(Annapurna) Ruta el 29/10/2019; 13 km; +566 -1770; 9,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Thorung High Camp, Thorung La, Muktinath.   Participants: Els 16 membres del grup.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: difícil.

amapa1167 apefil1167

FA ANYS: L’any 1962 al Nepal va abolir el sistema de castes i la discriminació que suposava.

DSC04007 matinada

A les 5 del matí avui tots a esmorzar i jo com sempre prenc un ‘dal soup’, una calenta i una mica especiada sopa de llenties. La jornada serà llarga i per tant sortirem aviat, de nit. Sortim de 4925 metres i hem d’arribar a 5414m, el que vol dir un desnivell de pujada de 500: però l’esforç vindrà a la baixada amb més de 1700 metres de desnivell en descens.

DSC04009 Amb llums    La ruta avança, ara, en direcció nord-oest. Amb els frontals encesos no tenim visibilitat de l’entorn.

DSC04010 Alba    L’alba es va obrint pas i si miro enrere encara puc endevinar alguns punts de llum dels que pugen darrera nostre.

DSC04013 Pujada forta pero comoda

Anem pujant bastant agrupats. Hem superat els 5000 metres. Fa fred, però caminant no el notem massa, tret de les mans i la cara.

Segons la religió hindú, la societat es divideix segons les castes i al Nepal el 80% de la població professa la religió hindú. Hi ha quatre castes: els Bramans, persones vinculades amb l’ensenyament i l’educació; els Kxatriyes, vinculats amb serveis públics, administració, llei i defensa; els Vaïxyas, dedicats a activitats comercials i a negocis; i els Xudres, que son operaris sense qualificació. A més i fora de la classificació hi ha els que ni tenen casta: els intocables. La Constitució del 1990 les va abolir legalment, seguint els passos de la llei de Discriminació que les havia abolit ja el 1963; però la casta encara es reconeguda amb un paper destacat a la vida de molts nepalesos.

DSC04014 Tenim la neu a prop El Thorung Peak    Ens apropem a l’objectiu. A la dreta brilla la neu del Thorung Peak, de 6144 metres. Es tracta d’un cim de dificultat moderada que normalment es puja després que s’instal·lin cordes fixes, ja que hi ha trams amb pendent de 50 graus.

DSC04015 Aixo s el Thorung La 5414m    Ja està: això és el Thorung La, un dels colls més alts de l‘Himàlaia. Estem a 5416 metres sobre el nivell del mar.

DSC04017 cartell al coll

El cartell que ho indica està mig tapat per les banderes d’oració.

Per perspectiva històrica sapiguem que mentre es començava a legislar contra la discriminació de les castes al Nepal, a Europa començaven els primers passos que a la llarga acabarien amb la fundació de la Unió Europea; així ja el 1964 es va signar a Brussel·les el Tractat de fusió dels executius de les tres comunitats existents (CECA, CEE i Euratom). Vint anys després, el 14 de febrer de 1984, el Parlament Europeu va aprovar el projecte de Tractat per a la fundació de la Unió Europea.

IMG 4362

El Thorung La, va ser escenari de moments complicats l’any 2014. Amb altres companys acabàvem la volta del Manaslu, quan van començar a arribar les notícies: un cicló de la Índia havia girat de forma estranya cap el Nepal i va topar de ple als Annapurnes. El 25 d’octubre es va donar per acabat el rescat amb un inventari negre: 500 persones rescatades i 43 morts entre excursionistes i població local.

PHOTO-2019-10-29-17-41-25    Tot el grup vivim l’alegria de ser aquí dalt. Hem tingut un temps molt bo tots els dies i ara ja només quedarà baixar fins a Muktinath. El coll és el pas natural entre el Muktinath Himal i el Purkung Himal.

DSC04020 Baixant    La baixada va fent suaus llaçades sempre cap a nord-oest, seguint la vall de Thorung Khola.

DSC04023 Un refugi nou

Baixant podem veure un parell de construccions formades per unes naus senzilles i sense cap comoditat interior. Són molt noves i suposo que es devien instal·lar després del terrible cicló indi. Els morts es van produir com a conseqüència de la brutal nevada i caiguda de les temperatures que es va donar. Aquests refugis deuen voler prevenir un altre fet com aquell.

DSC04025 Chambar Bir    Hem baixat ja uns 1200 metres i les cames trontollen una mira. Es veuen les construccions de Chambar Bhir, a 4180. Aquí podrem parar, prendre alguna cosa i descansar una mica.

DSC04027 Ultim pont que passem

Després de tornar a caminar passem per aquest pont. Encara ens quedem un 400 metres de desnivell en descens fins a Muktinath.

Per no perdre de vista la nostra història recordem que 282 anys abans de la fundació de la UE (Unió Europea), concretament el 1702, el rei Felipe V de Castella va jurar respectar i complir les constitucions catalanes i així va passar a ser també Felipe IV de Catalunya. Les constitucions deien (segons ‘lagotacatalana’): “ La nació catalana és la reunió dels pobles que parlen català. El seu territori comprèn Catalunya amb els comtats del Rosselló i la Cerdanya, el Regne de València i el Regne de Mallorca (...) Els tres pobles que la formen tenen una Constitució política pròpia i estan federats entre sí i amb el Regne d’Aragó (...). El Principat de Catalunya és lliure i independent”.

DSC04028 Ja veiem Muktinath    Ja veiem Muktinath. Les banderes d’oració són del monestir que hi ha a l’esquerra i encara no es veu.

DSC04029 Sechi Lek i Thapa Peak   Al fons la majestuosa piràmide del Sechi Lek i el Thapa Peak.

DSC04030 Monestir    Finalment arribem al monestir. El passarem pel mig i el visitarem en poca estona. Tothom va prou cansat i el que volem és arribar a Muktinath per seure i dinar una mica.

Per saber una mica de Muktinath i el seu monestir podeu anar a la crònica que insereixo al final.

PHOTO-2019-10-30-03-14-50    El trekking s’ha acabat a Muktinath. Després de dinar i en un microbús ens portaran a Jomsom on dormirem i l’endemà al matí, aviat, anirem a l’aeroport on un dels petits avions ens durà fins a Pokhara.

PHOTO-2019-10-30-03-25-41

Després a Pokhara anirem a visitar algunes coses interesants com la Devi’s Falls o la Mahendra Cave.

PHOTO-2019-10-30-06-51-50

A Pokhara, ja de relax: unes cerveses per aquí i alguna pizza per allà. Són els moments de, amb calma, escriure una mica, recordar els moments més destacats del trekking i gaudir de les vistes que encara portem inserides als ulls. Hem de creure que hem fet bé les coses i per això el trekking ha acabat molt satisfactòriament.

Els creients de l’hinduisme (religió politeista nascuda fa 3500 anys) creuen en la reencarnació; l’objectiu és alliberar-se del cicle. A cada reencarnació les males accions provoquen un mal karma, que condueixen a una reencarnació inferior. Si les accions han estat bones la reencarnació és superior i s’està més a prop de l’objectiu: alliberar-se del cicle de reencarnacions. Crec que nosaltres estem bastant amunt.

PHOTO-2019-10-31-10-00-36    Ens hem fet una fotografia de grup dalt del turó que hi ha sobre el llac de Pokhara, on destaca un bonic monestir budista japonès, el Nehyeaal Danda (el monestir de la Pau Mundial). Aquí s’acaba doncs l’última crònica d’aquest trekking que ha transcorregut pel vessant nord dels Annapurnes. Podem concretar que hem fet un total de 95 quilòmetres, amb un desnivell total acumulat de 11416 metres (6506 metres de pujada i 4910 de baixada). Un gran trekking i amb un grup magnífic.

Vincle a la crònica de Muktinath al final del trekking del Mustang (any 2017): http://eoliumtrek.cat/index.php/mon/himalaia/593-mustang-muktinath

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/annapurna-circuit-etapa-8-thorung-high-camp-thorung-la-pass-muktinath-43512266