(Annapurna) Ruta el 23/10/2019; 19 km; +1240 -730; 7,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Chame, Talek, Bhratang, Shikur, Upper Pisang.   Participants: Grup de 16 membres.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderat.

amapa1161 aperfil1161

FA ANYS:   Cap el 1380 la vall de Katmandú es va unificar, amb l’empenta de la tercera dinastia Malla.

DSC03749 Al mat a punt de marxar

Ens posem en marxa a la mateixa hora d’ahir, a les 8. Avui hem de fer una ruta llarga i amb molt desnivell acumulat de pujada, però que no és tot seguit, sinó que va fent pujades i baixades. Al final, quan acabarem, no ens quedarà massa sensació de gran esforç ja que tota la jornada es va fent amb tranquil·litat.

DSC03754 Pas del riu

La ruta va cap a l’altra banda del riu i per això passem un pont, el mateix que vam passar ahir, amb en Miquel Alejandre, quan vam anar a les aigües termals públiques. Un lloc molt interessant amb gent del país i turistes. Bàsicament dues piscines, no gaire grans, d’aigua termal on hi barregen aigua freda ja que la termal està a molt alta temperatura. Hi vam estar xerrant amb tres nois que estaven molt interessants en saber d’on veníem i com és lògic el que entenen ràpidament, després de Barcelona Catalunya Spain, és Barça i Messi.

DSC03755 Om mani    Un bonic conjunt ‘mani’. Està format per diverses pintures que repeteixen l’oració ‘om, mani, pad, me, hum’. És el mantra de Chenrezig, deïtat budista de la compassió. Pels monjos tibetans es considera un dels mantres essencials de l'budisme, ja que en ell es troben condensats tots els ensenyaments de Buda. Per això mateix és, també, un dels mantres més coneguts en el món.

DSC03757 Porta amb stupa  Abans d’arribar al proper poble passem per aquesta porta, que suporta una petita stupa. Aquestes portes també es troben en els camins que porten a monestirs o santuaris.

DSC03758 En alguna construccio petit detall   Primeres cases i algun petit detall (ja molt antic) d’una finestra treballada amb gust. És clar que la població s’ha empobrit amb els anys. Quan tens pocs recursos el que menys et preocupa és el gust i el disseny; la prioritat és la supervivència.

DSC03759 Thaleku    Com molts altres, Thaleku és un petit poblet format per poques cases i algun Lodge. Hem caminat una hora i estem a 2720 metres d’altitud.

DSC03762 Trillant

A la sortida del poble, encara puc fer aquesta fotografia d’un grup d’homes trillant.

Dèiem que la tercera dinastia Malla, encapçalada per Jayasthithi (1382 – 1395) va unificar la vall i va establir un codi de lleis uniforme, inclús va regular el sistema de castes. Finalment, després de la mort del seu nét, la vall es va repartí entre els seus fills; va suposar el naixement dels tres regnes: Bhaktapur (Bhadgaon), Katmandú (Kantipur) i Patàn (Lalitpur).

DSC03765 Marsyangdi Nadi    El gran Marsyangdi Nadi segueix el seu curs per la nostra esquerra, molt profund. Part de les seves aigües provenen del llac Tilicho, que es troba a 4920 metres d’altitud i és un dels llacs a més altura del món.

DSC03767 Pomeres

Passem pel costat d’un camp de pomeres. Les pomeres aprofiten l’aigua del riu. Aquest, el Marsyangdi, té una longitud d’uns 150 quilòmetres. Comença a la confluència de dos rius de muntanya, el Khangsar Khola i Jharsang Khola, al nord-oest del massís d' Annapurna a una altitud de 3600 metres a prop del poble de Manang, per on hi hem de passar. El Marshyangdi flueix cap a l'est pel districte de Manang i després cap al sud pel districte de Lamjung.

DSC03773 Endavant   El congost que ha fet el riu és ben evident ara que seguim per la pista excavada a la roca. Sovint la pista és molt polsosa i quan passa un cotxe o una moto (sempre molt pocs) la polseguera és enorme: és la part menys agradable d’anar per pista i em recorda el trekking del Mustang.

DSC03774 Neu i seracs al daamunt    Si mirem amunt a l’esquerra, els cims brillen amb intensitat i els seracs sembla que avui han decidit no despenjar-se.

DSC03776 Swargadwari Bridge    Després de Bhratang arribem al Swargadwar Bridge que ens permet passar a l’altre vessant del riu. El terme Swargadwar significa ‘la porta del cel’, així que contents com estem de viure aquestes jornades envoltats d’aquest món extraordinari, ens disposem ara, sense cap dubte, a endinsar-nos al cel de l’Himàlaia.

DSC03778 Una escala pel cam  Pocs metres més endavant una humil i discreta escala, tallada a l’estil tibetà tradicional, s’espera al costat d’una porta oberta de bat a bat.

Per comptar amb referents històrics podem dir que aquell segle XIV Europa es va sumir en una gran crisi profunda; la monarquia dels francs va perdre el seu predomini i va començar a competir amb Anglaterra, fet que va portar a la Guerra dels Cent Anys.

DSC03787 Upper Pisang   Ja hem fet uns 18 quilòmetres quan ja estem al davant d’Upper Pisang, el nostre objectiu d’avui.

DSC03788 Annapurna II    Des del nostre logde, a la part alta de la vila, tenim aquesta vista impagable de l’Annapurna II de 7937 metres. Forma part de la serralada d' Annapurna i és el punt extrem de l'est de la serralada. Va ser escalat per primera vegada el 1960 per un equip britànic, indi i nepalès dirigit per J. Roberts a través del vessant oest, on hi van arribar des del nord. L’equip de cim estar format per Richard Grant, Chris Bonington i Sherpa Ang Nyima.

DSC03791 Monestir Pisang    Primer acabem de pujar una mica més amunt per anar a visitar el monestir.

DSC03792 Interior    L’interior ens ofereix un monestir molt digne de visitar.

DSC03794 Prem explica

El nostre guia, Prem, demostra els seus coneixements i ens fa de guia cultural. Parla també del mantra i diu que cada síl·laba (om-ma-ni-pad-me-hum) és de per si un mantra que evoca el cos, la paraula, la ment, les virtuts i les accions dels Budes, per finalment lligar-se amb les sis savieses essencials: la de l'equanimitat, l'activitat, la saviesa immanent, la saviesa de l'dharma, la de la discriminació, i la saviesa semblant a un mirall.

DSC03793 Interior 2

També explica que el budisme és una tradició de més de 2600 anys que es va originar a l'Índia. El seu fundador, Siddharta Gautama al que s'anomenaria el Buda Sakyamuni, ens ensenya, per pròpia experiència, que tots els éssers tenim un potencial de claredat i harmonia que podem desenvolupar fins a la plenitud. El budisme, sense ser una religió pròpiament dita, explica la realitat d'una forma completa i profunda, donant resposta des d'un punt de vista no dogmàtic a les preguntes existencials. La pràctica del budisme es basa en la interiorització personal dels ensenyaments a través d'un procés d'estudi, reflexió i meditació.

DSC03796 Fotos i fotos    A la placeta del davant del monestir ens hi estem una estona fent fotos i a les vistes extraordinàries de l’Annapurna II i del IV.

DSC03798 Upper i Lower    Anem baixant i tenim aquesta vista del Upper i del Lower Pisang, els dos pobles encarats, un a dalt i l’altre a baix.

DSC03801 Habitacio al lodge

Les habitacions ens permeten descansar una mica, abans que no ens preparem per fer l’operació de repartiment de material i de sopar que, com cada dia, serà entre les set i mitja i les vuit del vespre.

La perspectiva històrica del segle XIV, al qual ens referíem, va donar lloc a fets cabdals com la independència d’Escòcia, el Cisma d’Occident o la Guerra dels dos Peres, que va enfrontar el Principat de Catalunya amb el Regne de Castella. Cal recordar que Catalunya (federada amb el regne d’Aragó) va ser independent (amb les seves constitucions, Corts i sistema de govern) fins el segle XVIII.

DSC03812 Rep 3    Anem al punt de trobada on ja s’hi comença a reunir gent.

DSC03810 rep 2 Les bosses que portem estan agrupades per edats, així que es va traient roba i sabates en funció de les edats dels nens que porten les mares.

Unes línies abans parlàvem de conflictes, doncs bé un article a ‘vilaweb’ explica que “Tots els partits amb representació a l’Assemblea Nacional del Quebec han donat suport a una moció parlamentària a favor dels presos polítics (en relació a Espanya). El text expressa preocupació per les condemnes, que defineix de ‘massa severes dins d’un estat de dret europeu’, i demana una solució política, democràtica i pacífica per a Catalunya. ‘L’Assemblea Nacional apel·la igualment al respecte als drets i llibertats fonamentals de tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya i Espanya’, conclou la moció.

DSC03807 Repartiment    El Nepal és un dels països més pobres del món, amb més de 30% de la població per sota de la llindar de pobresa. La seva societat, aïllada i agrària fins a la meitat del segle xx, va entrar en l'era moderna en 1951; però sense escoles, hospitals, carreteres, telecomunicacions i sense energia elèctrica ni indústria ni serveis civils. Tot i amb això, el país ha progressat cap al desenvolupament econòmic sostenible des dels anys 50. Les carències però són evidents.

DSC03813 LAnnapurna sencn F813   S’ha fet més fosc i abans d’anar a sopar puc gaudir d’aquest cel que sembla que s’encén per damunt dels cims nevats que reflecteixen els colors vius grocs i rosa.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/annapurna-circuit-etapa-2-chame-a-upperpisang-43510945