(Ripollès) Ruta 1242 el 2/08/2020; 9,5 km; +300 -300; 3,5 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: Sant Joan de les Abadesses, font Mas Pedrer, ermita Sant Antoni de Pàdua, la Guixera, Colònia Llaudet.   Participants: Dolors i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

cmapa1242  cperfil1242

FA ANYS: L’any 1960 es va consolidar l’edifici de l’església romànica de Sant Pol.

DSC07437 St Pol   Hem aparcat la furgoneta pels carrers propers a l’Ecorxador i comencem a caminar cap el centre de la Vila. Passem pel costat del magnífic absis de Sant Pol. És una església romànica del segle XII que va ser destruïda el 1936. L’any 1960 es van fer les obres per consolidar el que quedava de l’original temple romànic.

DSC07439 Portal Major Comte Guifre

Travessem el rambla del Comte Guifré, ara encara amb la fresca del matí. Si ens endinsem a la vila vella, creada al segle XIII segons el model de les ciutats romanes, trobarem la plaça Major, les restes de la muralla medieval i el Palau de l’Abadia. Al carrer Major hi ha la casa on estiuejava el poeta Joan Maragall. No gaire lluny, a la font del Cubilar, hi ha un monòlit que recorda el poema La vaca cega. Però Sant Joan de les Abadesses és tant important i conté tanta història que parlar-ne, encara que només una mica, desborda aquesta crònica.

DSC07441 Monestir 2   Després passem pel costat del monestir fonamental per Catalunya ja que va ser fundat per Guifré el Pilòs (any 887). Sé, però no visitem, que dins del temple hi ha un davallament romànic de primer ordre, el millor conservat de Catalunya; una joia. Tant aquest cenobi com el de Ripoll van tenir un paper important en la campanya de repoblament posterior al domini musulmà. Va ser l’abadessa Emma (filla de Guifré el Pilós) qui, al capdavant d’una comunitat de monges benedictines, va consolidar el domini. La vila va créixer als voltants entre els segles IX i X.

DSC07445 Jardins amunt   En direcció a llevant sortim de la vila, passant per un entorn de jardins molt agradable.

DSC07450 Font Mas Pedrer

Fem una foto de la font del Pedrer, on no hi raja ni una gota d’aigua i seguim endavant. Per perspectiva històrica, recordem que nou anys després de restaurar l’església de Sant Pol, el general Franco va fer oficial la seva decisió de proposar a Joan Carles com el seu successor en la prefectura de l'Estat amb l'afegit que, arribat el moment, ho faria amb la dignitat d'un nou monarca. Després, el novembre de 1975 Juan Carlos va jurar les lleis fonamentals de la dictadura i lleialtat als principis que sorgien del ‘Movimento Nacional’.

DSC07451 Seguim un PR

La ruta deixa la pista, fent drecera cap amunt en aquest tram pintat de PR. Afegim, al record anterior, que durant la dictadura, el príncep d'Espanya Joan Carles de Borbó (el futur Joan Carles I) va accedir, des del 19 de juliol a 2 de setembre de 1974, a la prefectura del règim dictatorial a causa de la fràgil salut de Franco. Ara, aquests dies, les noticies van plenes del fet que el rei emèrit ha marxat d’Espanya. El diari anglès The Times parla de "crisi de sordidesa" per anunciar la notícia, que obre la seva portada acompanyada d'una imatge del monarca encara en funcions. "L'ex rei d'Espanya fuig de l'escàndol de diners", assenyala. Vist tot això fredament i amb mentalitat democràtica, seria lògic que ara s’obrís la porta a la consulta sobre si els ciutadans s’estimen més monarquia o república. Ja que estem al segle XXI, potser això de la monarquia (que vol dir un Cap d’Estat que no es pot triar) sembla del passat; clar que hi ha opinions per tot.

DSC07454 St Antoni Petit

Estem en el turó de Sant Antoni i trobem primer aquest oratori conegut com Sant Antoni Petit. Hi ha una data gravada: 1886; probablement el de la seva construcció.

DSC07456 St Antoni   Entre taules i barbacoes disperses arribem al cim de la Talaia de Sant Antoni, com es coneix aquest turó. Aquí tenim Sant Antoni de Pàdua. Hem caminat uns 3 quilòmetres i estem a 1015 metres d’altitud. Per cert, una curiositat: la majoria dels sants tenen el cognom del lloc on van néixer, excepte aquest ja que Sant Antoni no va néixer a Pàdua sinó a Lisboa; a Pàdua hi va morir.

DSC07457 Bonics contraforts Són bonics els contraforts que asseguren el mur lateral de ponent. En aquest turó primer s’hi va construir una talaia o torre de guaita, l’any 1470. Anys més endavant, el 1654, s’hi va edificar l’església de Sant Antoni de Pàdua.

DSC07458 Potser el Costabona   Des d’aquí dalt hi ha vistes magnífiques.

DSC07464 Molta ombra per sort   Després seguim el camí en direcció est-nord-est gaudim d’una bona ombra que ens protegeix del sol que cada cop està més alt.

DSC07467 Forn de guix

Després d’una bona estona planejant, el camí comença a baixar fins que passem, més o menys al quilòmetre 6,5 de la nostra caminada, pel davant d’aquest forn de calç, abandonat però que devia fer molta feina anys enrere.

DSC07469 La GuixeraUn revolt més avall i deixem a la nostra dreta la façana de La Guixera. Probablement explotava el conegut aflorament de guixos terciaris que pertanyen a la "Formació Vallfogona". Els minerals que s’hi obtenien eren calcita i guix.

DSC07475 Colonia Llaudet   Arribem a baix del tot, a la carretera, a l’entrada de la Colònia Llaudet. Josep Maria Llaudet va crear el 1901 la colònia amb una fàbrica de filats i torçats de cotó. Primer va llogar l'edifici industrial i el salt d'aigua a Thomas Alexander, per després comprar-ho. El fill de Josep Maria Llaudet, Enric Llaudet, va ser el màxim dirigent d'Hilaturas Llaudet a la segona meitat del segle XX; també va ser, entre 1961 i 1967, president del FC Barcelona.

DSC07476 Pont Penjant

Volíem passar el Ter per aquest pont penjant que sempre havia servit aquesta funció, però ara el pas està barrat. Així que no podrem passar. Per cert, parlant del FC Barcelona, cal saber que el Barça prenia partit i donava la cara per als ciutadans empresonats per motius polítics. Després d'encaixar l'entitat blaugrana (veure ‘elmon.cat’) a tota una sèrie d'organitzacions catalanistes, el 1908, de l'adhesió a la campanya per l'Estatut de Catalunya del 1918 i de la xiulada a la Marxa Reial del 1925 (que va comportar el tancament del club durant sis mesos i l'exili de Hans Gamper) el FC Barcelona confirmava el seu compromís amb la democràcia.

DSC07478 Gual pel TerEs confirma que no és possible traspassar el riu quan ens apropem, una mica més avall, a un pas a gual que fan servir alguns cotxes i persones quan no baixa tanta aigua.

DSC07472 Ruta ciclista

Per tant la única solució és seguir a peu la ruta que hi ha i que connecta la Colònia amb Sant Joan en aproximadament 1,6 quilòmetres. Ens apropem a Sant Joan de les Abadesses, on el comte Guifré el Pilós va fer construir el monestir. Era el segle IX. Guifré va ser el primer sobirà de la Catalunya incipient aquell any 874. A Navarra hi manava García Íñiguez (Navarra va néixer el 800 amb Íñigo Arista). A Astúries, el sobirà era Mauregato (aquesta nació se la considera des de l’any 718, on part la història hi situa Dom Pelai). Eren les tres nacions originals. Galicia, Castella, Aragó, València, Andalusia... vindrien temps després.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-joan-de-les-abadesses-ermita-sant-antoni-de-padua-colonia-llaudet-54061604