(In my web, click on the flag above to have the translation in your Language)   (Serra de Tramuntana) Ruta 14 el 13/03/2022; 7,5 km; +360 -360; 3,5 hores.    Excursió organitzada amb el següent itinerari: L’Amo en Biel, Puig des Caragol, Moleta de Galatzó, Ses Planes, Cases de Galatzó.   Participants: Jaume i Miquel.   Tipus de sortida: parcialment circular; Dificultat: fàcil (però incòmoda la pujada al Caragol per la dificultat del càrritx: veure Nota).

cmapa1405  cperfil1405

FA ANYS: L’any 1627 va néixer el conegut com a Comte Mal.

DSC05212 Ca lAmo en Biel

Hem arribat des d’Es Capdellà i per carretera estreta hem anat a aparcar a Ca l’Amo en Biel. Estem al nord del municipi de Calvià, del qual depèn Es Capdellà. Les possessions han marcat el paisatge agrari de Mallorca des de l'edat mitjana fins a mitjans segle XX. Això no obstant, aquestes no s'han d'entendre exclusivament com un conjunt arquitectònic, ni com una unitat econòmica d'explotació agropecuària d'un territori. Les possessions són el reflex d'una cosa més profunda, d'una manera de concebre el territori, d'organitzar-ho, d'estructurar la societat, de percebre el temps, l'espai, en definitiva, una manera d'entendre la vida. Per tant incorporen unitats productives separades dins una gran finca.

DSC05214 Pista endvavnt   Seguim la pista en direcció nord-oest. Diguem que Es Capdellà és un lloc essencialment residencial on hi conviuen moltes nacionalitats (unes vuitanta, l'any 2009) que han decidit establir-hi la seva residència a causa de la tranquil·litat de la zona. Al voltant es troben les possessions de Galatzó, Son Martí, Son Claret, Ses Algorfes, Son Alfonso, Son Vic Vell, Son Vic Nou, Sa Cova, Son Hortelà, Son Durí, Son Cabot i Sa Coma.

DSC05215 Girem pel torrent des Ratxo  Uns 500 metres més endavant, ens desviem a la dreta per seguir el torrent des Ratxo en direcció nord.

DSC05217 Margall

Estem en territori de calcària, semblant al que tinc a prop de casa a Sant Pere de Ribes i per tant trobem moltes boniques mates de margalló. El margalló (“Chamaerops humilis”) és una planta dioica de la família de les palmeres. És una planta endèmica de les regions mediterrànies, pròpia del litoral i el prelitoral però inexistent a les terres de l'interior. Les fulles del margalló tallades tendres i assecades posteriorment s'usaven antigament per a la confecció d'escombres, estores, cabassos i altres estris domèstics. Cada estiu, els camperols procuraven abastir-se de fulles de margalló que, després d'haver-les blanquejades amb sofre, entrellaçaven formant tires de llata que cosien entre si per fer cabassos o barxes.

DSC05219 Finca de Galatz   El camí va pujant suau i uns 800 metres més enllà ens aturem per observar les cases de la finca pública de Galatzó. És un paradís natural, arqueològic i patrimonial de Mallorca. Aquesta llegendària possessió i els seus terrenys és un lloc ideal per a fer fantàstiques caminades per la naturalesa i gaudir de la pau, la tranquil·litat i la bellesa de la Serra de Tramuntana.

DSC05221 Sequia des Ratxo

Uns metres més amunt trobem la sèquia des Ratxo que tenia la funció de canalitzar i conduir l’aigua per drenatge: es tracta d’un sistema documentat des de l’edat mitjana. La font natural està a dos quilòmetres de les cases, en el terme municipal de Puigpunyent. Canalitzava cap a l’aljub de la finca.

DSC05226 Sistema hidraulic

Des d’aquest dipòsit l’aigua passa a una canal que aprofita el desnivell del terreny per generar un salt d’aigua suficient per moure els engranatges dels molins. La major part de mites i llegendes al voltant de la possessió de Galatzó se centren en la figura del Comte Mal. El segon Comte de Santa Maria de Formiguera va néixer el 1627 i va morir l'octubre del 1694. Durant la seva vida va mantenir una sèrie de litigis amb la Universitat i els veïns de la vila de Santa Margalida relacionats amb el manteniment de drets d'origen feudal respecte a jurisdiccions civils i criminals, així com sobre el domini directe i el pagament de delmes sobre les viles i habitants dels seus dominis. Aquestes actuacions, juntament amb alguns abusos a la població, van fer que Ramon Burgués-Zaforteza adquirís mala fama entre els habitants dels seus dominis, fama que es va mantenir després de la seva mort al record popular.

DSC05232 Vista Es galatzo i Serra de Pinotells   Al davant, lluny tenim a la vista el cim del Galatzó i la serra de Pinotells. Un territori força agradable i relaxant.

DSC05233 Tram de crritx

Nosaltres seguim endavant i pujant uns dos quilòmetres més fins que girem a la dreta, sense camí, orientant-nos a l’extrem rocós que veiem damunt. Hem fet uns 250 metres de desnivell i ara toca pujar els 90 de desnivell més dret i envoltat de l’incòmode càrritx. NOTA: com sempre passa, és molest caminar entre càrritx i sempre pots posar el peu dins un forat que no es veu i ensopegar. Al massís del Garraf (Catalunya) el càrritx es considera una planta invasiva que està eliminant els sota bosc propi del territori.

DSC05234 Puig Caragoler      Amb esforços arribem a dalt les roques que formen el Puig Caragol (487 metres). Estem a la serra que segueix fins a la Moleta des Galatzó, on anirem.

DSC05238 Moleta de Galatz   Ens movem ara amb facilitat, buscant la millor manera de seguir endavant (cosa que no és gens difícil) fins a la Moleta des Galatzó (515m).

DSC05241 Ceba marina

Quan comencem a baixar, ara seguint un sender estret però visible, trobem diverses ufanoses plantes de ceba marina (“Drivia maritima”), amb uns bulbs grossos que sobresurten del terra. Molt freqüent en erms i zones de baix conreu, la ceba marina és un vegetal que ha estat conegut per la humanitat des de fa mil·lennis, però que degut a la seva toxicitat i perillositat ha estat considerada amb molt de respecte pels humans. La ceba marina conté compostos tòxics a totes les seves parts, però on hi ha més concentració és al bulb. Conté el compost tòxic anomenat esciliròsid que té acció raticida. La planta segrega aquests compostos com a protecció contra depredadors. Una de les utilitats tradicionals va ser utilitzar-la com a eficaç raticida. Era usual a les possessions elaborar sofregits o sopes amb ceba marina per acabar amb les plagues de rates que feien malbé les collites emmagatzemades de cereals o garroves.

DSC05239 Afloraments a ponent    A ponent veiem els afloraments rocosos de Ses Males Roques; afloraments característics de tota la Serra de Tramuntana.

DSC05240 Vista del Galatz gran Mirant a nord (una mica desviat a orient) el cim destacat del Galatzó (1027m). Avui la major part dels visitants del Galatzó pugen per motius lúdics o esportius. Un grup més reduït hi va amb la intenció de sentir la energia o el magnetisme que s'associen al puig i que es deriva de la seva forma piramidal, de la seva configuració escarpada i del seu aïllament al sud de la Tramuntana. En aquest sentit el Galatzó vendria a ser la versió mallorquina des Vedrà eivissenc, l'indret més tel·lúric de les Illes. Sembla ser una paraula mossàrab, anterior per tant a l'època musulmana. Segons Coromines es relaciona amb l'aigua i amb el caràcter extens del territori, proposant-ne l'evolució a partir de Aqua Latiore. Però ni la presència d'aigua al puig, que s'associa a l'indret del vessant d'Estellencs conegut com ses Fonts, ja dins l'alzinar, ni l'extensió (quina de les nostres muntanyes no seria extensa ?) semblen gaire definitoris del nom (‘toponimiamallorca.net’).

DSC05243 Baixem en direcci nord-oest

Ara toca baixar, seguint també el corriol que és evident i que ens ha de portar, en direcció nord-oest a una pista que de mica en mica es començarà a veure. Per perspectiva històrica apuntem que 80 anys després del naixement del Comte Mal (referit al principi), el 1706 quan es va signar, al vaixell Prince George, la capitulació dels francesos davant la flota anglo-holandesa de l'almirall Leake, segons els cronistes es cridava «visca Carles III», rei dels Àustries i legítim hereu; també es cridava «fora traïdors, fos galls!», en al·lusió als francesos i a Felip d'Anjou, aspirant Borbó. L’historiador Mateu Morro escriu “l’arribada de Felipe V va ser un desastre per la nostra història” (‘periodicodeibiza.es’). Ens sentíem identificats, continua Morro, amb els Àustries perquè ens donaven més llibertats. Gràcies a ells, el Regne de Mallorca, integrat a la Corona d´Aragó, gaudia d´un model d´Estat representatiu, que era dels més innovadors de l´època. Diguem per tant, que a les Balears hi havia, dins d'uns límits, força independència.

DSC05245 Ses Planes

Arribem a la pista i per tant a Ses Planes. Aquí ja trobem pins i fins i tot una taula amb bancs. Per tancar la nota històrica anterior, l’autor esmentat diu que “per exemple, teníem institucions pròpies fundades des del segle XIII a partir de la tradició pacifista del Dret Públic català com el Gran i General Consell, els Jurats de la Ciutat i el Regne de Mallorca o el Sindicat de la Part Forana. Gràcies a elles, no depeníem de la voluntat del sobirà. Es va perdre quan l'exèrcit hispanofrancès de Felipe V va ocupar Mallorca i Eivissa el juliol de 1715. La seva arribada va suposar la destrucció per la força de les institucions i les lleis que regien el Regne de Mallorca i la submissió a un poder absolutista i militarista basat en un model exportat de la monarquia francesa de Lluís XIV. Va ser un dels moments més tristos de la nostra història. Vam passar de ser lliures a tenir la presència permanent d'un exèrcit i estar condemnats a un centralisme amb una forta pressió fiscal que va ofegar la nostra economia durant segles.

DSC05246 Vall de Galatz   La pista va en direcció sud i aviat veiem que tornem a trepitjar els passos que havíem fet de pujada. A partir d’aquí desfem el camí. Tenim bones vistes i per això puc fer una fotografia de la vall de Galatzó, al fons del tot.

DSC05249 Avall i murs perfectes

La baixada resulta molt còmoda i tranquil·la i podem gaudir del magnífic mur de pedra en sec que tenim a la dreta; realment els avantpassats mallorquins eren uns experts en construir sòlids i bonics murs de pedra. Així arribarem al punt on hem deixat el cotxe i s’acabarà aquesta excursió d’avui.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/moleta-de-galatzo-puig-caragol-finca-galatzo-ses-planes-vall-de-galatzo-97793403