(Osona) Ruta el 20/11/2018; 12 km; +380 -380; 5 hores.   Excursió organitzada per la Colla del Dimarts amb el següent itinerari: Tavertet, Mas L’Avenc, Rocallarga, Balma Cortils.   Participants: 23.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

mapa1072 mperfil1072

FA ANYS: Avui passarem pel costat de l’Avenc, un casal que consta documentat des del 1292.

P1170408 Aparcament a Tavertet  Comencem aquesta excursió un cop hem aparcat a Tavertet (al parking cal pagar 1€, quan surts).

P1170410 Endavant pista

El dia està molt tapat i amb risc de pluja. Ja fa dies que plou i molt, amb acumulats de rècord. El poble va estar aïllat i sense carretera fins ben entrada la segona meitat del segle XX. Això i l'espectacular entorn natural que l'envolta, frondosos boscos i cingleres, el proveeixen d'un encant molt especial. Gràcies a aquest fet, les cases van mantenir el seu aspecte tradicional.

P1170411 Dia de boira  Seguim el GR-2 en direcció nord-est. La boira, densa, no ens deixa gaudir del paisatge i sembla que es vol menjar els caminants.

P1170413 Per fageda

La part positiva és que la boira afegeix una imatge misteriosa a la fageda per la qual anem caminant. El poble de Tavertet, a 870 metres d’altitud i arran de cinglera, està format per tres carrerons d’antigues cases, un hostal i l’església amb l’absis a frec de cingle. El desenvolupament posterior no ha estat gaire agressiu. Sobretot, compta amb diverses rutes per fer a peu amb magnífiques vistes (que avui no tenim).

P1170415 Ens perdem les vistes  El sender, ample, avança planer deixant a la dreta els Cingles de l’Avenc, que tampoc no veiem.

P1170417 Retol del mas Avenc

Trobem un rètol que informa del Mas de l’Avenc, ara que ens hi apropem. És una de les masies del terme que cal destacar. El casal de l’Avenc, modificat al llarg dels anys, consta documentat el 1292; és prop de la cinglera. Aquell 1292 ja feia quatre segles que Catalunya havia anomenat a Guifré (any 874) com comte propi independent. Però la nació més antiga, Astúries (quasi a l’altre extrem de la península) endinsa les seves arrels un segle abans, cap el 730 amb el conegut com Dom Pelai. L’altra nació que va sortir va ser Navarra, cap a l’any 800, amb el cabdill Iñigo Arista, a qui se’l considera com el primer monarca d’aquella regió del nord de la península. Castella va tenir un primer comte l’any 930, en Fernán González. Per la seva banda el comtat d’Aragó consta que va sorgir el 1035, amb Ramir I.

P1170418 Lla groc

El camí ara té un tram asfaltat i sobre aquest asfalt llueix un gran llaç groc.

Aquests dies corre pels diaris que més de 120 catedràtics i professors de Dret rebutgen les acusacions de rebel·lió i sedició en el cas del procés català pel referèndum del 1 d’octubre de 2017 i lamenten que la Fiscalia de l’Estat vulgui convertir en delicte de rebel·lió el que no és una altra cosa que un exercici de drets fonamentals com és el de reunió i manifestació.

A més avui mateix Amnistia Internacional ha exigit la llibertat immediata de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart. La coordinadora d'Amnistia Internacional Catalunya, Adriana Ribas, també ha demanat la retirada de tots els càrrecs.

P1170422 Passem per Avenc  Arribem, una hora després, al Mas de l’Avenc que s’ha transformat en una residència de caps de setmana o vacances o per activitats culturals. A partir d’aquí hem de pujar (perquè deixem el GR) per una pista que s’enfila dreta i molt enfangada que obliga a un pas lent, incòmode i relliscós.

P1170424 Roca Llarga  Arribem a l’extrem de la Rocallarga. Des d’aquest punt el paisatge és magnífic sobre el Collsacabra, però avui no veiem res de res.

P1170427 Balma Cortils  Un quilòmetre més endavant hi ha el Puig de Cortils i la seva balma (o bauma), on aprofitem per refugiar-nos de la pluja que comença a caure i per menjar alguna cosa.

P1170429 Sender groc  La nostra ruta ha anat girant i deixem la desviació que puja fins a l’ermita de Sant Corneli, en un moment en que la pluja sembla que s’ha decidit a caure amb ganes.

P1170431 Riereta  Passem a gual pel torrent del Cingle Xic, mentre encara plou i ja anem de tornada.

P1170434 Tavertet

Finalment tornem a ser a Tavertet, on hi ha una antiga font i un safareig. Ara llueix una pancarta que reclama “llibertat presos polítics”.

Per cert, aquest any s’han complert 100 anys del gran discurs del president dels Estats Units Thomas Woodrow Wilson. Acabada la primera gran guerra, amb la intervenció del seu país en favor dels aliats i en contra d’Alemanya, Wilson va formular al congrés dels Estats Units les condicions que considerava necessàries per a una pau estable en el continent europeu, condicions que incloïen dos principis bàsics que, d’aleshores ençà, han canviat la política internacional i el món: l’afirmació del dret d’autodeterminació, del dret de cada poble a crear el seu propi estat independent i la necessitat de crear un organisme on es puguin agrupar tots els estats del món. Aspiració concretada, primer, en la Societat de Nacions i, finalment, en l’organització que avui és l’ONU.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tavertet-mas-lavenc-rocallarga-balma-cortils-30737654