(Mallorca) Ruta el 13 de març de 2019; 5 km; +180 -180; 2 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Estellencs, Cala Estellencs.   Participants: Anna, Toni i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

1100mapa  1100mperfil

FA ANYS: L’any 1560 la població disposava d’un fort grup armat per defensar-se dels pirates.

DSC00678 El cavall

Avui comencem tard i fem una ruta curta, però molt bonica. Del meu control d’excursions aquesta és la número 1100. Estem a Estellencs i just després d’aparcar faig aquesta foto de l’obra Mulus Férreus. És una obra de Mariano Navares, amb ferro rovellat i ferralla trobada pels voltats de la serra de Tramuntana.

DSC00680 Aczion  Una altra obra de l’artista de Miranda d’Ebro que porta molts anys vivint a Estellencs és aquesta amb el títol de En Aczion. A mi em fa l’efecte d’un home que pateix un fort mal de cap pels molts problemes que sovint tenim i que, potser, en un poble de tanta pau com Estellencs es dilueixen.

DSC00681 carrers Estellencs

Hem girat pel carrer Cavalleria i després pel del Rector Palmer. El primer rep el nom d’una antiga cavalleria que es remunta al segle XIII. El carrer del Rector Palmer està dedicat al primer rector de la parròquia Joan Palmer Bestard. Els carrers del poble estan ben arrapats al vessant de mar de la Serra de Tramuntana, als peus dels vessants on hi ha el Galatzó. Segons Francisco Argente l’etimologia del nom Estellencs es podria trobar a l’indogermànic ja que Steilhänge es correspon amb un terreny escarpat i en pendent, com és el cas del poble.

DSC00683 Cam avall  Baixem per carrer asfaltat avall, entre casetes rurals senzilles amb marges de conreu de olivera, vinya, tomàquets, ametlles i albercocs. Als marges, els mallorquins en diuen ‘marjades’.

DSC00684 Port dEstellencs  Arribem a Cala Estellencs on hi ha un restaurant que està tancat a l’hivern. Per disposar de perspectiva històrica, diguem que el 23 de juliol d’aquest any farà 100 anys que es va acabar oficialment la Primera Guerra Mundial (o Gran Guerra),amb la signatura del Tracat de Versalles. Un brutal conflicte conseqüència de la política exterior agressiva d’Àustria-Hongria, Rússia i especialment Alemanya, que va provocar 15 milions de morts i desapareguts.

DSC00685 Vista del petit port  Al costat de la reduïda cala, hi ha l’espai aprofitat per a un petit port de barques de pesca. Es veuen els escars a recer del penya-segat i les barques a l’aire lliure. Un petit port per protegir les barques i els estris de pesca en casos de mal temps.

DSC00688 Barques de pesca que descansen  Ara, avui, les barques sembla que descansen. Penso, encara que no ho ser segur, que al poble hi deuen quedar pocs pescadors, fora dels que ho deuen fer per tradició o lleure.

DSC00690 Arriben

Seguim el camí vora el penya-segat fins al port amb les barques. De la història d’Estellencs he vist que l’any 1560, moment en que formava unitat amb Puigpunyent, disposava d’un destacament de seguretat format per 146 homes, amb l’objectiu de protegir aquesta zona de la costa dels atacs dels pirates.

DSC00693 La muntanya viva

Després d’esmorzar una mica. Seguim el camí, que ara puja per l’altra costat. Una roca descalçada no fa gaires dies ens diu que la muntanya és sempre viva. Per disposar de perspectiva històrica diguem que el 1560 era plenament aplicable als súbdits de Felipe II, rei de la Corona de Castella, la Pragmàtica que havia dictat per la qual estava prohibit estudiar en les universitats estrangeres, amb l’única excepció de les de la Corona catalano aragonesa, la de Coimbra i la de Roma.

DSC00695 Pugem cap el poble  A mida que anem pujant, ara tenim la vista del poble damunt nostre.

DSC00696 Potser sigui Puntals Son Balaguer

Per sobre de les cases, la muntanya s’enfila cap al Galatzó, el cim culminant ‘aquest indret de la serra Tramuntana. Aquest territori va ser assignat, en el Repartiment, a Berenguer de Palou bisbe de Barcelona, ciutat que va participar activament amb recursos per l’operació de conquesta de Mallorca. El bisbe va atorgar aquesta terra d’Estellencs a Bernat Mogoda, amb el compromís, a més de repoblar-lo com era habitual, de disposar sempre de dos homes armats per la seguretat del regne.

DSC00699 Viajero Perdido

Al final arribem al poble, a la carretera. Una escultura amb el títol de ‘Viajero perdido’ a mi em fa pensar en l’angoixa de l’emigrant. Per cert, abans parlàvem dels pirates, afegim doncs, com a comentari final, que el 1558 va ser quan Barba-roja va desembarcar i saquejar la ciutat de Ciutadella de Menorca. Aquí acabem l’excursió curta, de fet una passejada apta per tothom.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/estellencs-cala-estellencs-34112216