(Pallars Sobirà) Ruta el mes de juny de 2019; 8 km; +310 -310; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Estació de la Peülla, Estanyola de Gerber, Vall de Gerber, Estany de Gerber.   Participants: Dolors i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

aImagen1  aImagen2

FA ANYS: L’any 1924 es va començar a construir la carretera del Port de la Bonaigua.

DSC02198 Es veu el cam des de La Pella

Aquest cop hem baixat des de la Vall d’Aran pel Port de la Bonaigua; el Port és la frontera entre la val d’Aran i el Pallars Sobirà. Pocs revolts de la carretera avall, a la dreta hi ha l’aparcament i les instal·lacions del remuntador de La Peülla. Des de l’esplanada es veu el camí que hem de seguir.

DSC02201 Pas del riuet     Un pontet curt i discret permet passar el riu de la Bonaigua. Aquest riuet s’anirà omplint fins arribar a València d’Àneu, on perdrà el nom en afegir-se al cabal més gran del riu Noguera Pallaresa.

DSC02203 La vall se n vaa neu   Un mirada més enllà i tenim la vall que marxa cap a la Vall d’Àneu. Mentre, nosaltres baixem a sud-est, però aviat girarem 90 graus a sud-oest.

DSC02208 Carretera de La Bonaigua   Hem començat a tombar però encara ens queda temps per observar els revolts recargolats de la carretera de la Bonaigua. Fins el 1924, que va ser l’any que es va començar a construir la carretera actual, només hi havia un camí de carro; camí, per cert, que seguia l’antic traçat de la via romana. A causa de la neu, sovint quedava tancada sis mesos a l’any, fins que amb la construcció del túnel de Vielha, l’any 1948, la Val d’Aran va deixar d’estar incomunicada amb Catalunya.

DSC02209 Zona Periferica Parc Ncnal

Més o menys a 1970 metres d’altitud, un cartell anuncia que entrem en l’espai perimetral del Parc Nacional d’Aigües Tortes i Sant Maurici. És l’únic parc nacional de Catalunya. El paisatge és d’alta muntanya, amb un impressionant relleu i una gran riquesa de fauna i vegetació. L’aigua, amb gairebé 200 estanys i innumerables rierols, n’és la protagonista. Ja l’any 1932, el Pla Macià havia incorporat la proposta de crear un parc nacional de l'Alt Pirineu. Però no va ser fins un decret del Ministeri d'Agricultura del mes d’octubre de 1955 que es va declarar el parc nacional, seguint les pautes de la llei de Parcs Naturals de l’any 1916.

DSC02211 Estanyola de Gerber    Mig quilòmetre més amunt i ja a 2025 metres d’altitud trobem l’Estanyola de Gerber; un bonic llac petit i rodó que en aquest moment i sense vent fa de mirall del Puig de Gerber, de 2746m.

IMG 3903

Respecte del mot “gerber” val a dir que Antoni Jaquemot hi troba correspondència amb ‘gere’ d’origen ibèric i que voldria dir refugi, protecció, ombra; en basc tenim “gerezi.

DSC02213 Ratlles a les roques planes

Més amunt es passa per un espai d’un sòl de roca aplanada. Les que estan a la nostra dreta presenten diverses incisions o ratlles. Val a dir que les horitzontals són segurament el resultat d’un procés geològic derivat de la glaciació. Aquesta és una vall glacial i per tant el gel comprimia amb força la roca sobre la que passava i l’anava llimant, per això la veiem tant planera i suau. Però algunes roques més dures que aquesta base, s’hi anaven encaixant entre el gel i la roca i amb la pressió i moviment de la gelera es va produir l’erosió del desplaçament horitzontal de la petita roca més dura.

DSC02215 El riu que baixa    Ja estem a uns 2090 metres d’altitud i trobem el riu que baixa, entre roques, des de l’estany superior.

DSC02219 Estanyet de Gerber de Baix  I ja estem a l’Estanyet de Gerber de Baix (2125m).

DSC02220 Alguna clapa de neu

Seguim el camí, visible i evident, sempre a tocar els vessants que tenim a la nostra esquerra i que corresponen a la dreta de la conca fluvial (recordeu que la dreta o esquerra de qualsevol torrent, riu o conca sempre correspon al sentit de descens de les aigües). Unes clapes de neu són les restes d’aquest passat hivern.

DSC02221 Com un jard

Pel camí, tal com pertoca a l’època de l’any al Pirineu, anem veient petits grups de flors d’aquest jardí natural. Caminant, escoltant el silenci i els ocells, la remor de l’aigua i pensant. Penso que fa 102 anys que va morir Enric Prat de la Riba. Un article de Marc Bataller en parla i diu que “Enric Prat de la Riba va ser president de la Diputació de Barcelona (1907-1914) i va impulsar la Mancomunitat de Catalunya, de la qual va ser el primer president el 6 d’abril del 1914 i fins a la seva mort l’agost del 1917. L’any 1902, però, quan era director de La Veu de Catalunya, va ser empresonat arran de la reproducció d’un article del diari L’Indépendant sobre els vinyataires rossellonesos”. Això de tenir polítics empresonats no ve de nou, doncs.

DSC02224 Estany Gerber     Finalment arribem a l’estany Gerber. La vista és magnífica amb el cim del Gerber, de 2746 metres. Aquí ens aturem a menjar una mica, descansar i gaudir de la vista. El camí segueix amunt, però, fins arribar al refugi Gerber o Mataró; refugi sense guarda situat a 2.460 metres d'altitud. No disposa de lavabo ni dutxa però hi ha lliteres amb matalassos, però no mantes. Hi ha emissora de ràdio i s'hi pot cuinar. Es tracta d’un refugi propietat de l’UEC.

DSC02225 Gerber de Baix quan baixem  Ja de baixada Tenim aquesta vista de l’Estanyola de Gerber de Baix, que ara gaudim des d’una perspectiva diferent. Més enllà de la vall, hi ha els discrets Cap de Comials (2441m) i el Pic Muntanyó (2454m).

Per cert, acabant amb l’article de Marc Bataller, seguia així: “La temàtica era aparentment innocent, però, dies abans, s’havia declarat l’estat de guerra per una vaga general i la jurisdicció ordinària havia estat substituïda per la militar. En el text hi havia una frase en què es deia que els separatistes de la Catalunya Nord es podien unir als del Principat i això va ser suficient per castigar Prat de la Riba i el diari, que era l’òrgan de la Lliga Regionalista. De la Riba va estar cinc dies a la presó, però la seva detenció va desfermar una onada de solidaritat notable. Va ser un dels 11 Presidents catalans represaliats per Espanya”.

DSC02227 Gerber de b

Una última fotografia per anar baixant i tornant al punt de sortida. Molt agradable i fàcil de fer en època com aquesta.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/port-de-la-bonaigua-estacio-la-peulla-estanyola-de-gerber-estany-de-gerber-37762844