(Gran Paradiso) Ruta el 14/07/2019; 15 km; +570 -570; 5,5 hores.   Excursió amb el següent itinerari: Valsavarenche, Pont, Llac Nivolet, Refugi Savoia.   Participants: Dolors i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

amapa1140  amperfil1140

FA ANYS: Des de l’any 1948 a la Vall d’Aosta el francès i l’italià són llengües oficials.

DSC02698 Mati al camping Pont    Des de les valls dels Ecrins hem seguit improvisant i ens hem dirigit a visitar la Sacra de San Michele i després hem arribat a Valsavarenche, una vall del Gran Paradiso. Hem aparcat al càmping del Pont Breuil, a 1950 metres.

DSC02700 Indicadors

Fa set anys ja hi vaig estar i vam pujar al refugio Vittorio Emmanuele, que està en un replà des del qual es fa l’ascens al Gran Paradiso. Aquest cop anirem a l’altra costat de la vall per tenir una vista general del massís del Gran Paradiso. Aquest cop seguim una de les rutes indicades, la número 3 que va fins el coll de Nivolet.

DSC02701 Pugem el camping a sota     La pujada inicial és ràpida o dreta, però molt agradable entre bosc. Als peus queda l’explanada on hi ha el càmping que, inicialment, havia estat una zona d’acampada.

DSC02712 Cascada i torrent      Aviat sentim el soroll de l’aigua impetuosa, fins que descobrim l’origen: la cascada que es forma pel riu del Nivolet que baixa molt ple.

DSC02715 Seguim amunt

El camí de pujada es fa més suau i guanyem altura amb més tranquil·litat. El cim del Gran Paradiso és la única muntanya que, superant els 4000 metres, es troba inserida totalment en territori italià. El punt més alt va ser escalat per primer cop el setembre de 1860 per Cowell, Dundas, Payot i Tairraz. Encara que avui està considerada una ascensió fàcil, els últims 60 metres són més complicats. Generalment les ascensions comencen des del refugi Federico Chabod o bé des del refugi Vittorio Emmanuele II. Aquest últim rep el nom del rei Victor Manuel II d’Itàlia, que va ser qui va impulsar i crear la reserva del Gran Paradiso l’any 1856. Avui és parc nacional.

DSC02718 El Gran Paradiso queda a lesquerra     Per entre els arbres, el Gran Paradiso ens queda a l’esquerra.

DSC02719 Gran panorama      Cal aturar-se uns moments per gaudir del panorama. El massís del Gran Paradiso: el Piccolo Paradiso (3838m), Il Roc, pròpiament el Gran Paradiso (4026m), el Becca di Moncorvè (3875m), el Tresenta (3609m) i tants altres cims.

DSC02721 Valsavarenche    Una última mirada enrere i tenim la vall de Valsavarenche a baix. Ja no la tornarem a veure fins a la tornada.

DSC02723 Una creu com una fita

Passem pel costat d’una creu que fa l’efecte d’una gran fita; és la Creu de Roley. Estem a uns 2320 metres d’altitud. De la creu he trobat el nom però no he pogut saber l’origen.

Estem a la Vall d’Aosta. La senyalització viaria és bilingüe, en francès i italià. Des del 575 el francès es va introduir a la regió. A partir del 1860 va començar la difusió de la llengua italiana, però en el període feixista es va prohibir utilitzar el francès i va començar la traducció sistemàtica dels topònims. És des del 1948 que un estatut especial reconeix a la vall d’Aosta la igualtat de l’italià i del francès.

DSC02726 Comencem els plans    Uns minuts més amunt comencem els plans. A partir d’aquest moment anirem pujant per aquest gran altiplà que està format per diversos esglaons que formen planes i prats herbats.

A Catalunya també s’ha patit l’atac continuat de les autoritats espanyoles des que el Principat va perdre les seves llibertats el 1714; A partir de l’any 1714 Felipe V va ordenar que “en les escoles de primeres lletres i de gramàtica no es permetin llibres en llengua catalana, escriure ni parlar en aquesta llengua i que la doctrina cristiana sigui i s’aprengui en castellà”.

DSC02727 Cot de muntanya

Trobem aquest naixement de la planta coneguda com cotó de muntanya o herba cotonera. Es troba especialment en l’àmbit circumboreal: Alaska, Canadà, Groenlàndia i Islàndia. També hi ha exemplars als Alps, com en aquest cas. A Catalunya només es pot trobar a l’Alta Cerdanya i al Conflent. He trobat escrit que és comestible i té un gust dolç.

DSC02729 Ms amunt     Després del primer pla, i arribats a un coll que veiem, en ve un altre i al final un altre coll.

DSC02732 Al fons la serra del Carro i Galisia     I després d’aquell pla i del coll encara veiem un altre plana i un altre coll al final. Al fons em sembla que el que veiem és la serra de Carro i de Galisia.

DSC02733 Meandres ponts i palanques

Pels plans baixa el riu del Nivolet i quan aquests són planers i amples s’hi formen meandres. Pontets i palanques serveixen per superar els braços del riu. Tota la serra que tenim a la dreta és la Coûta Lombarda, per on s’endevina una pista que prové del Refugi Savoia i que va a unes cases del PNGP (Parc Nacional Gran Paradiso) al Plan de Borgnoz.

DSC02734 Ja arrribem    Finalment, després de 8,4 quilòmetres arribem al davant del llac Nivolet. Estem a 2550 metres.

DSC02735 Llac del Nivolet      Al davant una gran panoràmica ens mostra l’entorn del coll de Nivolet, amb els refugis Savoia i Chivasso. Està ple de cotxes i algun autocar que pugen des del vessant sud del massís.

DSC02741 Comencem a baixar

Ens hi hem estat una bona estona, menjant una mica, descansant i gaudint de l’indret. No ens hem endinsat a l’espai dels refugis perquè hi ha molta gent i ens resulta més agradable quedar-nos aquí al costat del llac. Finalment, quan ens sembla bé, girem i comencem a tornar al punt on hem començat.

DSC02745 Punta Inferno Gran Serra    Baixant, ara, tindrem de cara les panoràmiques del massís del Gran Paradiso. Em sembla que en aquesta imatge tenim el Punta Inferno (3393m) i el Gran Serra (3552m). Per la gent que a casa nostra li agrada col·leccionar tres-mils, aquí hi tenen una mina que no s’acaba. Només en la mica de mapa topogràfic que tinc ara al davant en puc comptar 19.

DSC02746 Panoramica      Hem seguit baixant fins arribar un altre cop a la creu de Roley i aquí fem aquesta fotografia panoràmica extraordinària.

DSC02747 Campament Pont

Tornem a ser a la vista del càmping a la Vall. La Vall és també municipi que està format per uns pocs grups locals de cases. És municipi de la Vall d’Aosta i compta amb 180 habitants. Aquí acabem aquesta excursió i demà ja veurem què farem.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/valsavarenche-pont-llac-nivolet-refugi-savoia-38872979