(In my web, click on the flag above to have the translation in your Language)   (Valais) Ruta 1428 el 14/06/2022; 7 km; +76 -599; 4 hores.    Excursió organitzada amb el següent itinerari: Gornergrat, mirador de les glaciars, glaciar Groner, llac Riffelsee, Riffelberg.   Participants: Joan B, Rosa Maria, Joan E, Dolors dC i Miquel.   Tipus de sortida: travessa lineal (accés amb el funicular); Dificultat: fàcil.

cmapa1428  cperfil1428

FA ANYS: El 1898 es va posar en funcionament el tren de Gronergrat.

DSC06560 Mati Camping Tasch      Sortim al matí a les 8 des del càmping municipal de Täsch, on ens hi estarem aquests dies. De moment ens anima la vista que tenim del Breithorn.

DSC06564 Tren

Cada dia anirem des de Täsch a Zermatt amb el tren. Surt cada 15’ i el seu cost és de 16 € anar i tornar; però nosaltres hem comprat un PicPass que ens permet 4 dies d’ús lliure de tots els remuntadors dins de 6 jornades (cost 328€). Avui, a Zermatt, prendrem després el tren cremallera que puja fins a Gronergrat. El projecte d’aquesta via de tren cremallera prové del 1896 i es va posar en marxa l’agost de 1898.

DSC06566 1a del Cervi   El tren s’enfila i ens deixa veure per primera vegada la magnífica piràmide del Cerví, que els suïssos anomenen Matterhorn. Com que el veurem cada dia, i des de diverses perspectives, ja donaré més informació en les dues cròniques finals: la de l’aresta Hörnli i la del Museu de Zermatt.

DSC06567 Tots mirant

Com és natural, la presència del gegant ens fa saltar del seient per començar a fer fotografies. Cal saber història d’on anem. Doncs el 1291 és la data tradicional que assenyala el naixement de la Confederació Helvètica: les tres comunitats rurals d'Uri, Schwyz i Unterwalden, a la Suïssa central, es van comprometre a crear una aliança permanent (Pacte d'Aliança) per protegir les seves llibertats davant dels senyors de la casa de Habsburg. I ara la llegenda: l’any 1307 el governador d'Habsburg va obligar a Guillem Tell a disparar amb la seva ballesta a una poma col·locada sobre el cap del seu fill. La mort subsegüent del governador a les mans de Tell forma part del mite sobre el naixement de la Confederació.

DSC06568 En ascens Cervi   A mida que el tren va guanyant altitud (i aprofitant el zoom) encara el veiem millor. És inevitable que els ulls s’il·luminin d’alegria.

DSC06588 Gornergrat 3094 m El trajecte potser ha estat d’uns 20 minuts i ja som a l’estació superior. El Gornergrat és una cresta rocosa dels Alps Pennins, amb vistes a la glacera Gorner. Entre l'estació de trens de Gornergrat i la cimera es troba l'Hotel Kulm. Estem a 3100 metres i aquest hotel és el de més altitud dels Alps suïssos.

DSC06585 Gornergrat

Un company em fa una fotografia davant del panorama del massís del Monte Rosa, on destaquen els diversos cims que formaran part del plat fort d’aquests dies. A la dreta de la foto hi ha el Breithorn (4165m) i a l’extrem esquerra el Lyskamm (4480m).

DSC06586 Glaceres M Rosa   Per sota de la nostra serra de Gronergrat, passa el gran glaciar del Groner (o Gronergletscher). Cal afegir que es va construir un primer hotel aquí l'any 1896, dos anys abans de la finalització del cremallera del Gornergrat. A mesura que augmentava el trànsit turístic, l'actual hotel, més gran, es va construir entre 1897 i 1907. Tenint en compte les condicions visuals de l'aire net i la llum de la zona, l'any 1996 s’hi va afegir una cúpula a cadascuna de les dues torres de l'hotel. Es va instal·lar el telescopi KOSMA a la torre sud mentre que el telescopi d'infrarojos Gornergrat es va instal·lar a la torre nord.

DSC06591 Capella S Bernat d Aosta

Pugem amunt i a l’esquerra hi ha la petita ermita de Sant Bernat d’Aosta (o de Menthon), construïda el 1950. Sembla que Sant Bernat, patró dels muntanyencs, va néixer cap a l’any 1023 en una família de l’alta noblesa de Borgonya. Atret per la vida eclesiàstica, i segurament en contra del que n’esperava la seva família, es formà a la comunitat de la Catedral d’Aosta que seguia la regla de Sant Agustí. La seva obra més coneguda, és la del refugi o hostatgeria de Montjou, al coll que avui coneixem com el Gran Sant Bernat, i que és el l’únic punt de pas mínimament practicable a 2.473 metres d’alçada entre les dues muntanyes més altes dels Alps, el Mont Blanc (4.808 m.) i el Mont Rosa (4.634 m.).

DSC06592 Interior

Obro la porta i entro. Un interior molt senzill i un retaule, damunt l’altar. El retaule està format per figures de fusta tallada en relleu: al centre, Sant Bernat d'Aosta; a l'esquerra, Sant Maurici (patró del Valais); i a la dreta, Sant Teodule. Per perspectiva històrica diguem que aquell 1291 va morir el sobirà de Catalunya Alfons el Liberal que havia conduit una política anti-castellana, probablement per l'insistent acostament de Sanç IV de Castella a les posicions pro-franceses sobre la qüestió de la influència catalana al Regne de Sicília. Així va participar a Jaca en la proclamació d'Alfons de la Cerda com a rei de Castella el setembre de 1288, fet que desencadenà una guerra fronterera entre els dos regnes, que va tenir diverses escomeses entre el 1289 i el febrer de 1291. En aquella època Catalunya era una nació independent (igual que ho era Castella, quan Espanya jurídicament no existia) i ho va seguir sent fins a principis del segle XVIII.

DSC06593 Comencem avall   Des de dalt del tot hi ha un extraordinari mirador de 360 graus, on destaca la vista del Matterhorn, que amb la seva altura de 4478m destaca especialment. Nosaltres estem a una altitud d’uns 3120 metres i estem bocabadats de la panoràmica.

DSC06595 Tren que puja Com que hem baixat, seguint la ruta indicada al llac Rifferlsee, veiem el tren que puja. Aquest és el ferrocarril a cel obert més alt d'Europa.

DSC06599 Un tram enrere 2   Ens desviem cap a l’est, de cara a la vall de la glacera del Groner. Volem fer una anada i tornada de dos quilòmetres per gaudir d’aquest entorn. No tinc paraules per descriure la vista que tenim al davant. Veiem la punta crestada del Dufourspitze (4634m), la glacera Grenzgletscher i a la dreta el Liskamm (4527m). A la glacera, no es veu però hi ha el refugi Monte Rosa, a 2883 metres. El Dufourspitze o punta Dufour és una muntanya de 4.634 metres que es troba al cantó del Valais a Suïssa. És el cim més alt d'aquest país, punt culminant del massís del Mont Rosa i dels Alps Penins, i el segon cim més alt dels Alps i de l'Europa Occidental, després del Mont Blanc.

DSC06594 Un tram enrere 2   No es possible anar baixant el camí, sense aturar-nos per admirar la glacera que tenim avall i els cims del llarg massís del Monte Rosa. Destaquen aquestes dues piràmides nevades del Castor (4228m) i el Pòllux (4092m).

DSC06596 Breithorn enrere 4   Una altra foto, aquesta de l’altre muntanya destacada: el Breithorn Occidental (4164m), que jo estimo especialment ja que el vaig pujar el mes de juny de fa 12 anys. L’aresta es forma per les puntes del cim Central (4159m), l’Oriental (4138m) i la Roccia Nera (4035m); després ja venen el Pòllux i el Castor. Desfem el camí i tornem en direcció ponent.

DSC06598 Rifelsee i Cervi   Un quilòmetre després ja veiem el llac Riffelsee, situat a 2770 metres. Avui la mica de vent que fa no permet que l’aigua quedi totalment immòbil i per tant no podem veure el Matterhorn ben reflectit a la superfície del llac; una foto que acostuma ser mítica.

DSC06601 Rifellsee petit baixant   Seguim la ruta, sempre ben indicada amb senyals precises, i arribem al Riffelsee Petit, que conté una coloració de tons vermellosos al marge. Al fons, a la dreta del Matterhorn, hi ha (em sembla) la Dent Blanche (4358m).

DSC06603 Sender evident de cara a El sender ara puja en direcció nord de cara, probablement, als cims (esquerra a dreta) del Zinalrothorn (4221m), Crête Nord del Moming (3862m) i el Schalihorn (3974m).

DSC06604 Estacio Riffelberg 2582mFinalment arribem a l’estació del tren de Riffelberg. Estem a 2582 metres.

DSC06607 Zermatt als peus   El tren va baixant. Comencem a veure Zermatt als peus entre els avets, però als ulls encara brillen les imatges de l’excursió que avui hem fet.

DSC06608 Tasch nuvolades

A Zermatt hem pujat al tren que va a Täsch (que es pronuncia “Tesch”). Hi ha un tren cada 15’ i per tant és la solució que uneix les dues poblacions. Ja que abans esmentàvem la independència de Suïssa i la Catalunya (abans de Felipe V), podem afegir que el passat mes de maig es va publicar el resultat de les inversions a Espanya l’any 2021. A Madrid quasi s’han duplicat les previstes en el pressupost anual estatal, a Catalunya s’han realitzat només el 36%. I així passa des de fa anys... (‘rtve.es’). La permanent situació de menyspreu a Catalunya és brutal. Què més voleu per entendre perquè els catalans són independentistes?

No necessàriament els wp estan al lloc de les fotografies

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gornergrat-llac-riffelsee-riffelberg-dia-1-105944330

Vincle a la crònica del Dia 2: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/europa/suissa/1161-1429-zermatt-dia-2-furi-zmutt-zermatt

Aquí afegeixo la crònica del 2010 de l’ascens al Breithorn: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/europa/italia/94-breithorn