ha una font que, ara per ara, no raja. Es tracta d’una ermita senzilla, d’una sola nau. Probablement es devia reconstruir després de la Guerra Civil, ja que la imatge del sant és del 1943.

P1120409 baixant baixant

Des de l’ermita, la baixada és dreta i constant. Haurem de desfer tots els metres que havíem acumulat en la pujada. Seguim el torrent de Sant Onofre, que pren les seves aigües dels turons de El Fitó (587m) i de Sant Salvador de Saverdera (682m).

Aquests dies es viuen moments complicats a Catalunya i a Espanya. A més, el passat dia 9, la Fiscalia Anticorrupciò (segons publica Miguel A Campos a ‘cadenaser.com’) ha fet publiques les conclusions en el judici de la Gürtel, després d’un any sencer de sessions i nou anys d’investigació. Es demana que el Partit Popular (PP) i la ex-ministra Ana Mato siguin condemnats per lucrar-se amb una organització corrupta. El senyor Mariano Rajoy (president del govern espanyol i del PP) no diu res al respecte. Parlant de corrupció, hi ha un interessant vídeo a youtube, que insereixo al final.

Alguns mitjans de comunicació han manifestat l’estupor de veure com el president del govern espanyol es troba amb el seu partit involucrat en aquest procés judicial i se sent obligat a dimitir.

P1120411 Vista de Sant Onofre des de baix

Mentre baixem, encara ens queda l’oportunitat de gaudir de l’ermita des de baix. Se sap que ja hi havia una capella el 1362, segons consta el Llibre Vert de la catedral de Girona. El corriol que baixa costerut, també és, lògicament, molt dret per la gent de Palau de Saverdera, quan hi pugen. Cal dir que aquest sant (conegut també com Sant Nofre) havia estat un ermità hongarès que, tal com vol la llegenda, es va tancar aquí per fer penitència. Anem baixant cap a Palau de Saverdera, que té com a referència més antiga la seva dependència, el 882, del comtat d’Empúries.

P1120414 Palau Saverdera  Finalment arribem a Palau Saverdera i acabem al davant de l’església romànica de Sant Joan, temple de planta basilical i amb tres absis semicirculars. Es compta que es devia bastir entre el 1022 i el 1070, sobre l’antiga vila romana existent.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20488909

Ara insereixo el vídeo publicat l’octubre de 2012, per Asesores Fiscales Comunidad Valenciana, amb el conferenciant José Maria Gay: