(Himalaia) Ruta 1474 el 26/10/2022; 12 km; +400 -980.    Ruta dins del Trekking al Camp Base de l’Everest.   Participants: Candela, Anna, Josep V, Rosa, Salva, Toni C, Cristina, Xavier B, Rafa V, Hanny, Elisa, Jordi G i Miquel.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderada.

cmapaet12  cperfilet12

FA ANYS: El 1963, Edmund Hillary va fundar l’escola de Pengboche.

DSC08832 Marxem en dia fred

Comencem a Pheriche amb temperatura molt baixa. Són les 7:30 perquè avui serà llarga. El Rakeix (el guia) ens ha dit que seria una ruta planera, després una mica de pujada i baixada; però la realitat serà un puja baixa, amb escales i desnivells.

DSC08837 Primer la vall   Hem fet un primer tram, d’aproximadament 1,5 km, seguint a tocar la llera del riu a l’ombra. Des de la cruïlla que es dirigeix a Dingboche, ja ens tocava el sol i la temperatura ha millorat.

DSC08838 Porters carregats

Després de la cruïlla, el camí pren un sentit de baixada (però mai planer) en uns 3 km més per fer un desnivell de 200 metres avall. Pel camí es veuen un parell de portadors que carreguen uns equips que semblen pals de llum o per transmissors. Per perspectiva històrica recordem que el 1963 (any de l’escola de Pengboche), s’acabava d’activar una nova constitució, al Nepal, que establia un sistema sense partits conegut com a “panchayat” en virtut del qual el rei exercia el poder absolut. A Espanya això no passa, però d’acord amb la constitució espanyola el rei es inviolable i no està subjecte a cap responsabilitat (d’on sembla deduir-se que pot fer el que vulgui – ‘diario.es’). El problema és que com a rei és el Cap d’Estat d’Espanya i no subjecte a eleccions. Fa una mica lleig que el Cap d’un estat democràtic no estigui subjecte a responsabilitats, precisament quan hauria d’estar subjecte a la màxima imatge ètica i moral; precisament el que més.

DSC08841 Potser el Taboche Peak    Per damunt dels vessant de la dreta de la vall sobresurt el Taboche Peak (6367m).

DSC08845 Paisatges diferents a la baixada     Mirant de cara, seguim gaudint de les vistes. Mai tens la mateixa vista quan puges que quan baixes. Ara caminem per la banda dreta de la vall, un tram proper a Orsho.

DSC08850 Una parada   Com sempre, convé fer alguna aturada per descansar uns minuts i reagrupar, que els que van al davant acostumen a anar més ràpids.

DSC08852 Parada 2

I com sempre, l’aturada s’aprofita per fer alguna foto. Del que dèiem, de la constitució del Nepal, cal afegir que el 1985 el Partit Comunista del Nepal va iniciar una campanya de desobediència civil per a la restauració de sistema multipartidista. La inestabilitat va seguir fins que el 1 de juny del 2001 el rei Birendra, la reina Aishwarya i altres familiars propers va ser assassinats en un tiroteig ocasionat pel príncep hereu Dipendra en estat d'ebrietat, el qual se suïcidaria més tard. Estaven ells tan contents gaudint de la sopa boba i se’ls hi va acabar de cop; entre ells mateixos.

DSC08862 Aixo s enfila a partir d ara

Després de Syomare el camí s’enfila i es desvia a la dreta. Aquesta cruïlla és la que separa la ruta que va a Tengboche (esquerra) de la que va a Phorse (a la dreta).

DSC08866  Facil de llegir

Pel camí, una de les habituals roques amb el mantra; mantra que ja ens resulta fàcil de llegir perquè ja ho hem estudiat prou abans.

DSC08868 A Pangboche        Hem caminat uns 6 km i arribem a Pengboche, situat a 3930 metres d’altitud. El poble està habitat principalment per xerpes, i Sungdare Sherpa, un nadiu del poble, va tenir el rècord de pujar l'Everest cinc vegades en la història de l'escalada dels xerpes i en la història mundial de l'alpinisme el 1989. Sungdare estava amb Hannelore Schmatz quan va morir en una expedició de 1979. Va romandre amb ella després de la seva mort i, com a resultat, Sungdare va perdre la majoria dels dits de les mans i dels peus per congelació. Tot i perdre els seus dits, Sungdare va fer el cim de l'Everest quatre vegades més després de l'expedició de 1979.

DSC08871 Monestir    A Pengboche visitem el monestir. Aquest té la curiositat que conté, en un armari tancat amb clau, el que diuen és una part del crani i una ma del Yeti, l’home de les neus. Aquest és el Monestir Budista més antic de la regió, on les llegendes i la història s'entrellacen. Cal deixar-se connectar amb la part enigmàtica i budista dels Himàlaies, amb fortes arrels tibetanes, en un dels recorreguts més sorprenents que podem fer en la nostra vida.

DSC08873 Descansar una mica   Una foto d’uns quants, asseguts, davant del monestir a punt de continuar, sempre queda bé. Afegim que l'escola de Pengboche va ser construïda per ‘Sir Edmund Hillary's Himalayan Trust’ l’any 1963. Al nord del poble hi ha el Cholatse (6335m) i el Taboche (6495m).

DSC08875 Adeu Ama Dablam     Sortim per la part alta del poble de Pangboche, per continuar la ruta. Ara ens queda 1,5 km de constants pujades i baixades sobre la cota de 4000 metres.

DSC08878 Un altre cop amunt   El sender sembla ondular-se per adaptar-se a les formes del terreny. A l’esquerra, a sota, alguns dels camps de patates de Pangboche i lluny els cims nevats probablement de la serra del Nupla, darrera de Namche Bazar.

DSC08883 Ama Dablam lluny

Em giro per fer aquesta fotografia de l’Ama Dablam, amb la franja de núvols que el volen tapar en un avís que aviat deixarem del veure’l. Adéu, Ama Dablam! I un record per Sabin Barnet i Purna Awale, els pilots nepalesos de Fishtail Air que van evacuar Pauner, Oiarzábal i Horia Colibasanu la primavera del 2010 a l'Annapurna després de la mort de Tolo Calafat. Barnet i Awale van perdre la vida (el novembre del 2010) a l'Ama Dablam mentre intentaven rescatar dos japonesos a la cara nord de la muntanya. Pel que sembla, el fort vent els va precipitar contra el terra al segon vol, després d'haver evacuat un dels alpinistes.

DSC08884 Cami infinit   La ruta segueix amb lleugeres ondulacions, excepte en algun tram que puja o baixa fort no gaire estona.

DSC08886 Tengboche a l altra banda   Però la ruta té molt bones vistes. A l’esquerra es veu, entre boires, Tengboche que està a 3860 metres, com ja sabem. Ara nosaltres estem sobre els 4100 aproximadament. Ens anem apropant a Phortse, el poble situat a 3840 metres. Es troba fora del circuit de trekking principal i, per tant, s'assembla més a un autèntic poble xerpa. Explica la web d’Alex Lowe que hi ha a Phortse el ‘Khumbu Climbing Center (KCC)’, el qual es va posar en marxa l'any 2003 i durant els últims anys s'ha convertit en un programa vocacional d'èxit per als xerpes. Diu “la nostra missió és augmentar el marge de seguretat dels escaladors nepalesos i els treballadors d'altitud fomentant pràctiques d'escalada responsables en un programa de suport i basat en la comunitat”.

DSC08888 Phorse   Una estona després ja veiem Phorse (també es veu escrit com Phortse), una extensa erola amb cases i camps de conreu. No és estrany que els exitosos xerpes de l'Everest utilitzin els seus sous per començar a tenir les seves pròpies cases d'hostes, una manera més segura i fàcil de guanyar-se la vida, però per això primer han de fer de portadors i guies i superar gran altitud... i riscos.

DSC08889 Lodge Phorse   Entrem al Lodge i després de deixar les motxilles i les bosses a les habitacions, seiem a descansar i dinar. Hem estat 6 hores de ruta i probablement per l’acumulació de dies i de desnivells hi arribo cansat. Calculo que ja portem uns 120 km i un desnivell acumulat d’uns 9000 metres positius. Però ja està; ara descansar, que són quasi les dues.

DSC08891 Monestir Phorse

Per la tarda anem a fer una volta pel monestir que està damunt del poble, però està tancat i no hi ha ningú. Sembla que els monjos viuen en cases al poble. Es veu molt nou, probablement devia patir les conseqüències del terratrèmol del 2015. Tots aquests monestirs són de gran importància a la comunitat Sherpa. Caminem per les ombres del Yeti encara present entre les llegendes dels vilatans. Barregem-nos amb la cultura Sherpa mentre caminem a través de la naturalesa de l'Himàlaia.

DSC08892 baixant del monestir     Baixem entre la boira. La jornada s’acaba i només ens queden tres etapes per acabar aquest trekking.

Avui hem començat a 4240 metres.

Dormirem a 3810 metres.

NOTA: No necessàriament els wp coincideixen al lloc on han estat fetes les fotos.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/agpset12pherichephortse-118842372