(Click on the flag above to have the translation in your Language)   (Priorat) Ruta 1267 el 12/10/2020; 6 km; +250 -250; 2,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Llaberia, La Miranda, Radar Meteorològic.   Participants: Titin i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil. IBP: 34.

cmapa1267  cperfil1267

FA ANYS: L’església de Sant Joan de Llaberia consta documentada des de l’any 1279.

DSC08542 Llaberia   Comencem al matí al poble de Llaberia. Avui amb un dia clar anuncien que farà molt vent i aquesta ha estat la realitat, per això hem restringit la caminada a pujar i baixar pel mateix camí ja que la circular ens exposava a un vent que s’ha tornat molt fort.

DSC08544 Poemes i dedicatories

Es tracta d’un petit poble que fa goig, amb carrers ben endreçats i poemes i records en alguns murs. Pel que fa a l’etimologia del topònim ‘Llaberia’ Moran, Batlle i Rabella el consideren probablement d’origen àrab, però no hi ha seguretat. He trobat que l’any 2019 tenia censats 2 habitants.

DSC08545 Esgl Sant Joan   Hem pujat fins a l’església de Sant Joan; com totes està tancada. Consta documentada des de l'any 1279 i el segle XVIII va ser reformada, afegint-hi el campanar i la sagristia.

DSC08546 Inici de la ruta

Val a dir que cal deixar el cotxe en un aparcament abans d’entrar-hi. Al costat mateix ja hi ha el pal indicador de diverses rutes. Nosaltres començarem seguint els senyals del PR. Dos-cents anys després de l’església de Sant Joan de Llaberia, Colom va començar un viatge cap a les Índies amb una nova ruta per l'oest del continent, un itinerari equivocat que el dugué fins a Amèrica el 12 d'octubre de 1492. Des d'un començament, Colom creia haver arribat a un arxipèlag de l'Índia, de manera que no s'havia adonat que les terres on acabava de posar els peus eren un nou continent. És a dir: Colom no sabia gaire bé on anava, quan hi va arribar no sabia on era i quan va tornar no sabia d’on venia.

DSC08548 Tram de pista   Hem seguit un camí per damunt de l’Esplai l’Esforç amb diverses casetes de fusta que formen l’alberg de jovent que aquest any, amb la pandèmia del Covid-19, penso que deu haver quedat desert. Al damunt s’arriba a un tancat que es supera per l’esquerra i s’arriba a una pista.

DSC08550 Vista de lobs meteorlog   Aquesta pista arriba fins a l’estació del Radar Meteorològic i aviat el comencem a veure. És com una fita clara. De moment fa vent però no massa fort, ja que la Serra de Llaberia, que tenim a l’esquerra, ens protegeix una mica.

DSC08551 Els ocells

Les administracions del territori hi han plantat uns grans rètols per recordar la fauna que hi ha. Aquest primer és dels ocells. Les serres del Mestral relliguen tres comarques: la Ribera d’Ebre (Tivissa), el Priorat (la Torre de Fontaubella, Pradell i d’altres) i el Baix Camp (Vandellòs, Pratdip, Colldejou...). El Consorci de la Serra de Llaberia és una entitat pública creada l’any 2004 i té com a principal objectiu la preservació i gestió integral de l’Espai Natural de la Serra de Llaberia.

DSC08552 La fauna salvatge

Vint metres més endavant tenim aquest altre dedicat a fauna en general: teixó, guineu, rat-penat, fura, esquirol, gat mesquer i un parells de serps, entre d’altres. A Espanya avui es celebra el dia de la Hispanidad, però hi ha molta gent que rebutja el concepte imperial i conqueridor que aquesta denominació significa, que tant suport rep de la dreta i l’ultradreta espanyola (com publica ‘eltemps.cat’). De fet els països americans del sud han decidit canviar la denominació amb la intenció d’honorar el llegat natiu. Per exemple, a Bolívia des del 2011 és el Dia de la Descolonització, en el sentit estricte del procés mitjançant el qual els pobles als qual la “invasió estrangera” deixà “sense el seu autogovern”, recuperen “l’autodeterminació” i l’alliberament (diu el decret).

DSC08554 Deixem al darrera   Hem arribat al coll de Colivassos i ens girem per tenir una vista panoràmica del que ens queda al sud de la Serra amb la bonica cinglera i el barranc de la Dòvia. No en té res a veure, però el terme “Dòvia” em recorda que al poble italià de Dovia di Predappio va nèixer l’any 1883 Benito Mussolini, el fundador del Partit Nacional Feixista.

DSC08555 Arribem amb fort vent

Des del coll el vent comença a ser molt més potent. Avui anunciaven vents de 80 o 90 km/h. Encara no els fa, però ja ens els trobarem dalt de la Miranda. Abans parlàvem d’aquest dia 12 a Espanya i a països de Sud Amèrica. A Catalunya s’han produït moltes actes d’oposició a la monarquia. Felipe VI està malt vist des del seu discurs del 3 d’octubre de 2017. A Girona (‘diaridegirona.cat’) han cremat una figura gegant del rei de cap per avall. També a molts altres ciutats i pobles de Catalunya s’han cremat fotos del rei.

DSC08557 Mola de Colldejou   Arribem a la cresta rocosa, trencada, que planeja entre la Miranda i l’edifici del radar. A la nostra esquerra destaca evident la Mola de Colldejou. Al centre de la foto, molt petit s’endevina el punt fosc de la torre que hi ha damunt la plana de la Mola. Recordo la magnifica excursió quan hi vaig anar el desembre de fa quatre anys (insereixo al final el vincle a la crònica corresponent).

DSC08559 radar meteo de Tivissa

Fem una volta al radar meteorològic de Tivissa-Llaberia. Aquí el vent bufa molt potent i cal anar en compte en apropar-se a l’extrem superior del cingle que tenim a l’est. Per situar-nos en la història actual diguem que l’oposició a la monarquia cada cop és més gran a Espanya. La divisió sobre les preferències sobre la forma d'Estat és total, i la tendència apunta que la república li trauria avantatge a la monarquia com a sistema polític més acceptat a Espanya. Això és el que es desprèn de les dades aportades per una enquesta a iniciativa de 16 mitjans independents (‘publico.es’); un 40,9% votaria a favor d'una república, enfront d'un 34,9% que preferiria una monarquia.

DSC08560 Colldejou als peus   Una altra perspectiva, aquest cop amb vistes al poble de Colldejou. Al fons s’endevinen les planes de Montbrió del Camp. Els molins eòlics que es veuen han de ser els de la Serra de Pradell, on hi hem estat fa un parell de dies (també insereixo al final el vincle).

DSC08561 Magbnfic panorama   Si girem la mirada cap a sud-oest podem gaudir també d’un magnífic panorama amb les muntanyes de Vandellòs, la serra de Tivissa i potser el Cardó més enllà.

DSC08567 Vent 80kmh

Ens arrecerem al Radar per menjar una fruita. El Radar de Tivissa-Llaberia és un radar meteorològic instal·lat l'any 2008 del mateix model que el de La Panadella. Per afegir a la perspectiva històrica diguem que l’any 1279 Jaume II de Mallorca es va declarar vassall de Pere el Gran, en el Tractat de Perpinyà. Era segles que la nació catalana era independent, independència que no es va perdre fins el 1715 després de la caiguda de Barcelona sota les bombes de Felipe V. També aquell 1279 el Regne de Castella (també independent), mantenia forta pressió sobre les terres dels musulmans a Cadis i a Sevilla.

DSC08568 Cim La Miranda   Ens disposem a marxar però abans, lluitant contra el vent de cara, anem fins a la columna del vèrtex geodèsic de la Miranda. Estem a 918 metres.

DSC08569 Final En principi volíem fer l’excursió circular, però el fort vent ho fa molt incòmode i retrocedim per la mateixa ruta que hem pujat. Al final arribem un altre cop a la part superior de l’alberg de jovent i en pocs minuts a l’aparcament.

Crònica de l’excursió a la Mola de Colldejou: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/catalunya/baix-camp/513-colldejou-coll-del-guix-mola-de-colldejou

Crònica de Pradell dela Teixeta: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/catalunya/priorat/939-pradell-de-la-teixeta-font-del-peli-cabana-cal-trilles-cami-de-les-serres-les-melitxes

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/llaberia-la-miranda-radar-meteorologic-58478718

Aquesta excursió té l’IBP que s’ha indicat a dalt. Veure l’anàlisi a: https://www.ibpindex.com/index.php/es/