(Garraf) Ruta el mes de gener de2018; 11 km; +320 -320; 4 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Olivella, castell Olivella, Santa Susanna, Cal Muntaner.   Participants: Anna i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

mapa999 mperfil999

FA ANYS: L’any 1717 la població del castell ja havia baixat i havia construït el poblet d’Olivella.

P1130705 Olivella St Pere i St Feliu

Hem aparcat a la placeta que hi ha al davant de la Casa de la Vila d’Olivella. Després hem pujat fins al davant de l’església de Sant Pere i Sant Feliu, un edifici construït originalment el 1429 sobre les restes del que es coneixia com a castell Nou. A principis del segle XVII es va remodelar i s’hi va afegir la portalada d’estil renaixentista que actualment es pot admirar amb les rajoles que mostres la clau de Sant Pere i el bastó de Sant Feliu. Sant Feliu (o Fèlix) era africà i va viatjar a la Catalunya romana a finals del segle III. La persecució dels cristians, en època de Dacià, el van portar a la presó (empresonar-lo era legal: al llarg de la història s’han empresonat persones honestes per la raó que ‘és legal’ fer-ho). L’any 304 Sant Feliu va morir quan li van arrencar la carn amb ganxos de ferro.

P1130706 El balc del Garraf  Al davant hi ha una bonica placeta amb uns arcs que fan de finestra o mirador del massís del Garraf.

P1130707 Olivella petit i ordenat

Tornem avall. Els poble sobte per la seva pau i tranquil·litat. L’etimologia del terme, pot provenir del llatí ‘oliva’ o bé de l’àrab ‘uliwa’, aquesta amb el significat de turó o pujol. Se sap que el primer nucli habitat d’Olivella es situa a finals del segle X (cap el 992). Olivella va créixer, precisament pel fet de ser un cul-de-sac que no porta enlloc. Queda apartat de les vies habituals de comunicació i els masos van créixer allunyats de les penes dels grans pobles i ciutats.

P1130708 Pista endavant  Avancem per pista en direcció nord.

P1130711 El nostre objectiu

Ens apropem al Puig del Molí, o del Molí del Rector. Aquest va ser el primer nucli del poble d’Olivella, amb una població que històricament va viure de l’agricultura de secà. L’any 1717 (quan la ja s’havia traslladat la ubicació actual d’Olivella) la població era de 155 habitants; seixanta anys més tard, el 1787, era de 252 i el 857 de 507. Van ser els anys en que la gent escapava de les ciutats per la persecució que es va anar produint després de la caiguda de Barcelona sota les bombes dels exèrcits castellans i francesos de Felipe V (l’antic parent de l’actual rei Felipe VI).

P1130712 Sembla una torre  Arribem al petit replà on hi ha les restes de l’església de Sant Pere de Castellvell. Aquí es va originar la població, quan només era un punt de control del pas cap el massís del Garraf. Era la capella del castell, uns metres més amunt, del qual queden algunes restes del mur perimetral.

P1130713 Taulell Info

Un rètol explica que aquesta església va ser l’antiga parròquia del poble d’Olivella fins que la gent no es va desplaçar al pla i es va construir l’església nova, del segle XVII, que ja hem vist abans.

Aquesta és d’origen romànic, encara que actualment està en molt mal estat i lògicament presenta l’orientació est-oest, amb l’absis a llevant.

P1130716 Lesglsia que queda  Aquesta és la vista de la situació actual de l’església. Dalt del turó, junt amb les minses restes del castell hi ha una torre, que és el resultat de l’aprofitament de les pedres de l’antiga construcció castral i que és coneguda com a Molí del Rector.

P1130718 cavalls en llibertat

Uns cavalls, en estat de llibertat, no ens fan cap cas i s’estan quiets i tranquils. Són cavalls que formen part d’un projecte voluntari que ha tancat un gran recinte amb fils elèctrics on hi deixen lliures cavalls que ja no són útils per les funcions que abans tenien. Aquí queden protegits.

P1130719 Cam envait pel crritx

Seguim avall, en direcció est per girar la serreta del Mas Vendrell fins al Fondo del Pou Francí, on hem girat en direcció nord-oest. Aquí coincidim amb el GR.92-3, però els senyals quasi no es veuen. És una variant mig perduda del GR.92, probablement perduda per culpa de l’acció del càrritx, aquesta planta estranya i invasora que està destruint el sotabosc tradicional del Garraf.

P1130720 Gran pou  Passem pel costat d’un gran pou. Com que s’hi van construir diverses masies: mas Duran, Can Camps, el Rourell, Can Suriol, entre d’altres, la necessitat de preservar l’aigua va ser fonamental.

P1130721 Seguim  Seguim camí avall, en pendent suau. Tot aquest indret, entre la carena de la Font Tordera i la serra del Coscó, forma una cubeta on hi van a parar diversos torrents. Fa 5 quilòmetres que hem sortit del poble.

P1130723 Un altre pou

Estem al pla de Santa Susanna. Un altre pou s’està, ja en desús, al costat del camí. Aquest és molt profund i s’hi veu aigua.

Dèiem que el 1717 la gent ja poblava el nucli actual de Olivella. Com element de perspectiva històrica, diguem que 300 anys després, el 2017, a primers d’agost, diversos diaris del nostre país es van fer ressò de l’article del diari “Politiken”, un dels més grans de Dinamarca, en el qual és mostra favorable a un referèndum a Catalunya. L’article (veure ‘directe.cat’) reclamava un “referèndum per acabar amb 800 anys d’amargura i lluita per a la independència del gran veí espanyol”. Amb aquestes paraules resumia la història de Catalunya el rotatiu de pagament més llegit a Dinamarca. També deia el diari que “el Govern espanyol en canvi de negociar s’enfrontava al tema amb la constitució i els jutges, amb la intenció de ‘provocar pànic’”.

P1130725 Sta Susanna  La pista fa una petita pujada, entre vinyes, mentre anem cap al gran mas de Santa Susanna.

P1130727 Dins Sta Susanna

Fem el revolt i pugem per l’altra vessant des la qual hi hem arribat. Tinc la sensació de pujar a un castell, però no ho és. La casa que trobem a la dreta és la dels masovers, avui abandonada. Després un gran portal de fusta, tancat i fet malbé, és l’entrada del que devia haver estat un dels grans masos del Garraf.

P1130730 Vista quan marxem  Aquesta fotografia de la masia, ens mostra el que sembla un castell encara que no ho sigui. He llegit que la gent abans ho creia (que era un castell). El diari de Vilanova del 5 de gener del 2001, publica un article sobre aquest mas i diu que en una de les bigues de la casa s’hi manté una inscripció que diu (en castellà) “l’any 1897 en aquest castell hi va caure un llamp”.

P1130731 Cova Can Muntaner  Anem ara seguint una pista de tornada, tot fent una volta. Un senyal ens indica la Cova de Can Muntaner. Baixem per un caminet estret per arribar al mirador. Un cartell explica que devia haver estat ocupada per humans al menys des de fa uns 7000 anys. La seva situació, a la riba dreta de la riera de Begues i la seva situació poc visible i protegida la devien fer ideal com a refugi natural.

P1130735 Can Muntaner  Finalment passem pel costat de Can Muntaner. Els masos s’han anat recuperant, com hem vist en el cas de Santa Susanna, gràcies a la transformació dels camps en vinyes. La vinya (o millor dit: el vi) s’ha convertit en un important i productiu recurs econòmic.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/olivella-castell-olivella-sant-pere-i-sant-feliu-sant-pere-de-castellvell-santa-susanna-cal-muntane-22142579