(Alt Camp) Ruta 1287 el 25/11/2020; 9 km; +36 -36; 3 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Nulles, jaciment ibèric Rabassats, Bellavista.   Participants: Dolors i Miquel.  Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil. IBP: 24.

cmapa1287 cperfil1287

FA ANYS: Aquest mes fa 169 anys que es va produir una caiguda de meteorits sobre Nulles.

DSC09551 Font de Nulles

Comencem aquesta excursió al davant de la font de les Caramelles del poble de Nulles. Se sap que l'any 1165 l’indret pertanyia a Guillem de Claramunt. Ara bé es calcula que la consolidació del poble es va produir a partir de l'any 1208, quan Guilla de Banyeres i el seu veguer Miró de Castellvell el van cedir a Guillema de Castellvell, la qual es va comprometre a construir-hi un castell i a poblar les terres amb la cessió de cases i corrals.

DSC09553 Poc despres comenar   Passem per sota la via del tren i seguim una pista recte en direcció nord que coincideix amb el GR-172.

DSC09554 Jaciment iberic   Després de pocs minuts (hem fet 1,4 quilòmetres) ens desviem per anar al Jaciment Ibèric de Rabassats. Ha estat objecte d’intervencions arqueològiques entre el 2013 i el 2017 per part de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC). Afortunadament, el propietari dels terrenys, Josep Fusté, hi va prestar la seva col·laboració.

DSC09560 Granja planol

Es tracta d’un interesant indret que estava ocupat per una gran granja. Això vol dir que necessàriament, no gaire lluny, i havia una població. Penso que probablement devia estar a l’indret que ara ocupa el poble de Nulles. L’edifici central de Rabassats va estar en funcionament al segle III aC. La part més ben conservada és l’ala oest, que consta de tres grans estances disposades en forma de “U” entorn d’un pati. L’habitació més occidental, formada per dos àmbits, s’utilitzava per a activitats domèstiques com la mòlta, la preparació d’aliments i el teixit; al centre, una gran sala amb llar de foc tenia funció residencial; a l’est, una tercera estança estava reservada a magatzem. Uns 200 anys després d’haver-se abandonat el jaciment, es va llençar el cos d’un home dins la bassa central. Es tracta d’un individu d’entre 40 i 50 anys d’edat que va morir en època romana (del segle I aC, al I dC), tal com indiquen les proves de datació amb carboni 14 que s’han fet a les restes òssies trobades al jaciment (‘nulles.altanet.org’).

DSC09561 Rabassats una granja   Han estat perfectament netejats els fonaments de la construcció. Cal pensar que les parets, damunt dels fonaments amb pedres, hi hauria fileres de maons de tàpia (argila i palla).

DSC09564 Nulles   Seguim el nostre camí, però mirem el perfil de Nulles que queda enrere. No he pogut trobar informació sobre l’origen etimològic del terme ‘nulles’.

DSC09566 Oliveres

Seguim endavant fins que el GR gira 90 graus a l’esquerra. De fet fem una excursió que forma un rectangle quasi perfecte. La ruta passa per un entorn de camps i arbres treballats, com aquestes oliveres que ens queden ara a mà dreta.

DSC09572 Garrofer

També hi ha camps de garrofers. El garrofer és un arbre propi del litoral mediterrani, que pot viure fins a 600 metres d'altitud, en terrenys àrids i assolellats. Durant la Guerra Civil espanyola i la postguerra se'n feia un succedani de xocolata de baixa qualitat. A Balears, ha estat un aliment tradicional en èpoques de fam. Actualment les llavors es fan servir per a fabricar additius alimentaris com ara la goma de garrofí, que s'utilitza com a espessidor. L'estat espanyol n'és el primer productor mundial.

DSC09574 Tren Bcn Lleida

Després de quasi 4 quilòmetres passem per damunt de la via del tren. És la línia de tren de Barcelona a Lleida. Aquí ens separem del GR que seguirà recte en direcció nord cap a Puigpelat i Alió. Per cert, en plena Guerra Civil (1936-1939), l'Ajuntament de Nulles va decidir (any 1937) encunyar monedes de pesseta, atesa la situació d'escassetat de moneda fraccionària. Aquestes monedes són una autèntica raresa numismàtica, ja que són molt pocs els pobles que van encunyar monedes de metall durant la Guerra Civil.

DSC09576 Pont Hospitalet   El pont que hem passat es conegut com Pont de l’Hospitalet. Ara anem en direcció sud-oest.

DSC09578 Un jardinet en un hort

Ja s’endevina el poble on ara anem i al costat hi ha un parell d’horts. En un d’ells, qui el treballa hi ha fet un bonic jardinet. Estem a novembre i una dita popular fa “De novembre enllà, agafa la manta i no la deixis estar”.

DSC09579 Bellavista   Arribem a Bellavista, on la volta que podem fer es molt curta ja que hi ha poques cases. Bellavista és un barri de Nulles. Aprofitem per menjar una fruita en uns bancs on hi ha un petit espai de jocs per infants. Les primeres referències històriques indiquen que Bellavista tingué senyor propi però acabà depenent de la baronia de Vallmoll. Al segle XVII fou possessió dels comtes de Savallà fins a la seva expropiació l'any 1719, quan passà a mans dels comtes de Peralada; no ho sé però això fa pensar que potser els Savallà devien ser dels defensors de la Catalunya independent, mentre que els Peralada es devien manifestar a favor de Felipe V, però no n’estic segur, només és una hipòtesi.

DSC09580 Esglesia   L’església de la Santa Creu és molt petita. És de dimensions tan reduïdes que se la considera una capella. És de planta rectangular, amb una sola nau. L'església està molt poc documentada quant a datació, però se sap que el 1830, tot i que es troba al municipi de Nulles, depenia de l'església de Santa Maria de Vallmoll. Actualment depèn de la parròquia de Sant Joan Baptista de Nulles

DSC09584 Sender tornada

Després ja seguim el sender de tornada. No és pista, és un senderó al costat dels conreus i camps, molt agradable. Ens dirigim a Nulles on recordem que s’hi va produir l’extraordinari i misteriós fet conegut com la “Taula de Nulles”. A principis dels anys 70, a la localitat hi havia una taula amb certs poders paranormals. Es va fer famosa per respondre a les preguntes dels assistents sobre el passat, present i futur. Amb cops secs de les potes la taula donava resposta a allò que se li preguntava. Al final insereixo un vídeo que he trobat a youtube.

DSC09587 Celler Nulles   Finalment i després de 4 quilòmetres més arribem un altre cop a Nulles i passem pel costat de l’edifici de la Cooperativa. La Cooperativa Agrícola de Sant Isidre es va fundar el 1915 com a sindicat i el seu celler és un interessant edifici modernista obra de Cèsar Martinell.

DSC09588 Nulles i meteorit

Aquest cop ens endinsem pels carrers del poble. Un rètol informatiu ens parla del “Meteorit de Nulles”. Es va produir una caiguda de meteorits el 7 de novembre de 1851. El més gran va pesar uns 9 quilos. El meteorit va caure al costat de la porta del trull i va provocar un forat molt gran. Va ser una de les sis caigudes de meteorits que consta han caigut a Catalunya els últims tres segles. Com ja us podeu imaginar el governador civil va ordenar el trasllat de la roca a Madrid, al Museu de Ciencias.

DSC09591 Esglesia 2

Les cases s’agrupen al voltant de l’església parroquial de Sant Joan Baptista, edificada en 1520 i refeta al segle XVIII en el característic estil barroc neoclassicitzant amb campanar de torre octagonal i base quadrada sobre una d’anterior. Cal afegir que de l’antic castell de Nulles, situat vora l’església, en resta una sola paret. Aquí s’acaba la crònica d’aquesta plana i tranquil·la però també curiosa excursió.

Aquest és el vídeo que es pot veure a youtube:

>/p>

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/nulles-jaciment-iberic-rabassats-bellavista-61248975