(Himàlaia) Ruta el 3/10/2014; 15 km; +500 -200; 5 hores.   Etapa amb el següent itinerari: Jagat, Serdibas, Philim, Deng.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderat.

723 mapa 723 perfil

FA ANYS: El 1200, mentre al Nepal hi havia la primera dinastia Malla, a la Península Ibèrica, Pere I de Catalunya (i II d’Aragó) estava ajudant al rei de Castella, assetjat pel rei de Lleó i l’emperador del Marroc. A Navarra el sobirà era Sancho VII; i a Lleó, Alfonso IX. Totes eren nacions independents.

P1000163 Lodge a jagat

Sortim al matí, cap a les vuit, del lodge de Jagat. Encara em fan mal les cames del trencacames d’ahir (puja, baixa, puja, baixa, puja). Aquesta etapa comença amb un ascens per entre terrasses de cultiu d’arròs des de les quals podem admirar el Sringi Himal, que té com a punta cimal el Chamar de 7187m, al fons, al nord. Curiosament no he trobat gaire informació d’ascensions a aquest pic, més enllà d’una expedició neozelandesa que va conquerir el cim el juny de 1953.

P1000169 Sortint de jagat

A la sortida de Jagat hi ha més símbols i construccions budistes. Ens anem endinsant en el món dels tibetans que van fugir després de l’ocupació de la Xina. Històricament els imperis s’han cregut amb el dret d’envair i ocupar altres terres i altres nacions, sense cap mena de respecte per les altres cultures.

P1000171 Police Station Point

Just al davant hi ha una Police Station Point. Es tracta d’un control d’accés a la ruta del Manaslu. Aquí verifiquen que tothom té els corresponents permisos. Concretament aquest ha costat 70US$ per persona. Com que surto el primer, li dic a l’agent que el guia ve al darrera i segueixo endavant. Una mica més endavant m’aturo a esperar els companys. Mentre espero recordo l‘estona passada a Katmandú, al bar Tom & Jerry, on vam coincidir amb el famós escalador Juanito Oiarzabal, que coneix prou bé en Xavi Arias. L’any 1999 va fer cim a l’Annapurna i així va aconseguir els 14 vuitmils i penjar-se el títol de ser el setè home en aconseguir-ho. Després va seguir, sense parar, de manera constant, tossuda. I ara ja ha repetit 10 dels 14, per tant ha fet cim a 24 vuitmils. Això es diu aviat i a mi, que no n’he conquerit cap, em sembla una barbaritat i també em sento astorat per la seva força i tenacitat. Em va agradar molt poder xerrar amb ell i prendre uns refrescos. És tot un personatge.

P1000174 Parets verticals       Les parets verticals del congost ens fan anar a prop de l’aigua del riu i pujar per escales esculpides a la roca. Passem els poblets de Salleri i de Serdibas i quan arribem a Ghatta Khola passem el pont cap el vessant esquerra del riu en direcció al poble més important de Philim (Dodang) on hi ha una micro central hidroelèctrica i una escola amb recursos del Japó.

P1000177 Cheton Ray el guia local i el Jordi Gual

Hem passat un pont en una desviació de camins. El de l’esquerra anava cap a Pangsing i segueix el Chhuling Khola cap a l’oest, al coll de Rupina la (4720m), a sota del Budha Himal (6672m). Seguim a la dreta pel pont que ens porta a l’altre vessant i trobem les cases de Philim.

P1000180 cabra al sol

Una cabra està penjada assecant-se al davant d’una de les cases. Deixem a l’esquerra el Chhuling Khola, cabalós, que porta les aigües del desglaç de les glaceres del Rani Peak (6693m), del Boudha Himal (6672m) i dels tres cims de l’Himal Chuli (el més alt de 7893m). L’Himalchili (que també s’escriu d’aquesta manera) és el segon cim més alt de l’entorn del Manaslú. L’Himalchuli té tres pics principals: l’Orient (7893m), el West (7540m) i el Nord (7371m). Cal dir doncs que es tracta de la 18à muntanya més alta del mon. La primera ascensió va ser portada a terme l’any 1960 pels japonesos Hisashi Tanabe i Masahiro Harada, amb sis campaments i ús d’ampolles d’oxigen, que es considera ben poc habitual tenint en compte l’altitud del pic. A l’Índex de l’Himàlaia s’enumeren 5 ascensos més i 10 intents fallits.

P1000183 Una parada de descans      Als afores, un lodge bastant nou ens ofereix una estona de descans. Avui la ruta segueix sent un seguit de pujades i baixades. En les últimes cases, m’he trobat un home amb pantalons de militars de camuflatge que anava tort intentant entrar per la porta d’una casa. Suposo que anava massa carregat d’alcohol.

P1000185 Milers de llargandaixos

Pel país hi ha una fauna diversa que, sovint, no es deixa veure, però el que sí que es veuen són uns llangardaixos grans que prenen el sol sobre les pedres i marxen corrent quan ens hi apropem. Una estona més endavant un altre pont a l’altre vessant, després, davant de Nyak, un altre cap a la nostra dreta (vessant esquerra del riu) i aviat un altre cop a la nostra esquerra fins que arribem al nostre destí del dia: Deng (o Dyang). Cal dir que com que no hi ha una traducció formal del nepalès a l’alfabet occidental, els sons han estat traduïts de diverses formes i per això sovint trobem maneres diferents d’escriure les paraules.

P1000196 De tant en tant un pont bsic        De tant en tant, un pont més bàsic ens ofereix una estampa que ens sembla més antiga. Ara ja falta poc per arribar al destí, segurament que no més d’una hora i mitja. Ara cal posar un pinzellada més d’història: la història coneguda del Nepal es pot situar els segles VII i VIII, quan el poble mongol dels kiratis van arribar des de l’Índia cap a les valls de Katmandú. De fet Nepal ja devia ser un lloc de descans pels comerciants i peregrins al sud e la Xina i l’Índia. La fundació de Kantipur (Katmandú) es calcula cap el segle X, per part del rei Gunakamadeva. Més endavant, ja cap el 1200 es coneix la primera dinastia dels reis Malla (“malla”, vol dir “els lluitadors” en sànscrit), que havien estat expulsats de l’Índia. Així va començar el que es considera una edat d’or de 550 anys. Va ser aquesta dinastia que va codificar les lleis i fins i tot el sistema de castes (aquesta amb els seus terribles inconvenients, que en parlarem més endavant).

P1000207 Practica al lodge de Deng

Hem arribat a Deng (també es diu Dyang) una mica més tard de les cinc de la tarda. De fet cada dia arribem al destí a les cinc o més tard. El lodge està millor que altres i mentre descanso una mica, els amics han tensat una cinta i fan pràctiques d’equilibri.

Hi ha una família de coreans que tenen l’objectiu de pujar fins al camp 2 dels Manaslu. Interpretem que són el pare, la mare, la germana i un oncle, d’un noi que l’any passat va morir al camp 2 i que va quedar enterrat allà. Ara hi van per recordar-lo, acompanyats de quatre xerpes. No deixa de ser un risc fer una operació d’aquest tipus, encara que si el bon temps es manté, potser ho puguin aconseguir.

El track d'aquesta ruta el pots trobar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=8039300

El relat de l'etapa anterior a: http://eoliumtrek.cat/index.php/mon/himalaia/335-tour-manaslu-etapa-2-de-maccha-khola-a-jagat

El relat de l'etapa posterior a: http://eoliumtrek.cat/index.php/mon/himalaia/337-tour-manaslu-etapa-4-deng-a-namrung