(Mallorca) Ruta el 8 de març de 2019; 8 km; +300 -300; 3,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Carretera de Betlem a l’ermita de Betlem.   Participants: Toni i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

1096mapa 1096mperfil

FA ANYS: L’any 1805 es va fundar l’ermita de Betlem.

DSC00564 Inici

Comencem a caminar prop del nucli de Betlem, des de l’avinguda del Llorer; abans de les primeres cases hi ha un espai per aparcar a la dreta amb un cartell informatiu de Camina per Mallorca. La urbanització pren el nom d’una ermita que hi ha a sud-est i a la qual anirem avui.

DSC00566 Endavant pel GR222  Anem endavant seguint el sender GR-222. Betlem, es també conegut com Betlem de Marina i prové d’una possessió del terme d’Artà als vessants de Sa Talaia Freda. Sembla que el terme Artà prové de l’àrab ‘yartan’ que significaria ‘jardí’.

DSC00567 Parets de pedra seca

Les parets de pedra seca, tan ben construïdes que segles després encara es mantenen dretes. L’any 1805, a més de ser el de la fundació de l’ermita de Betlem, feia cinc anys que s’havia signat el Tractat de Sant Ildefons, un acord secret entre els governs d’Espanya i França, quan el rei espanyol era Carlos IV, pel qual es lliurava als francesos el territori de Louisiana, però a més obligava a Espanya a entrar en guerra contra Gran Bretanya. La realitat és que en la història dels reis espanyols (Àustrias i Borbons) es van gestionar nombroses guerres, amb els conseqüents efectes negatius per la població humil que eren els qui aportaven la major part de soldats.

DSC00569 Vista de Sa Coassa en el Masss Art  Nosaltres ens dirigim en direcció sud, pas a pas i poc a poc i uns 500 metres més endavant, passades unes cases, deixem la pista ampla i seguim un camí més estret a l’esquerra. Sempre seguim els senyals del GR-222.

DSC00570 El torrent va a Aigua Dola  L’ascens és suau mentre ens anem apropant al mur frontal de roca de les muntanyes, on unes llaçades ens ajuden a ascendir els 150 metres de desnivell fins als plans superiors, amb camps de conreu.

DSC00574 Badia Alcudia  Estem seguint el camí amb la badia d’Alcúdia com a panorama preferent ala nostra esquena. Situada a la costa nord-est de l'illa de Mallorca, la badia de l'Alcúdia, tradicionalment lloc d'estiueig de molts mallorquins, s'ha convertit en una de les zones turístiques per excel·lència. La combinació de llocs d'atracament esportiu amb el port comercial que cobreix les necessitats de proveïment de mercaderies per al consum de l'Illa i el tràfic amb Menorca i alguns ports de la península, el converteixen en un port amb unes característiques especials.

DSC00577 Font ermita

La Font de l’Ermita és un dels elements que podem destacar. Oferia aigua a l’ermita i també al molí que es va construir el segle XIX i el podem trobar a uns 50 metres. Dins la font, hi ha un abeurador rectangular i una capella amb imatges al seu interior i també uns bancs correguts als laterals.

DSC00579 cam de xiprers  Girem en direcció nord-oest, on una avinguda de xiprers ens ofereix l’accés a l’ermita.

DSC00582 Interior

Arribem doncs al nostre objectiu: l’ermita de Betlem. La seva fundació és de l’any 1805 per membres de la comunitat de Sant Honorat de Randa i de la Trinitat de Valldemosa, amb l’ajut de les donacions de Jaume Morell que disposava dels terrenys i les restes d’una torre de guaita. La condició que va posar Jaume Morell va ser que l’eremitori fos dedicat al naixement de Jesucrist. Avui és 8 de març, doncs fa quasi 100 anys, el 23 de març de 1919, Benito Mussolini va fundar el ‘Fasci Italiani di Combattimento’, un grup polític de caràcter feixistaque fou el nucli central del Partit Nacional Feixista (1921). Va ser un fet que amb els anys va aportar un dolor brutal a Europa.

DSC00584 Monlit

Quan sortim de l’ermita, uns cinquanta metres a la dreta, hi ha un monòlit que commemora la seva fundació. A l’esquerra podem trobar un petit cementiri. Aquí, entre d’altres, hi ha enterrat el primer superior, Sebastià d’Artà, que va morir el 1820 després d’ajudar els malalts de la febre groga que es va escampar per la comarca.

DSC00586 Pujant a Sa Coassa  Pel camí que puja veiem, al darrera, l’ermita. Aquell 1805 es va restaurar una antiga torre habilitant-la com a oratori, junt amb les dependències del menjador i del dormitori. Encara dos anys després es van construir les cel·les, la cuina, el refectori i altres dependències. A l’entorn, com hem vist quan arribàvem, hi havia els horts i una era que junt amb les instal·lacions dedicades al bestiar, oferien una vida autosuficient a la comunitat d’eremites.

DSC00589 Sa Coassa

Seguim després amunt, pel darrera de l’ermita, direcció nord, fins a una petita barrera de la qual surt un caminet que permet arribar a Sa Coasa, on hi ha les runes d'unes instal·lacions de vigilància aèria. Cal seguir més endavant fins al penya-segat des d’on podem gaudir de les vistes sobre la zona litoral i tota la badia d’Alcúdia.

DSC00590 Vista des del cim  Des de dins de la caseta de Sa Coassa, es veu la badia d’Alcúdia i la franja nord-est de la Serra de Tramuntana.

DSC00591 Barri de Betlem i Cap Ferrutx  Tornem pel mateix camí que hem pujat gaudint del panorama i també sobre el nucli de Betlem de Marina i les muntanyes del Cap de Ferrutx. Ferrutx, segons Joan Coromines, provindria del bereber ‘faraig’ i derivat d’un patronímic.

DSC00595 Ermita baixant

Tornem enrere i deixem l’ermita per aquest territori que havia format part de la Devesa de Ferrutx. Havia estat un vedat de caça que havia constituït el rei Jaume II l’any 1302 i ocupava la part nord de la serra d’Artana i part del Cap de Ferrutx. Es va repoblar per cérvols, senglars, perdius, faisans i llebres. Ja durant el regnat de Jaume III els terrenys es van parcel·lar i vendre i amb els anys la Devesa i el vedat va desaparèixer. Recordem que Jaume III (nascut a Catània, Sicília, el 1315) va ser rei de Mallorca, comte del Rosselló i senyor de Montpeller.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/arta-ermita-de-betlem-puig-den-coassa-34081986