(Alt Camp) Ruta el 31/12/2016; 11 km; +330 -330; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Montferri, Santuari de la Mare de Déu de Montserrat de Montferri, Tossa Grossa de Montferri, Torre del Moro.   Participants: Dolors i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.       SEGONA EXCURSIÓ: El 21/03/17 he repetit l'excursió amb la Colla del Dimarts, amb 23 participants. Al final afegeixo les fotografies d'aquesta segona excursió.

mapa  mperfil

FA ANYS: L’any 1596, mentre s’ampliava el mas de la Polla Rossa, la corona espanyola es declarava en fallida, una de les diverses protagonitzades per Felipe II.

P1080415 MdD Montserrat  1 F415 Comencem l’excursió d’avui deixant els cotxes a l’aparcament de l’ermita santuari de la Mare de Déu de Montserrat de Montferri. És una ermita i santuari que presenta una imatge ben poc habitual i força espectacular. Bàsicament, l’espai de l’església està centrat per una immensa cúpula que inclou el presbiteri, on els elements cabdals són els arcs parabòlics i els reixats de les finestres.

P1080413 Arcades

És un bon començament, ja que l’ermita és una construcció remarcable. Seguim un curt caminet perimetral amb unes boniques arcades. Aquest santuari és el resultat d’un somni. El jesuïta Daniel Maria Vives, nascut a Montferri, resava un dia al cambril de la Verge, a Montserrat i va imaginar un temple dedicat a la Moreneta al seu poble. Un cop va disposar del terreny i havent començat també a recaptar diners, va contactar amb l’arquitecte Josep Maria Jujol, col·laborador de Gaudí. La cerimònia de la primera pedra va ser el novembre de 1925.

P1080410 Cova

Caminem al voltant del lloc i passem pel davant de la Cova on hi ha una imatge de la Verge, amb un sostre blau; color que no ens acaba de fer el pes.

P1080426 Columnes de suport  En un dels extrems, es poden admirar els extraordinaris pilons de suport. Podem observar ben a prop la sobrietat dels materials, fonamentalment ciment pòrtland i sorra. El projecte va aprofitar el desnivell del turó per fer-hi avançar la part de la construcció del cambril de la Mare de Déu.

P1080424 Interior

El santuari es pot visitar, amb guia, els diumenges. En qualsevol cas des de la porta es pot gaudir de l’interior. Van ser els pagesos de Montferri que van fabricar totes les peces de la construcció amb la grava del riu Gaià barrejada amb ciment. Les gelosies i vitralls, dissenyats pel mateix Jujol, consisteixen en un cor dins d’un triangle i sis cors que formen la rosassa per al tancament dels finestrals de forma parabòlica. El joc de llums i colors crea un ambient màgic.

P1080429 MdD Montserrat

A punt de marxar el sol s’ha obert pas entre els núvols i ens permet tenir una visió diferent del temple. Sobre les voltes exteriors, s’aprecien diverses estructures que simulen i recorden les formes de la muntanya de Montserrat.

P1080421 Montferri poble  Baixem i tenim aquesta bonica vista del poble de Montferri. Afegeixo només que quan el jesuïta va marxar a l’estranger es va perdre el captador dels recursos per finançar el ciment i els paletes. Després la misèria i la postguerra van veure com el santuari quedava abandonat i inacabat.

P1080432 Porta muralla Montferri

A l’entrada del poble encara es pot observar una de les antigues portes d’accés al recinte emmurallat de l’edat mitjana. Montferri, documentat des del 1010 com a “Monte Ferriolum”, estava format per diversos masos esparsos. La població es va aglutinar a partir de la consolidació del castell de Montferri.

P1080433 Esglesia Bar To

Passem pel costat de l’església de Sant Bartomeu, amb el curiós rètol sota el sant: “Bar To”. Ara ja sortim del poble en direcció a la serra. Durant anys el nom del poble va canviar a Puigtinyós, fins que el 7 de juny de 1917 va prendre aquell vell i bonic nom, ja que el de tinyós era considerat com a pejoratiu.

P1080438 Serra amunt  Serra de Montferri amunt. Seguim caminant per aquest sector sud-oriental de la comarca de l’Alt Camp, que s’estén, majoritàriament, per l’esquerra del Gaià.

P1080439 MdD amb llum  El sol, avui tapat, ens ofereix alguna vista curiosa, com aquesta amb la plana fosca i només el santuari il·luminat. La obra es va continuar l’any 1990 i es va inaugurar oficialment el 30 de maig de 1999.

P1080440 Montferri amb llum  Una mica més tard, el sol arriba al poble de Montferri.

P1080441 Nvols sobre el mar  Tenim unes vistes molt extenses des de dalt d’aquesta serra. Sobre el mar, davant de Tarragona, els raigs del sol creen un curiós ambient.

P1080445 A Porp de la Torre

Ja hem fet uns 4,5 quilòmetres. Després de passat pel punt geodèsic de la Tossa Grossa de Montferri, ens fem aquesta fotografia. Al darrera es pot veure la que es coneix com la Torre del Moro o de Montferri. Moltes torres de guaita, amb els transcurs dels anys, van acabar rebent el nom de “torre del Moro”, però no tenen cap relació amb l’època de l’ocupació dels sarraïns.

P1080447 La serra rocosa calcria  Seguim la carena calcària de la serra. Aquesta serra forma part dels contraforts sud-occidentals del Montmell.

Dèiem que l’any 1596 Felipe II no va poder fer front al deute públic de les arques de la corona. Però va ser la tercera fallida. La primera crisi va ser el 1557, quan Carlos I, el fastuós, havia dilapidat els recursos de l’Hisenda de Castella. Fins i tot es fa estrany que a Madrid, al Parque del Retiro, hi tinguin una estàtua de marbre en el seu honor. Es veu que els monàrquics no són capaços de tenir una visió crítica i per tant encara que el rei s’hagi fos els recursos del país, ells encara li fan homenatges amb estàtues.

P1080449 Torre del Moro

Una altra vista de la Torre del Moro.

El Principat de Catalunya, aquell segle XVII, mantenia les antigues institucions “estatals”, ja que el rei no deixava de ser el cap d’una monarquia plurinacional. El regnat de Felipe II, en canvi, va ser negatiu ja que es va produir un tomb important (tal com escriu la historiadora Núria Sales al volum 4 d’Història de Catalunya, dirigit per Pierre Vilar) entre les relacions que havien mantingut la monarquia i el Principat. El regnat de Felipe II es va caracteritzar pels enfrontaments entre els seus representants i les institucions que defensaven les lleis i els privilegis de Catalunya. Lleis i constitucions que, no ho oblidem, va jurar el monarca.

P1080450 La Polla Rossa  Hem anat baixant fins a la vista del poble de Salomó, al sud. En una cruïlla on hi ha una pista a la dreta (ja hem fet 6 quilòmetres), girem i l’anem seguint fins que deixem de costat el mas de la Polla Rossa. Es tracta d’una antiga quadra ja documentada el segle XIII. La masia està dins d’un clos i al portal adovellat de l’entrada hi consta la data del 1596, probablement d’algunes de les ampliacions importants.

P1080452 Cabana de pedra en sec

Estem envoltats de camps de conreu i per tant, podem veure alguna cabana de pedra en sec, com aquesta que deixem a l’esquerra.

P1080454 Safareig de Montferri

Finalment tornem a ser a Montferri, al davant de l’antic safareig.

Aquí s’acaba la crònica de l’última excursió de l’any 2016.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=15963574

FOTOS EXCURSIÓ DEL 21 DE MARÇ:

ZP1030942 Colla del Dimarts

El grup al davant de l'església, abans de començar a caminar.

ZP1030972 Baixant

ZP1090343 En filera

ZP1090345 Plasticus Burrus ZP1090346 Ja queden poques  ZP1090352 Motoclub Salom

Gran quantitat d'ampolles de plàstic, ben posades, al punt geodèsic de la Tossa Grosssa de Montferri. Hem decidit emportar-nos-les. Pensàvem que devien ser obra d'alguna cursa popular, que s'ho havien "deixat". Més avall, prop de la Polla Rossa, trobem aquest rètol.