(Osona) Ruta el 30/04/2019; 5 km; +400 -400; 4 hores.   Excursió organitzada per la Colla del Dimarts amb el següent itinerari: Sant Julià de Cabrera, l’Osca, castell de Cabrera, santuari de Cabrera, Grau Nou d’Escales, Coll de Bram.   Participants: 14 participants amb en Toni Capell com a organitzador.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: moderat (amb algun punt no apte per persones amb vertigen).

mapa1116 mperfil1116

FA ANYS: De l’any 1611 consta la construcció actual del Santuari de Cabrera.

DSC01479 Inici a St Juli  El punt d’inici és a Sant Julià de Cabrera, en dia una mica emboirat i misteriós.

DSC01480 St Julia de Cabrera  L’església de Sant Julià és el centre d’un poble disseminat de cases de pagès. L’església de St. Julià data del 1050, i va haver de ser restaurada i modificada després dels diversos terratrèmols del 1428, ja que es va ensorrar. Encara es poden admirar els dos primitius absis.

DSC01485 Pujada dreta amunt

Comencem passant pel prat que tenim a nord en pujada suau fins als inici de bosc on es fa una mica més dret. Des de Sant Julià hi ha tres alternatives per pujar: la que seguim nosaltres directa al nord, la que va girant per ponent, i la que marxa a l’est però que nosaltres farem de tornada.

DSC01487 Grapes i guies

En un parell de trams molt curts, quatre o cinc grapes a la roca ajuden a pujar amb facilitat. La serra de Cabrera i els cingles d’Aiats formen una unitat de l’orografia del Cabrerès, un altiplà que arriba fins als cingles de Tavertet, de Rupit i del Far. Si mirem cap al nord, la geologia presenta la serra de Llancers, però cap a l’oest es produeix un descens progressiu fins a formar la Plana de Vic. El Cabrerès, o Collsacabra, esta situada dins la Serralada Transversal.

DSC01490 Segueix pujant

La pujada en general és força dreta pel mig del bosc ja que evidentment la ruta aprofita tots els racons per superar el desnivell dels cingles de la Serra de Cabrera.

Per perspectiva històrica, diguem que el 1611 va fer uns 50 anys que Felipe II, dit de ‘Les Espanyes’ (ja se sabia que era monarca de diversos estats, regnes o nacions) va cometre el mateix error que, en endavant, cometrien (tal com s’explica un article a ‘nacional.cat’) tots els felips que van regnar. Va tenir l’ocurrència de segrestar les caixes comunals de Flandes. Pretenia d’aquella manera finançar la despesa militar dels Tercios de Flandes. Les protestes es van disparar per aquell fet que trepitjava i rebregava la llei; i Flandes es va revoltar; i Espanya va perdre Flandes.

DSC01492 Un repl  De tant en tant un petit replà ofereix l’oportunitat de mirar cap a la vall i descansar una mica mentre ens agrupem.

DSC01498 A sota St Juli  La vista sempre emboirada pel dia s’obra una mica a mesura que el sol va fent forats als núvols. L’església de Sant Julià està en els plans de La Palomera i de la Prada; plans on es recullen les pluges que formen la Riera de Sant Julià.

DSC01503 Lleixes  Aquest racó dels cingles es conegut com les Lleixes de Les Ovelles. El camí gira i torna a girar, sempre amunt.

DSC01507 Mes amunt encara la fageda  Calculo que a l’altura d’uns 1200 metres (hem començat a 940) entrem ja a la fageda, de més bon pujar, dirigint-nos ja al Pla del Prat.

DSC01511 El pas l osca de Cabrera  Hem passat el Pla del Prat molt còmode fins a uns 1340 metres on arribem a l’Osca, l’interesant llom de roca que passarem assegurats pel passamà clavat a la paret. Diguem que ‘osca’ té el significat de tall en una cosa o depressió ràpida del terreny. En castellà ‘osca’ es diu ‘muesca’; ‘guesca’ (aragonès), ‘gezca’ (astur), ‘ozca’ (basc). L’Alcover-Moll diu que es tracta d’un terme d’àmplia difusió i que no s’explica per cap paraula llatina coneguda.

DSC01513 Endvant poc a poc  Endavant, a poc a poc, cal passar un petit pas que conté uns ferros clavats. Només són quatre passes concretes; una minúscula desgrimpada que jo faig d’esquena. Ja tinc ganes d’arribar a les restes que queden del Castell de Cabrera, del qual hi ha documents que el citen el 952. Se sap que va ser la base del llinatge dels Cabrera; el fundador va ser Gausfred de Cabrera.

DSC01516 Seguim per grapes  Cal seguir per unes grapes més, en pas més còmode. Des d’aquí dalt tinc una bonica vista dels companys que van baixant. Quan aquests curts passos s’acaben, el camí ja és més normal. La veritat és que amb les grapes i ferros es passa bé, però potser no sigui recomanable a persones amb problemes de vertigen, encara que només sigui per tres punts molts concrets.

DSC01518 Castell de Cabrera  Seguidament, amb facilitat, arribem al Castell de Cabrera. Hi ha un pal amb la senyera i una taula d’orientació que ens il·lustra sobre la majestuosa panoràmica que ens permet veure, en un dia clar, els cims de Montserrat, la Mola, els Rasos de Peguera, el Pedraforca, el Puigmal, el Bassegoda, el Canigó, l’Albera, el golf de Roses, el Montseny i altres. Les restes de la fortificació estan sent estudiats i recuperats; unes cintes indiquen el recinte sobre el que els experts hi treballen.

DSC01519 Pla Margarides el Collsacabra  Tenim una ampla vista sobre el Collsacabra, o Cabrerès, que és una comarca natural de l’interior de Catalunya, entre Osona, Garrotxa i La Selva. Majoritàriament pertany a Osona.

DSC01522 Pas estret i santuari  Caminem sobre roca planera que forma una passera d’uns quatre o cinc metres d’amplada amb cingle a cada costat. Estem entrant al Pla de Cabrera.

DSC01523 Santuari  El santuari de la Mare de Déu de Cabrera ja el tenim a l’abast. El santuari de Cabrera va ser construït el 1611 aprofitant l’espai de l’antiga ermita del castell, que s’havia ensorrat el 1428. Va ser modificada posteriorment el segle XVIII. Està situada just al cim de la serra de Cabrera pel que es pot considerar un mirador privilegiat tant d’Osona com de la Garrotxa.

P1060185 grup des  Aprofitem, ara que hem arribat al cim (estem a 1307,7 metres), per fer-nos una foto de grup que, com sempre, la prepara l’amic Meli.

DSC01525 Un mos Després sempre ve de gust fer un mos o menjar una fruita, moment adequat per descansar una mica.  A continuació seguim endavant, direcció sud, per anar a buscar les Escales per les quals es pot fer el descens del Grau Nou. Per seguir amb el que dèiem de Flandes, cal tenir clar que explotar o espoliar una terra no pot generar massa estimació.

De Flandes a èpoques més recents: Lluís Companys (mort el 1940) va ser un dels 11 Presidents catalans repressaliats per Espanya. És el cas més flagrant de tots. El 1934 ell, com a president, i tot el seu govern van ser empresonats pels fets d’Octubre en proclamar l’Estat Català de la República Federal Espanyola. Va estar entre reixes fins al 1936 i durant tota la Guerra Civil va tornar a presidir la Generalitat. El gener del 1939, va marxar a l’exili, però un any més tard va ser detingut a la localitat francesa de La Baule-les-Pins. El 15 d’octubre del 1940, va ser afusellat al castell de Montjuïc (article Marc Bataller a ‘elpuntavui.cat’).

DSC01533 El tur de les escales  A baix, al Coll de Bram, puc girar-me i fer aquesta foto del molló de roca del Grau, on es veuen els companys que hi van baixant.

DSC01538 Bonica boixeda

Des del Coll de Bram el camí gira a la dreta, en descens, per passar per una magnífica boixeda. Anem direcció nord-oest. Fins que arribarem un altre cop a Sant Julià de Cabrera.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/sant-julia-de-cabrera-losca-castell-de-cabrera-santuari-de-cabrera-grau-nou-descales-coll-de-bram-35891492