(Dolomites de Brenta) Ruta el 12/08/2019; 13 km; +335 -335; 4 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Molveno, Sant Vigilio, Llac Molveno, Andalo.   Participants: Titín i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

amapamolveno aperfilmolveno

FA ANYS: L’any 1927 la regió va ser dividida en dues províncies: Trento i Bolzano. La primera de cultura italiana i la segona d’història germànica.

IMG 4119    La arribada a la ciutat de Molveno, amb el seu llac, és realment extraordinària. Aquest llac està considerat una joia els Dolomites de Brenta.

DSC02911 Area ac    El càmping era ple i ens recomanen que anem a l’àrea ac que, tot i estar molt plena, encara té alguns llocs buits. Ens hi instal·lem. És un àrea, però, sense serveis de cap mena.

DSC02912 Esglsia de Sant Vigil    Cal passar pel mig del poble, on hi ha la bonica església de San Vigilio de Molveno, un temple del segle XIII que està dedicat al bisbe que va viure a finals del segle IV. A l’interior conviu l’art romànic original amb algunes aportacions posteriors de gòtic primitiu del XVI. En aquesta segona modificació es va descobrir, per sota del guix, un fragment de la crucifixió.

DSC02913 Frescos  La façana està embellida amb frescos de l’escola dels germans Baschenis. Al portal s’hi pot veure el Redemptor, la Madonna i sant Joan.

DSC02915 Vista Molveno  Des del cementiri s’obté una magnífica vista de la ciutat amb el Monte Cresole i la Cima Sparaveri al darrera.

DSC02918 Extrem del llac Molveno    Seguim caminant en direcció a l’extrem nord del llac. Aquesta població es va fer famosa el segle XIX quan alpinistes britànics i alemanys la utilitzaven com a base per les seves expedicions i per obrir vies d’escalada.

DSC02921 Llac i poblaci    Donem la volta per tal d’arribar a la carretera que serà on podrem trobar el camí que ens ha de portar en direcció a Andalo per la muntanya.

DSC02923 Inici pujada

Just a la sortida trobem el camí, a mà esquerra. Un pal indicador indica la direcció per anar a l’Acqua delle Scudelle, que està en la direcció que ens convé. Ens endinsem al bosc. Estem dins del Parc Natural Adamello-Brenta que, en conjunt, ocupa 618 quilòmetres quadrats i conté 50 llacs. Aquí queda l’últim reducte d’óssos bruns dels Alps. Per a qui li agradi i tingui experiència i capacitat, hi ha la Via Bocchetta di Tuckett que va des de Molveno fins a Cima Brenta, oberta el segle XIX, que compta amb llargs i esgotadors trams de via ferrada.

DSC02925 Amunt

La pista primer està cimentada i és molt pendent, després es transforma en pista de terra que anirà seguint fins al final d’aquesta excursió. Afegim que estem en terra de parla ladina, per tant no és estrany que algú que passa saludi amb un ‘bon di’, en canvi del normal ‘buon giorno’. Es publica, des de fa anys, el diari en llengua ladina ‘La Usc de Ladins’, que també té una versió electrònica: www.lausc.it

DSC02926 Trams planers entre bosc     Anem trobant trams planers per dins de bosc, amb algunes pujades. Hi ha molta gent que fa aquesta ruta; sovint els trobem de cara. Descobrirem que hi ha un autobús que puja la gent fins a Andalo i després la gent torna caminant a Molveno; per això molts van amb nens.

DSC02928 Flors

Pel camí anem trobant flors força interesants com aquestes. Ja dèiem que el 1927 la regió es va dividir en dues províncies, Trento i Bolzano, però l’extrem del sud dels territoris d’origen germànic van quedar inclosos dins la província de Trento. Un exemple de la clàssica estratègia de divisió administrativa per part dels poders amb mentalitat centralista. D’aquesta estratègia també van ser víctimes els ladins.

DSC02931 El riuet

Per l’esquerra baixa el torrent amb el riu Lambin. Per tenir més contingut històric diguem que aquell 1927 a Espanya s’havia instaurat la dictadura de Primo de Rivera, que va durar fins el 1930. Tot va començar abans, entre la crisi econòmica del 1919, les convulsions obreres del 1921 i la desastrosa estratègia colonial espanyola al Marroc amb milers de soldats morts. El cop d’Estat del general Primo va rebre el suport el monarca Borbó, Alfons XIII, el suport de l’església, dels terratinents i de la burgesia.

Vint anys després el general Francisco Franco es va revoltar (article ‘elpais.com’, juliol 1980) contra el Govern de la República espanyola. Al principi va reclamar el suport dels altres capitans generals: només quatre es van sumar i disset van pertànyer fidels al govern legítim. Què va passar? Un grup de militars, falangistes, carlistes i monàrquics va atacar les residencies dels oficials superiors de l’Exèrcit, que van ser substituïts o morts.

DSC02938 Andalo     Després 6,5 quilòmetres i unes 2 hores, arribem a Andalo, una població d’una certa dimensió i una gran quantitat de transit i de gent. És una vila bàsicament turística que s’ha desenvolupat sobretot a l’impuls de les activitats d’hivern. Estem a 1050 metres i hem començat a 800.

DSC02937 Els Dolomites de Brenta    Pels carrers hi ha aquest cartell dels Dolomites de Brenta.

DSC02939 Inici baixada

Després d’una estona i de prendre un cafè, decidim tornar i ens encarem a la baixada. Aprofitem la baixada per anar comentant la visita que vam fer ahir a Bolzano, on vam visitar el Museu Arqueològic de l’Alto Adige, on hi ha l’exposició completa de l’home de les neus, Ötzi. Es pot observar aquell home de fa 5000 anys en relatiu bon estat de conservació i que va ser descobert l’any 1991. Molt recomanable.

DSC02940 Tornem a ser Molveno      Només caldrà 1,5 hores o una mica més per tornar a ser al poble de Molveno.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/molveno-sant-vigilio-llac-molveno-andalo-39847892