(In my web, click on the flag above to have the translation in your Language)    (Valais) Ruta 1431 el 17/06/2022; 1,8 km; +50 -50; entre 2 i 3 hores, dalt de l’estació Paradise.    Volta organitzada amb el següent itinerari: Zermatt, telefèric al Matterhorn Glacier Paradise, Klein Matterhorn.   Participants: Joan B, Rosa Ma, Joan E, Dolors dC i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada; Dificultat: fàcil (passeig).

cmapa1431  cperfil1431

FA ANYS: L’any 1813 va ser quan es va ascendir per primer cop el Breithorn.

01 IMG 7709 pels carrers   Com cada dia hem pujat de Täsch a Zermatt i passem, al matí, pels carrers tranquils de gent encara que ja es veuen els que porten motxilles i personal de les botigues que les van a obrir.

02 DSC06730 Banderes i Cerv

Anem a buscar el sistema de funiculars que comença a la part alta del poble i ens portarà a Furi, Trockener i fins a dalt al Glacier Paradise, a l’agulla del Klein Matterhorn. Mentre caminem anem veient la imatge del Cerví i ens entretenim observant banderes, edificis de fusta i balcons amb flors. Per situar-nos en el temps recordem que Napoleó va imposar l’Acta de Mediació el febrer de 1803, on es va definir una nova constitució per Suïssa; però el 1810 el Valais es va separar de Suïssa i va esdevenir independent. Però aviat es va constituir el Primer Imperi francès (1810) i com sempre passa, els imperialistes no s’hi poden estar de fer el que volen sense preguntar a la gent i per tant van annexar el Valais. Ja us sona això: imperis com els francesos, els espanyols, els anglesos,...?

03 DSC06733 Tickets a Furi i mes

A la primera estació que hem de pujar hi ha els preus. El tiquet per pujar dalt del tot està indicat amb 109 francs suïssos (uns 111€). Nosaltres no paguem ja que tenim el passi (Pic Pass) que vam adquirir el primer dia (com ja vaig explicar). La construcció del telefèric i de les instal·lacions al Klein Matterhorn, del tram superior, va ser realment àrdua. Els treballs es van iniciar a l'agost de 1976. El més complicat va ser treballar a gairebé 4.000 metres, doncs les condicions meteorològiques van ser extremes: temperatures caient molt sota zero, nevades i forts vents. El desembre de 1978 es van instal·lar els quatre cables del telefèric i totes les operacions restants es van completar a la primavera de 1979.

04 IMG 7754 El funi   Amunt amb el funicular: primer Furi, després Trockener i finalment el tram fins a dalt del tot.

IMG 7727 Des de Trockener     Es fa un canvi a l’estació de Trockener, on estem ja a 2939 metres. Però el Matterhorn Glacier Paradise, on ara pujarem, i la seva plataforma d'observació a 3.883 metres s'han convertit al llarg del temps en una de les grans icones del destí Zermatt i Matterhorn. El Matterhorn o Cerví és una de les muntanyes més imponents del món. Els Alps són el sostre d'Europa i són plens de valls úniques i cims meravellosos.

IMG 7716

El Breithorn a l’esquerra i a la dreta l’agulla del Klein Matterhorn. A la tardor de 1979, les enormes cabines, del tram que s’acabava de construir fins al Glacier Paradise, van ser traslladades des de Täsch fins a Trockener Steg, als peus de la glacera Theodul (estació inferior), inaugurant-se el 23 de desembre de 1979. Afegim que el cim del Breithorn havia estat ascendit, per primera vegada, el 1813 per Maynard, Couttet, Gras i Hérin.

IMG 7728 Amunt Kleine Matterhorn      Pugem a l’últim funicular que ja ens ha de dur dalt del tot. Vaig pensant si quan siguem dalt notarem l’altitud dels quasi 4000; però crec que anirem bé, sense presses i poc a poc, ja que fa dies que ens movem per entre els 2500 i els 3000. Tot i amb això, aquí dalt hem d’anar amb calma.

IMG 7730 Dins la muntanya

Dalt, entrem en un túnel ja que part de les instal·lacions estan construïdes dins la muntanya. Estem al Matterhorn Glacier Paradise, on gaudirem d’una de les panoràmiques més grans dels Alps, abastant un impressionant rosari de cims de més de 4.000m, des del Mont Blanc i el Grand Paradiso, al Matterhorn i el grup dels Mischabel. De fet, qui arriba aquí es queda tan bocabadat per les panoràmiques que posa més atenció al conjunt que als detalls. El Breithorn Plateau ofereix una imatge realment espectacular, juntament amb el Plateau Rosa, una de les concentracions de gel més grans d'Europa. Envoltats per un ambient agradable (ara a l’estiu), la pujada al Klein Matterhorn no deixa ningú indiferent.

IMG 7731- Mirador sup   Un parell de terrasses superiors fan de miradors extraordinaris. Pujar amb el telefèric més alt d'Europa fins al Matterhorn Glacier Paradise suposarà una experiència molt difícil d'oblidar.

IMG 7739 A les pistes Coll

Decidim anar a caminar una mica per les pistes d’esquí. Al davant tenim el Breithorn Plateau i una filera de pals del telesquí que porta als esquiadors a l’extrem sud, on hi acaba una punta rocosa; la punta és la Gobba di Rollin, de 3899 metres i punt fronterer amb Itàlia. Per perspectiva, diguem que el 1813 (quan la primera ascensió al Breithorn) Espanya també es va desfer de la imposició de l’imperi francès; aquell mateix any Itàlia era un regne proclamat (o imposat) per Napoleó on també es va auto declarar rei. Ah, i Catalunya va quedar incorporada a l'Imperi francès, el qual va dividir el territori en quatre departaments, al sistema dels francesos. He trobat que Joan Mercader senyala el paper que tingué, a Catalunya, el comandament del mariscal Augereau en el fet de la rehabilitació de la llengua catalana (prohibida des de principis del XVIII, pels monarques espanyols) sota el seu govern, ja que va ser llavors que tingué lloc l'adopció del català com a idioma oficial, junt amb la llengua francesa.

IMG 7740- Foto a les pistes   També, com és natural, ens hi fem una foto de grup, que ens ha costat molt ja que el pal, on havíem lligat la màquina de fotos, es tombava amb el vent i ara sortia una foto del terra nevat, després una foto del pal on s’aguantava...fins que, a la última, l’hem encertat i és aquesta.

IMG 7747 Breithorn

Vista del Breithorn. També s'utilitza el Klein Matterhorn i el seu telefèric com a base per ascendir al Breithorn (4164m), el Castor, Pollux i per fer diverses travesses per neu i gel. Jo vaig pujar al Breithorn l’any 2010 des del Refugi Ducca Abruzzi, a la banda de italiana de Cervínia, des d’on l’ascens va ser,el segon dia, de 840 metres fins al cim, encordats i amb grampons, com correspon. Actualment la seva ascensió des del telecabina, amb el que hem pujat, és considerada com una de les més fàcils per accedir a un quatre-mil alpí. I encara que queda descafeïnada per aquest fet, no deixa de ser un dels pics amb millors vistes de dos dels gegants que l'envolten: el Duforspitze (4634m) i el Cerví (4478m). Per cert, potser cal dir, sobre el Duforspitze, que després d'una llarga sèrie d'intents que van començar a principis del segle XIX, aquest cim, llavors encara anomenat Höchste Spitze (‘Cim més alt’), es va assolir per primera vegada l'1 d'agost de l'any 1855 des de Zermatt per un grup de vuit escaladors dirigits per tres guies: Matthäus i Johannes Zumtaugwald i Ulrich Lauener.

IMG 7748 La plana nevada   Tota la plana nevada que veiem s’estén al Breithorn però també, més enllà, fins al Pollux (4092m) i el Càstor (4188m). Sapiguem que els noms de Pollux i Càstor també s’han donat a dues estrelles brillants pertanyents a la constel·lació de Bessons. Pollux és l'estrella més brillant d'aquesta constel·lació, de color ataronjat. Després el segueix Càstor, una mica més blavosa. En mitologia, Càstor i Pollux van ser dos germans bessons nascuts de la mateixa mare, Leda, però de diferent pare. Leda era molt bella i el mateix Zeus la desitjava. Un dia, mentre caminava al costat del riu es va trobar amb un cigne bonic, es va deixar seduir per aquest, que va resultar ser el mateix Zeus transformat. Aquella mateixa nit Leda també es va unir al seu marit i com a conseqüència, va posar dos ous: d'un va néixer Pollux, fill de Zeus immortal i de l'altre Càstor, fill mortal de Tindareu. Participants de moltes llegendes, en una d’elles Càstor cau mort en la batalla i Pollux demana a Zeus que el deixi pujar a l'Hades per poder trobar-s’hi. Són per tant dos bessons de caràcters diferents, que s'estimen. A Xina representen les forces del Ying i el Yang.

IMG 7752 Glaciar Plateau  Rosa

Després d’alguna cosa per menjar i haver vist un parell dels documentals que fan a la sala de cinema, toca anar baixant. Als peus ens queda la imatge imperdible de la glacera Theodul. La secció superior de la glacera és precisament l’altiplà del Breithorn Plateau. Fins a la dècada de 1980, la glacera inferior Theodul encara estava connectada amb la glacera Gorner i un dels seus afluents; l’escalfament de la Terra està fent retrocedir aquests grans dipòsits de gel i d’aigua. La major part de la glacera forma part de la zona d'esquí durant tot l'any, tot i que avui no la veiem gaire esquiable.

IMG 7753 El Cerv sempre present

I mentre baixem no ens perdem la vista l’imprescindible i sempre present Cerví. Parlant de llengües pròpies, llegeixo del passat dia 23 de juny (‘efe.com’) que “El ple del Congrés (espanyol) acaba de rebutjar aquest dijous per àmplia majoria (amb els vots del PSOE, PP, Vox i Cs) una proposta dels nacionalistes per autoritzar la utilització del gallec, el català i el basc a la Cambra Baixa...). Estem a l’any 2022 i encara el castellà és la llengua dominant, com quan l’Imperi. Cal dibuixar un esquema perquè s’entengui algunes raons per les quals Catalunya vol la independència?

No necessàriament els wp estan al lloc de les fotografies

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/1431-zermatt-dia-4-klein-matterhorn-matterhorn-glacier-paradise-106194127

Vincle a la crònica del Dia 5:http://www.eoliumtrek.cat/index.php/europa/suissa/1164-1432-zermat-dia-5-schwarzsee-aresta-refugi-hornli

Vincle la crònica del 2010 al Breithorn: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/europa/italia/94-breithorn