(Conca de Barberà) Ruta el 9/05/2019; 15 km; +360 -360; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Santa Perpetua de Gaià, Plana del Llorenç, Vallespinosa, Plans de Vallespinosa, Pontils, riu Gaià.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

amapa1118 amperfil1118

FA ANYS: Cap a l’any 940 va començar l’ocupació cristiana del territori de la Conca.

DSC01612 inici a Sta Perpetua de Gaia  Aquesta excursió comença a Santa Perpetua de Gaià, on es pot aparcar al costat del Local Social en un espai molt ample. Estem al Sistema Prelitoral entre les serres de Brufaganya i de Comaverd.

DSC01614 Cingles de la Socarrada

Seguim a peu pla de cara als cingles de Socarrada. Probablement l’origen de Santa Perpetua de Gaià devia coincidir amb el del seu castell, enfilat just a sobre, de l’any 976. Segons Joan Amades, Santa Perpetua de Gaià, que era venerada el 12 de setembre, no forma part del santoral ni de cap tradició fora d’una advocació llegendària.

DSC01616 Font i safareig

Tot seguit, l’entorn verd ens omple mentre passem pel costat d’una fonteta i un petit safareig que actualment, com és lògic, està en desús.

DSC01619 Seguint el Gai

Travessem el pas del riu Gaià i seguim la pista en direcció oest per la Rasa del Ricreu. La llegenda, fantasiosa, diu que Perpetua va néixer al castell i un cavaller vingut de lluny es va quedar fascinat. Ella, en quedar orfe, va vendre tot els béns i ho va lliurar als pobres i va ingressar al monestir de Vallbona de les Monges. El cavaller va marxar, va fer el mateix i en tornar es va assabentar de la vida religiosa de Perpetua. Llavors el dimoni se li va aparèixer, al cavaller, i li va proposar or si després de set anys li lliurava l’ànima; el cavaller ho va acceptar per tenir més diners que donar als pobres. Passat el termini, el cavaller va anar al monestir a explicar, a Perpetua, el que li podia passar i així els dos van esperar el dimoni. Quan aquest va aparèixer, Perpetua li va mostrar la creu i el diable va fugir espantat i amb les mans buides.

DSC01620 esglsia i castell

Si ens girem un moment, tenim aquesta vista de l’església i del que queda de l’antic castell. A finals del segle X era domini d’Arnulf, de la nissaga dels Cervelló. Un segle més endavant el senyor era un Sal·la descendent dels comtes del Conflent, que havia participat activament en el poblament del Bages i de l’Anoia.

DSC01622 Indicadors

La pista segueix i en una cruïlla trobem aquest pal amb rètols indicadors, però sense la ruta per gps no quedaria gens clar ja que trobem diverses bifurcacions. Ara coincidim un tram amb el GR-7, probablement per la Plana del Llorenç.

DSC01627 Vallespinosa    Uns 6 quilòmetres després de l’inici arribem a Vallespinosa. Passem el torrent que forma el Clot de Comadevaques. La densitat arbustiva i arbòria potser explica l’origen antic del nom del poble on ara anem, Vallespinosa; amb seguretat: ‘vall espinosa’, amb el significat de vegetació densa, difícil de travessar.

DSC01631 Esglsia

Es tracta d’un poble que es veu molt restaurat i net. Fa goig. Construït a redós del seu castell, a 640 m d'altitud, avui dia és un nucli de població de segones residències amb cases d'arquitectura que es mostra molt respectuosa amb l'entorn.

DSC01632 Plaa Major

Resulta molt agradable seure en un banc sota els porxos de l’església, menjar una fruita i descansar. Al davant mateix tenim l’hotel Casa Guimerà. L’església de Vallespinosa es calcula construïda durant el segle XIII; probablement devia substituir com a parròquia la capella del castell que hi havia turó amunt i que s’hauria quedat petita. La façana que dóna a la plaça és porticada i compta amb dues arcades ogivals. He llegit que al Museu Diocesà de Tarragona s’hi conserva el retaule gòtic de Sant Jaume el Major d’aquest església.

DSC01636 Plans de Vallespinosa

Ens hem tornat a posar en marxa i seguim la pista que ara ens porta en direcció nord-est. Passem pels Plans de Vallespinosa. A la nostra dreta queda el llom suau de la serra Comanroquer.

DSC01638 Pontils   Uns 6 quilòmetres després (aproximadament 1,5 hores) arribem al davant de Pontils.

Sembla clar que els sarraïns van conquerir la Conca cap el 714, però que poc temps després, cap el 940, va començar l’ocupació cristiana. La línia es va formar per Pontils, Queralt i altres indrets situats al que en podem dir l’Alt Gaià. El límit, al sud, era el castell de Cabra. Tot plegat la posició més avançada de la Marca en el sector meridional del comtat de Barcelona. La campanya d’Almansor va provocar un retrocés de la conquesta, però es va reprendre el segle XII amb l’ajut de templers, hospitalers i cistercencs.

DSC01639 Sender tornada

Deixem Pontils a l’esquerra i seguim 400 metres de la carretera per girar per un sender que davalla ràpid a la nostra dreta (un pal informatiu ho indica). Aquí el sender es torna estret i màgic amb un verd brillant i el so de l’aigua del Gaià a tocar de nosaltres. Segons Moran, Batlle i Rabella, consta documentat d’antic el terme ‘Pontils’ amb el significat de lloc on hi ha ponts.

DSC01640 Damunt del Gai  Un pontet ens permet passar a l’altra costat del riu Gaià. Tot el Gaià va ser línia de frontera amb els sarraïns i per això està tota seguida de torres i castells de defensa. És, per dir-ho així, la ‘Castella’ catalana.

DSC01641 Veiem Sta Perpetua   Una estona després tornem a tenir la vista de l’església i el castell de Santa Perpetua, com una fita que ens indica el nostre objectiu per acabar la caminada. Un castell resultat de l’acció de conquesta de l’any 950. Potser, tal com van les coses, recordem que uns 1070 anys després un diari ‘elnacional.cat’ publicava: “Fa uns anys ningú s’hagués pogut imaginar que el cas català pogués arribar a ser portada a la premsa internacional. Hi va haver un dia, però, que va canviar-ho tot. Aquell 1 d'octubre la cadena internacional de televisió CNN, així com bona part de l'opinió pública internacional, va tenir clar a quin costat posicionar-se. "La vergonya d'Europa" va ser el titular escollit per obrir la seva pàgina web”, referint-se als fets de l’1 d’octubre. Totes les imatges que es van veure i escampar no podran ser esborrades.

DSC01643 Salt aigua Resclosa  Pocs metres més endavant, passem pel costat d’aquest bonic saltant d’aigua. És la Resclosa de Santa Perpètua. Estem acabant aquesta ruta d’unes 4 hores força agradable.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/santa-perpetua-de-gaia-vallespinosa-pontils-36260092