(Annapurna) Ruta el 27/10/2019; 7 km; +600 -100; 4 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Yak Kharka, Ledar, Thorung Pedi.   Participants: el grup de 16 membres.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: fàcil.

amapa1165 aperfil1165

FA ANYS:   L’any 1996 els maoistes van presentar una carta amb 40 reivindicacions i van declarar una guerra popular en el Nepal.

DSC03953 A punt de marxa

Bon dia. Ahir al vespre feia molt fred. Potser estàvem a -1 graus. Però a les habitacions i dins del sac de dormir he estat perfecte. Estem a punt de marxa per aquesta sisena etapa. Serà una etapa curta (només 7 quilòmetres) amb la finalitat de partir el tram final fins al coll en dos dies; això permet seguir aclimatant de forma activa. Avui guanyarem un desnivell de 500 metres, que és el recomanable a aquesta altitud.

DSC03956 Marxem a la fresca dels 5000m    Així que comencem a caminar a la fresca del matí a 4050m.

DSC03957 Ledar

Hem fet uns 2 quilòmetres en tres quarts d’hora i ens aturem una mica a Ledar. Estem a 4200m.

Els maoistes que l’any 1996 van presentar les seves reivindicacions eren un grup escindit del partit comunista i estaven farts de la corrupció del poder per aportar millores al poble. L’aixecament va esclatar a la regió del Rolpa, a l’oest del país, però va anar agafant empenta fins el que el novembre del 2001 van atacar la caserna de l’exèrcit a Katmandú. La resposta va ser ma dura (els governs autoritaris sovint apliquen la mateixa solució) i el resultat va ser un increment de la violència que va aixecar el poble en contra. La falta de solucions a la pobresa, al injust sistema de castes, una falsa reforma agrària i la falta de fe en el polítics només preocupats pels seus interessos personals, van engreixar les files dels maoistes fins a 15000 combatents i una milícia en reserva de 50000 més. La solució va venir el 2006 amb la destitució del rei i noves eleccions; així es va tancar l’època de la revolució popular.

DSC03959 Ledar 2

La punta nevada del fons, a ponent, probablement sigui el Khatungkang (6484m), a la zona del Muktinath Himal. També va ser l’any 1996 quan, el mes de maig, 40 alpinistes intentaven fer el cim de l’Everest. Però una sobtada tempesta (prevista per dos dies després que es va avançar) va crear la temporada més tràgica en la muntanya reina i un fort i agra debat sobre les expedicions comercials. Durant aquella primavera van morir 15 persones, sent doncs la més tràgica coneguda; però entre les 8 persones que van morir durant el descens del cim aquell dia 10 de maig, s’hi comptaven els directors, Rob Hall i Scott Fisher, de les companyies de guies més conegudes del món: Adventure Consultants i Mountain Madness.

DSC03960 El IV cada cop mes lluny    Si miro enrere, l’Annapurna IV cada cop és més lluny. La polèmica va sorgir pel llibre escrit per John Krakauer i la resposta posterior de Anatoli Boukreev. El primer va criticar durament a Anatoli i aquest es va defensar. De fet gràcies a Anatoli i el seu esforç personal van salvar la vida tres expedicionaris que haurien mort al coll sud. Anatoli va fer un esforç sobrehumà anant de les tendes al coll a buscar, d’un en un, els tres que va poder assistir i cada viatge, al mig de la brutal tempesta, li suposava unes dues hores de difícil lluita. El llibre de Boukreev es titula “Everest 1996” i el de Krakauer, on critica injustament Anatoli, és “Mal de altura”. He de dir però que, al marge de la crítica, el llibre de Krakauer mostra una visió ample de les diverses expedicions d’aquells dies que no deixa de ser interessant, tot i els seus errors d’interpretació.

DSC03962 Potser el Purbung Himal    El camí segueix, molt agradable i cap al nord-est tenim més a prop el Purkung (si no vaig errat).

DSC03965 Un altre pont

També passem per una altre pont a sota del Gundang (que tenim a la dreta).

Parlant d’aniversaris, diguem que ara fa tres anys molts dels diaris i mitjans de comunicació a Espanya es feien ressò de la filtració d’una conversa gravada entre el ministre espanyol Jorge Fernández Díaz (del Partit Popular) i un alt funcionari de l’Oficina Antifrau, Daniel de Alfonso, durant la qual aquest últim explicava orgullós, referint-se Catalunya, al seu ministre que “els hi hem destruït el sistema sanitari, els hem acusat, estem perjudicant el seu Centre de Telecomunicacions...”. La pregunta que es fan encara els ciutadans catalans és: com és possible que la Fiscalia i el sistema de justícia espanyol no hagués actuat de cap manera davant d’aquelles terribles declaracions que anaven en contra d’una part de la ciutadania del país? Un ministre destrueix la sanitat d’un territori? Com s’ho prendrien els andalusos si es tractés de la seva sanitat pública, o els asturians, o els valencians? Com haurien reaccionat si hagués estat a Gran Bretanya o a Alemanya?

DSC03974 Un altre pont    Ens toca passar per un tram de ‘landslide’, de tartera de pedres mitjanes que es poden despenjar. Anem en compte.

DSC03976 Vall enrere    Queda ben clar la ruta que hem fet i la serralada dels Annapurnes que hem anat veient. L’Annapurna Principal (8091m) no el veurem; queda a la nostra esquerra (cap al sud) però amagat darrera les serres que hi entremig. Afegim que Anatoli Boukreev, un dels més grans alpinistes de tots els temps, va morir per una allau mentre ascendia l’Annapurna I, per la seva cara sud. L’ascens el feia junt amb Dimitri Sobolev i Simone Moro. Va ser l’any 1997 i l’únic que es va salvar miraculosament va ser Simone Moro. Per cert si voleu més informació de l’Annapurna I podeu anar a la crònica que vaig fer quan vaig participar en el trekking del Santuari de l’Annapurna i que insereixo al final.

DSC03978 Vall endavant    És una vall aèria que ens permet, sovint, veure la ruta que hem de seguir davant nostre.

DSC03980 Lodge a Thorung Pedi    Finalment arribem a Thorung Pedi (4525m). Avui hem tornat a guanyar 500 metres de desnivell. Demà farem molts pocs quilòmetres però ascendirem 400 metres més: així estarem a punt i ben aclimatats per passar el coll a 5414 metres.

Crònica del trekking al Santuari de l’Annapurna (2012): http://eoliumtrek.cat/index.php/mon/himalaia/72-annapurna-ascensio-camp-base-sud

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/annapurna-circuit-etapa-6-yak-kharka-a-thorung-pedi-43511642