(Vallès Oriental) (Massís del Montseny)   Excursió, el setembre de 2012, des de Fontmartina pel camí dels pous de glaç fins al coll de les Agudes. Distància recorreguda de 10 quilòmetres i desnivells acumulats de + 731 i -731.

Mapa Perfil

TAL DIA COM AVUI: El dia 1 de setembre de 1300, Jaume II rei de Catalunya i Aragó va fundar l’Estudi General de Lleida, nom que rebé la institució universitària que va convertir Lleida en el més important centre cultural de la Corona d’Aragó i on s’hi estudiava: lleis, medicina, filosofia i arts.

L’inici de l’excursió ha estat una mica més amunt del càmping de Fontmartina. Es pot aparcar en una de les dues àrees d’aparcament previstes. Cal prendre, per començar, el GR 5.2 que diu direcció al Turó de l’Home. Des de l’accés al càmping Fontmartina, la carretera asfaltada segueix més o menys recta i just quan fa un acusat revolt a l’est, comença el camí de terra que indica Els Baiès.

P1130996 Inici al cam dels Baies El càmping de Fontmartina és un equipament de la Diputació de Barcelona creat l'any 1974 i gestionat per SENY, Activitats de Lleure i per Grisalla, Activitats pedagògiques i de lleure. Està situat al cor del massís del Montseny, al vessant del migjorn del Turó de l'Home i a 900 m d'altitud. El càmping ofereix tant acampades col·lectives com familiars en un indret tranquil, ideal per gaudir de la natura. Al llarg de l'any, s'hi organitzen cursos i activitats d'aproximació al coneixement del medi adequats a tots els públics. El càmping, de 3a categoria, disposa de feixes per plantar-hi tendes i un espai per a caravanes.

P1130998 GR 5-2 voltat de falgueres P1130999 Falguera aquilina

Anem per un camí envoltat, d’inici, per alzinar. És el Camí dels Baiès de la Costa. Havia estat però una zona de producció i en queden diversos topònims que ho indiquen, ja que més amunt, uns 300 metres de desnivell per sobre hi ha la Font dels Avellaners i encara més enllà hi queda la Font de les Nogueres. Passem el Sot de Garralps, que per nosaltres és un torrentet on la pista gira a l’esquerra. Anem comptant els revolts dels torrents, que segons el topogràfic ens hem d’anar trobant.

P1140001 Brugarola florida

El bruc, el ginestell i la brugarola sovintegen. Aquesta última està en aquests temps ben florida i es fa impossible no fer-li una fotografia.

P1140004 Vista del Sui i del Pla de la Calma

Mentre anem pujant tenim unes amples vistes de la serra que va de l’extrem meridional del massís, al Turó del Samont (1273m), fins al Pla de la Calma. En la foto es veu perfectament la punta del Sui (1322m) a l’esquerra i més cap a la dreta el turó arrodonit del Puig Drau (1322m) i més a la dreta es comença a endevinar el groc del Pla de la Calma, amb les runes del Café.

P1140006 Pollancre

Pugem uns cent vint metres de desnivell i ja a 1180 metres ve el revolt del Clot de les Nogueres, on hi ha la font que ja hem esmentat abans, però avui seca i molt embrossada La indica, com una fita permanent, un pollancre ben dret. Els arbres de ribera, o de riu, acostumen a veure’s de lluny i són sempre un indicador de l’existència d’aigua, encara que no sempre aquesta es troba a nivell de superfície. A mesura que ens allunyem del riu, la profunditat mitjana del nivell freàtic augmenta i això condiciona la distribució dels arbres. Així com el salze blanc i el vern viuen sempre a tocar de l’aigua, el freixe, l’àlber o el pollancre poden viure en indrets on l’aigua freàtica pot estar fins i tot a dos metres de profunditat. Per tant conèixer millor i poder distingir bé els arbres permet llegir millor el territori.

A uns 1250 metres d’altitud, mentre el GR s’enfila dret amunt, cal anar en compte de no perdre de vista unes pedres amuntegades a l’esquerra, en un entorn extens de mates de falguera. Aquí comença la desviació que va pel Camí dels Matxos. És el camí que ens ha de dur a visitar els pous de glaç. El sender del GR segueix amunt en direcció al coll de Sesbases i l’agafarem de tornada. Sembla que no hi ha camí, però a mida que apartem les fulles superiors de les falgueres es fa evident l’existència del camí, estret i fressat, per sota. (Atenció: les condicions del camí poden ser diferents segons les diferents èpoques de l’any i la quantitat de gent que hi passa el pot fer més o menys localitzable, per tal de seguir-lo, ara bé amb el gps és fa més seguidor). El camí en sí mateix, és planer o puja suaument, per tant no té cap dificultat tècnica.

P1140013 fageda pel cam dels Matxos

Ja ens hem endinsat dins de la fageda. Entre 1350 i 1360 metres d’altura, hi ha una petita clapa sense arbrat. Aquí el camí pot enganyar (a la ruta de gps, es veurà –i no ho he netejat expressament- que vam anar una mica endavant i enrere): s’ha de seguir endavant, primer quasi pla i després, un altre cop per bosc amunt. (Tingueu en compte que dins d’aquesta fageda espessa, el senyal del gps és menys precís, però orientativament no té problemes. També ens orienten uns senyals, antics, vermells i uns altres,més nous, de color carbassa, així com algunes fites. A uns 1370 metres d’altitud, el camí va girant cap a la dreta, en direcció est.

P1140015 MatagallsSesportadores i Tur St Maral lluny coll Bordoriol

Des d’aquí tenim extraordinàries vistes del massís del Matagalls (1697m), amb la seu cim més punxegut, que podem veure lluny a l’esquerra. Més al davant tenim els lloms arrodonits dels turons Sesportadores (1608m) i Sant Marçal (1532m). Sabem que per sota del Turó de Sant Marçal hi ha el coll del mateix nom, un dels punts clàssics per ascendir al cim del Matagalls. Més enllà, a la dreta, s’endevina la clapa clara del coll de Bordoriol, a tocar del turonet de Llancers (1169m), un altre punt des d’on també s’hi acostuma a pujar cada any per l’Aplec del Matagalls.

P1140017 Roques del Sot del Mal

Anem veient, més enllà un llom de roques evident i vertical. Hi passarem pel costat. Són les roques que estan al damunt del tot del Sot Mal, un torrent que porta les seves aigües directament a la Tordera, quasi a tocar de la font de les Nàiades sis-cents metres més avall i al costat de les Illes, indret que és també un càmping i casa rural. Nosaltres passem pel costat de les roques. Val a dir que ja no es veu cap resta de l’avió De Havilland Comet 4, amb 112 persones a bord que s’hi va estavellar el 3 de juliol de 1970. Era un avió de la companyia Dan Air i havia sortit de Manchester amb direcció a Barcelona. Sembla que una errada en la identificació de la ruta que realment seguien així com un estranya coincidència de la interpretació del vol, des del centre de control de l’aeroport d’El Prat, així com l’espessa boira que ocultava tota la muntanya, van ser els desencadenants del greu accident.

P1140020 Pou 1

El camí es torna a endinsar al bosc espès i així arribem al primer dels pous de glaç. Per sota nostra, més enllà dels boscos d’alzinar que ens impedeixen la vista, hi ha el Veïnat de França, conjunt de masies del terme de Fogars de Montclús. Està format per masies com Can Toni, Les Vernedes, Can Coloreda, Cal Mitjaner, Can Satanàs i La Traüna. La gent de les masies hi anaven introduint la neu, aquesta es compactava per capes (entre capes hi posaven fulles que fessin més fàcil tallar i treure’n el gel que s’hi havia format) i amb els matxos baixaven el gel fins al mercat dels pobles.

La feina que es relacionava amb els fruits secs (de les nogueres, els avellaners i els castanyers), així com, a l’hivern, del gel que s’obtenia d’aquests pous es treballava per part de la gent de les masies que abans he esmentat. Aquell conjunt de masies estaven relacionades de manera molt col·lectiva i tant la matança del porc, com segar o batre com totes les altres activitats de la muntanya, les feien organitzant-se en comú... bé, potser els de Cal Satanàs (masia que actualment està en ruïnes) no hi participaven tant...

P1140021 Pou 2

Cal suposar que els dies de festa també es trobaven i anaven a missa i per la tarda la gent jove feia roma o jugaven a les cartes, mentre els més grans xerraven de tot o pelaven el blat de moro. He llegit que en el cas d’una urgència les masies es comunicaven entre si penjant uns draps de colors a la teulada. D’aquesta manera els veïns podien saber si l’altre tenia una vaca malalta o bé no podia baixar al poble a vendre la llet.

P1140023 Les Agudes Aviat comencem a veure el cim de Les Agudes (1706m) i també dels Castellets, que és la cresta que se’n va en direcció nord.

P1140025 Els Castellets

P1140029 Montserrat

Arribem finalment al coll de Sacarbassa i el seu turonet, a recer del qual, perquè el vent és força fred, reposem forces. Després ja només toca anar seguint el camí fins al coll de Sesbasses, que és el que fa de pivot entre la serra cap a Les Agudes i el Turó de l’Home. Des d’aquí estan tenim unes magnifiques vistes fins al massís de Montserrat.

P1140031 Tornem al GR 5-2  Ja només toca seguir el camí marcat com a GR 5-2, que ara diu “Plana del Coll”, i seguir-lo avall de tornada.

Si voleu accedir a la ruta per a gps, podeu anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3293327