(Click on theflag above to have the translation in your Language)  (Garraf) Ruta 1269 el 17/10/2020; 12 km; +260 -260; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Sant Pere de Ribes, Cal Montaner, El Palou Alt, Ca l’Escolà, Riera de Jafre, La Carsosa, Serra de Saladella, Torre de Guaita, Casa de la Carretera, Riera Fondo Gran, Mas Alba.    Participants: Maria, Vinyet, Anna i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: moderada. IBP: 48.

cmapa1268  cperfil1268

FA ANYS: El 1848 Sant Pere de Ribes va haver de pagar una multa de 11000 rals per no delatar membres dels matiners.

DSC08609 Carrer del Pi   Estem a Sant Pere de Ribes i comencem a pujar pel carrer del Pi, un dels carrers històrics de la vila. Durant la Guerra dels Matiners, al Garraf, el percentatge de matiners fou més petit que en altres comarques, tot i que destacaven per aportació Canyelles i Cubelles dedicats a la producció vitivinícola. Sorprèn la poca aportació de Vilanova, centre comercial i manufacturer de primer ordre. Tot i amb això Vilanova i Sant Pere de Ribes hagueren de pagar una multa d'11000 rals cadascuna, perquè segons l’exèrcit no delataven els matiners d’aquestes viles (article de Ramon Arnabat i Mata).

DSC08610 Cal Montaner

Dalt del tot passem pel costat de can Montaner. Aquesta bonica casa figura al cadastre de l'any 1716-17 quan el propietari era Andreu Muntané del Palou. Més endavant, segons consta en el llibre d'Apeo de l'any 1847, la masia pertanyia a Pau Parés i Llopis. Recordem que la Guerra dels Matiners, que dèiem, es pot situar (Ramon Arnabat) “en la conflictivitat al camp, a la que cal afegir-hi la conflictivitat urbana, al voltant de les quintes i els impostos estatals”; aquests fets van empobrir molt la població provocant situacions de misèria. Aquesta situació explicaria, com assenyala Josep Fontana, el per què en aquesta ocasió el conflicte només va arrelar a Catalunya. El suport de la població, junt a la profunditat de la crisi, explicarien la gran durada de tres anys (1846-1849) malgrat la important forca de la qual disposava I'Exèrcit espanyol”. No s’ha d’oblidar de la profunda pressió impositiva i de càstig imposat a partir de la victòria de Felipe V de Borbon.

DSC08615 Roig de tardor   Així arribem a la rotonda que hi ha a l’entrada de les cases del Palou Alt i girem a la dreta per la pista, en direcció sud, paral·lela a la carretera C-15B. Ens desviem a l’esquerra envoltats de vinyes que, ara a la tardor, prenen tonalitats diferents segons la varietat corresponent.

DSC08644 Ca L Escola   Arribem al davant de Ca l’Escolà. Imagino que és un mas de mitjans del segle XVIII, tot i que abans es coneix com mas Renart (el 1802) i se sap que abans rebia el nom de Mas Caçador. Avui dia pertany a un senyor d’Andorra, però durant més de 65 anys va tenir un masover, en Nemesi Mestre Rovira; aquest havia nascut el 26 de juliol de 1922. Era fill de Josep Mestre i Mitjans i Maria Rovira i Rovira. Els pares d’en Nemesi, que havien tingut una filla i dos fills ja van viure a ca l’Escolà, parlem de dos-cents anys enrere, i sempre han portat les terres del voltant de la casa i les de l’altre cantó de la riera de vinya, camp, garrofers i oliveres. (Informació que he obtingut de la impagable feina de Núria Martí Pagès en el seu llibre “Masies i masovers de Ribes”).

DSC08619 Carsosa

Des del mas seguim la riera de Jafra uns 500 metres i al final continuem per un camí que puja dret amunt: és la Carsosa i estem en un dels vessant del conegut com Turó de la Carretera, de 153 metres d’altura. Imagino que ‘carsosa’ podria ser un topònim evolucionat de Cardosa (mot que es troba en altres indrets) i en quin cas provindria del llatí ‘cardum’ i amb el significat de lloc abundants en cards.

DSC08620 Mas Alba   Quan som a dalt, prenem la pista cap a l’esquerra en direcció nord-est. A sota nostra es veuen algunes de les cases del Mas Alba. Aquesta urbanització és de Ribes i estem situats a uns 2 quilòmetres de la vila. De Sant Pere de Ribes només s'hi pot accedir per una pista forestal que surt de can Quadres de la Timba i passa vora la masia de la Carretera. El nom procedeix de la masia anomenada el mas de mossèn Albà.

DSC08624 Puig Carbonell   La pista ens fa pujar suaument en la direcció del Puig Carbonell, que és el punt determinant de la serra de Saladella. El nom de Garraf, per Mas i Parera, estaria vinculat a la garrofa o el garrofer ja que eren abundants en aquest terreny. Ramón Menéndez Pidal considera que el seu origen el trobaríem en una de les llengües preromanes que a través de l’evolució fonètica hauria esdevingut Garrafe, Garrabe a Castella i a Catalunya hauria donat Garraf (‘blocs.mesvilaweb.cat’).

DSC08625 Calcari

Les roques calcàries, amb les seves formes irregulars, punxes i forats, ens envolten. La pedra calcària és una roca sedimentària composta majoritàriament per carbonat de calci, generalment calcita. Les pedres calcàries es formen als mars càlids i poc profunds de les regions tropicals. Les calcàries que es poden observar sobre els continents es van formar en èpoques caracteritzades per tenir un clima molt més càlid que l'actual. En aquella època, àmplies zones dels continents estaven cobertes per mars epicontinentals poc profunds.

DSC08626 St Pere de Ribes   La ruta ara puja una mica més dreta (però poc) i ens tombem per mirar enrere. Mirar enrere és un acte necessari en les excursions perquè ens dona perspectiva del que ja hem fet. Allà lluny veiem el poble de Ribes.

DSC08628 Arribem a la Torre

Una mica més enllà hi ha la Torre de Vigilància. Hem caminat uns 6 quilòmetres i estem a uns 250 metres. Ahir es va saber que l’Audiencia Nacional absol el ‘major’ dels Mossos d’Esquadra, Josep Lluís Trapero, del delicte de sedició pel qual la Fiscalia de l’Estat espanyol reclamava 10 anys de presó. Un tuitt de @iuforn deia “El pitjor de la canallada del Cas Trapero és que un Estat embogit ha destruït la carrera d’un gran policia que era un actiu per tota la societat. I ningú pagarà per això”

DSC08630 Vista de Sitges   Tenim una bonica vista de Sitges, a tocar de mar que és on està. Anem parlant dels conceptes legalitat i justícia. Sovint hi ha declaracions que volen vincular la llei a la democràcia. Això només serà veritat si la llei compleix els requisits democràtics i per tant dels drets humans. No oblidem que L’esclavisme era legal (ho regulava la llei), el feudalisme absolutista també era legal, com el colonialisme que també ho era; també el feixisme va ser legal com les dictadures. La legalitat és una qüestió de poder, no de justícia.

DSC08632 Descans amb vistes

Seiem, mengem una fruita i descansem una mica. Del que dèiem abans, hi ha un parell de respostes al tuitt de ‘iu Forn’. Un tuit de resposta deia: És el castig per la feina ben feta del 17A. De los Cobos i Baena haurien de ser jutjats per falsificació de proves i fals testimoni (JoGuiB). Una altre resposta (de pepsanz07) deia: No podrem agraïr mai suficient al Major Trapero la gestió que va fer dels atemptats del 17A. Aquesta gestió és la que no van perdonar mai els poders de l'Estat.

DSC08634 SPR Vilanova i Sitges   Ens posem en marxa per tornar, unes passes més endavant encara faig aquesta altra panoràmica on es veuen Ribes a l’esquerra, al fons s’endevina Cubelles sense la xemeneia perquè l’han aterrat, Vilanova una mica més aquí i que ocupa una gran extensió i molt a prop, a l’esquerra, entre els turons arbrats sobresurt el campanar de l’església parroquial de Sitges.

DSC08635 Can Pere de la Plana   Si miro cap a nord-oest es pot veure Can Pere de la Plana i molt més lluny la silueta del massís de Montserrat.

DSC08637 Cami Riera de Jafra   Després d’un quilòmetre i mig prenem la pista de la dreta, que té uns trams asfaltats ja que és el carrer de Sant Jordi de Mas Alba, fins que una estona després deixem les cases i seguim la pista pel costat de la riera del Fondo Gran del Mas.

DSC08641 Mas de la Carretera

Portem 9 quilòmetres quan passem pel davant de la casa de la Carretera. La primera referència documental de la masia de La Carretera és del segle XVI, si bé els seus orígens podrien ser anteriors. La troballa de material arqueològic (wikipedia), entre el que destaca una sitja excavada a la roca, apunta que hi havia un assentament romà al mateix indret. Al cadastre de l'any 1739 hi figura un tal Francisco Muntaner de la Carretera (fixeu-vos que el cadastre del 1739 ja obligava a traduir els noms del català al castellà). L’any 1959 hi van anar a viure Montserrat Mestre Roig i Pere Camps Gabaldà, quan la mestressa era Maria Mas. L’any 1995 l’etapa d’en Pere i la Montserrat com a masovers va finalitzar amb la pèrdua d’en Pere i la Monserrat es va traslladar a viure a Ribes (llibre citat abans de Núria Martí).

DSC08643 Fantastic pi   Ara ja fa sol i escalfa. La pista planeja entre vinyes, però un gran pi ens ofereix la seva ombra.

DSC08645 Entre mursTraspassem la riera de Jafre, deixem Ca l’Escolà a la dreta, seguim entre murs de pedra en sec i anem a passar per la passera que travessa la carretera. Ja estem dins del nucli de Ribes i l’excursió s’ha acabat.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-pere-de-ribes-cal-montaner-ca-lescola-la-carsosa-serra-de-saladella-torre-de-guaita-casa-de-la-58742519

Aquesta excursió té l’IBP que s’ha indicat a dalt. Veure l’anàlisi a: https://www.ibpindex.com/index.php/es/