(I) Gran Paradiso Excursió al llac de Loie, per sobre de la vila de Lillaz, a la qual s’arriba per la Plana de Sylvenoire, després de Cogne. Agost 2012. Distancia recorreguda, uns 7 quilòmetres amb uns desnivells de + - 700 metres.

mapa Perfil

Avui serà una excursió molt dreta, la més dreta de les que hem fet aquests dies, però el camí és franc i evident. Just al començament es passa per un espai museïtzat de caràcter geològic on unes gran roques estan explicades en la seva composició. Després deixem a l’esquerra la Cascade de Lillaz. No hi veiem ningú. Anem sols i comencem a pujar pel camí que s’enfila dret. Des d’un espai entre els arbres es pot veure la vall que se’n va cap a ponent i els cims nevats al final.

P1130783 Pla de Loie Anem pujant per bosc fins que sortim a un espai que s’aplana després de travessar una pedrera. El grup del Gran Paradiso es compon de roques de diferents edats i procedències. En particular, és un complex de capes de roques metamòrfiques, derivades de granit o diorita, que encara es conserven aquí i allà. En alguns casos, el gneis tenen una gruixuda capa de formes metamorfosades calcàries, derivades dels sediments marins de l'era Mesozoica. És destacable la presència de riques vetes de mineral de ferro en el Val di Cogne el que va influir en les vides de les persones a la vall.

P1130785 vall

L’altura ens permet observar millor la vall que, a més, es va il·luminant amb el sol. Als peus es comença a veure el poble de Lillaz. El que, des d’aquesta posició no es veu bé és la curiosa plana anomenada “Geosito de Champlong” que, segons vaig llegir, es tracta d’un lliscament del full de terra derivat del gegant moviment gravitacional causat per les Inundacions d'octubre de l’any 2000, que van sacsejar la conca del riu Grand Eyvia.

El sender, ben marcat amb senyals, s’ha anat dirigint cap al sud per tombar, a la plana de Loie en direcció oriental. A partir d’aquest moment, el camí va tallant les corbes de nivell i s’ha anat aplanant. Continuem sense veure a ningú més.

P1130795 Llac de Loie 2354mFinalment arribem a la pau i la tranquil·litat del llac de Loie, situat a 2354 metres. On només hi ha un altre caminador que està prenent el sol. El saludem i fem el mateix: descansar, menjar una fruita i gaudir de l’instant.

P1130797 Geosito de Lillaz

Una estona després hem anat baixant i trobo un millor punt des d’on fer la fotografia de Lillaz i de Champlong, l’indret del geosito. L’interès d’aquest lloc està relacionat amb el volum del moviment, que es calcula en un milió de metres cúbics, canvis massius en el paisatge i la desaparició d’un molt antic bosc de làrixs. No fa gaire temps s’ha restaurat l’àrea, s’han penjats cartells explicatius i també s’ha muntat una ruta a peu per tal que es pugui visitar i entendre el fenomen.

P1130798 vall sencera baixant

D’aquesta manera anem baixant, mentre cada cop puja més gent que, de tant en tant i esbufegant ens pregunten si falta molt. Més avall es veu el salt d’aigua de Lillaz, ara ple de gent. Acabem l’excursió passant pel jardí geològic i anant a preparar-nos per anar tornant a casa.

Si vols accedir a la ruta per a gps pots anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3206784