Catalan Afrikaans Basque Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Danish Dutch English French Galician German Greek Irish Italian Japanese Portuguese Russian Spanish

Far del Cap Gros, Port de Sóller, far de Sa Creu, Torre Picada

(In my web, click on the flag above to have the translation in your Language)     Crònica 1407e de varies curtes caminades/visites a diversos fars de Mallorca. Entre dia 12 i el 16 de març de 2022. L’objectiu d’aquestes sortides ha estat visitar els fars i no tant fer excursions.   Distància caminada: 6km Desnivell acumulat: m+200 m-200.   Tipus de sortida: circular. Dificultat: fàcil.

 

 cmapa1407e  cprfil1407e

FA ANYS: La Torre Picada del Port de Sóller es va projectar l’any 1561.

DSC05434  FAR CAP GROS tramvia  La visita a aquest far (tot i que el carrer o carretera hi arriba al costat) es pot fer caminant des del Port de Sóller.

DSC05437 Bocana al port de Soller    La badia del Port de Sóller, tot i la boira d’aquests dies, ens permet veure el far del Cap Gros a l’esquerra i endevinar, a l’altra banda (a la dreta) el far de Sa Creu a la Punta de Sa Bateria. He començat a caminar des de la banda nord de l’arc que fa el port, al davant del port esportiu. Aquest és un port natural de la Serra de Tramuntana. Aquí arriba el tramvia que es va inaugurar el 4 d'octubre de 1913 entre Sóller i el Port de Sóller.

DSC05439 Vaig pujant al far

 

 

 

 

 

 

 

 

       Seguint el port en direcció a l’oest, vaig caminant aquest bonic arc que forma i tinc allà la fita que marca el far (foto amb el zoom). He deixat a la meva dreta, al darrera, les curtes platges de sorra que hi ha a l’extrem sud-oest de la badia, formades per les aportacions del torrent Major. El Port de Sóller és a la costa de tramuntana de l'illa de Mallorca. La formació de les infraestructures essencials es remunta al segle XVIII. El port va tenir un apreciable trànsit comercial, però avui dia es dedica només a activitats pesqueres i d'embarcacions d'esbarjo, havent desaparegut íntegrament el de mercaderies i de passatgers.

DSC05445 Port de Soller    El Camí del Far va guanyant altitud. Aquí he fet uns 2 quilòmetres i tinc a l’esquerra les cases de La Muleta. Cal seguir el carrer asfaltat sempre amunt. Em giro per fer aquesta fotografia de tot el port.

DSC05447 Far de Cap Gros    Finalment, a 118 metres d’altura arribo al davant del Far del Cap Gros, nom que pren del mateix promontori. Per iniciativa de l’Ajuntament de Sóller, es va construir la torre i un petit edifici el 1842 però no va arribar a il·luminar-se fins el 1859.

DSC05451 Refugi de Muleta

 

 

 

 

 

 

   Al costat del darrera del far hi ha el refugi de Muleta. He fet 3,3 quilòmetres i he estat una hora. Aquest refugi de la ruta de Pedra en Sec GR 221 ocupa l’edifici de l’antiga estació de radiotelegrafia militar que va funcionar entre 1912 i 1956. Els caminadors compten des d’aquí amb una extensa xarxa de camins de ferradura que converteixen la vall de Sóller i el municipi de Deià en un dels centres de l’excursionisme de Mallorca. Sóller era part Forana de la Ciutat de Mallorca. Però el segle XIV no tot era de color rosa. A la Part Forana, els jornalers vivien a la vora de la inanició: el 1374, les collites van ser tan dolentes que la gent queia morta als carrers. Freqüents revoltes localitzades eren reprimides sense pietat per l'exèrcit, com la que va esclatar el 1391; aquest mateix any, menestrals i pagesos van assaltar el call o Call de Ciutat.

DSC05454 Damunt la Torre Picada

 

 

 

 

 

 

       Al promontori de l’altra costat de la bocana, a llevant, hi ha la Torre Picada, una antiga torre de vigilància situada a la Costa de la Talaia. Forma part d'un extens sistema de senyals i vigilància de tota la costa mallorquina. Es va començar a projectar el 1561, però no va ser fins el 1622 que es va acabar. Es conserva a la coberta un canó d'acer probablement del segle XVIII. Al pati exterior hi ha restes d'unes quadres i d'un aljub d'aigua dolça. Aquell segle XVI, per a les classes dominants se’ls va enfrontar la revolta de la Germania, integrada pels menestrals de la ciutat (el 1521); la seva causa principal van ser els angoixants tributs imposats a les classes més baixes (‘lonelyplanet.es’). Però al final, què va passar? doncs que l’exèrcit del rei (en aquella època Carlos I) va liquidar els revoltats. Ara mateix, qui paga més impostos? Si sumem els impostos (IVA i altres) i taxes diverses (ajuntaments, aigua, benzina...) que paga acumulat cada persona i calculem el percentatge que suposa sobre els seus ingressos, qui creieu que paga més percentatge, ¿els treballadors o el milionaris espanyols? “El dia que el modus operandi de l’esquerra es va començar a assemblar massa al de la dreta es va fer del tot evident que la socialdemocràcia estava en crisi”, es pot llegir al debat amb Ramoneda i Tura sobre les causes de la crisi socialdemòcrata (‘ara.cat’, 2015); ve a ser com si ens diguessin: aneu votant monarquia, aneu votant poder, aneu votant els barons; així ens va i ens anirà.

DSC05455 Far de l esquerra bocana

 

 

 

 

   A la part baixa del promontori del davant esmentat, hi ha el Far de Sa Creu. A sota del far hi ha la Punta de Sa Bateria. El projecte original es va aprovar el 1862 i es va inaugurar dos anys més tard. Es tractava d’un far problemàtic des que se’n va estudiar la construcció, a causa de les complicacions derivades de l’existència als seus voltants d’un “bufador”, és a dir, un gran buit a la roca comunicat amb la mar, a causa del qual, en presentar-se els grans temporals de nord-oest, es forma un furiós corrent d’aigua que s’eleva més de 30 metres i es desploma després sobre el far. El 1928 es va projectar una nova torre, en un enclavament proper però un poc més elevat i allunyat del bufador, alhora que s’hi va construir un nou edifici d’habitatges ja definitiu, que va entrar en servei el maig de 1944. Aquest, i el de Cap Gros, van ser els primers fars que es van electrificar de tot l’arxipèlag Balear, el gener de 1918, encara que en un principi la línia elèctrica era molt defectuosa i gairebé cada nit s’havia de col·locar, durant algunes hores, el sistema d’enllumenat d’emergència que consistia en un llum Maris d’una metxa alimentada amb petroli. Fins aquí ha arribat la meva visita i caminada i ara he de baixar un altre cop fins allà on he deixat el cotxe.

Si voleu el track per gps, podeu clicar Far del Cap Gros: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/agps1407efarcapgrosport-de-soller-100758824

Visitar article sobre ELS FARS DE MALLORCA: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/espanya/illes-balears-mallorca/1158-fars-de-mallorca