(Berguedà) Ruta 1259 el 23/09/2020; 8,5 km; +250 -250; 2,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Bagà, Cal Cerdanyola, Bullidor de la Llet, els Empedrats, Salt del Bastareny, Font del Bastareny.     Participants: Alfred, Josep C, Carles H, Àngels, Carles M i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil. IBP: 32.

cmapa1259  cperfil1259

FA ANYS: L’any 1233 es va dotar de carta de poblament a Bagà.

DSC08147 Cal Cerdanyola La Salle   Hem arribat amb els cotxes fins a l’aparcament de l’edifici de La Salle Natura, a Cal Cerdanyola, que és una casa de colònies. Bagà ha quedat enrere. Aquí comencem a caminar una ruta que, realment, son dues rutes més curtes.

DSC08148 Font Nostra

Al costat de l’aparcament hi ha aquesta font, la Font Nostra. No raja, però segur que anys enrere ho feia. Estem en territori del Prepirineu constituït de materials calcaris i margosos procedents de les eres secundària i terciària, a cavall amb el Pirineu axial, format per materials més antics originats a l’era primària, com el granit, les pissarres o els esquistos. La nostra situació, doncs, es troba al límit entre les comarques de la Cerdanya i el Berguedà, a la divisòria d’aigües entre les conques del Riu Segre i Llobregat.

DSC08153 Cap els Empredats

Primer girem en direcció nord, per una pista planera que aviat (després del mas de l’Hostalet) es tornarà sender. La casa de l’Hostalet ha quedat a la nostra esquerra, al costat del camí que puja cap al coll de Pendís pels Empedrats; està enrunada, però encara és observable l’estructura d’una masia del segle XVI amb afegits posteriors a causa del seu ús com a hostal del camí ral de la Cerdanya. L’indicador que veiem ens diu on anem: Els Empedrats.

DSC08157 Torrent Font del Faig   Anem seguint en curs del Torrent de la Font del Faig, el qual rep aigua d’altres torrents i més amunt del Torrent de Pendís, que ve des del Coll del Mateix nom. El Coll de Pendís és un coll o depressió de 1781 metres, situat a la serralada que separa la Baixa Cerdanya (Bellver de Cerdanya) del Berguedà (Guardiola de Berguedà).

DSC08159 Un pontet

Un pontet, dissimulat i amagat, que costa de fotografiar per la densa vegetació. Recordem que hem passat pel poble de Bagà, on hi hem fet un cafè. També recordem que l'any 1233, Galceran IV de Pinós va atorgar carta de poblament a qui volgués establir-se a la nova vila, prop del riu Bastareny, amb generoses franqueses dins del règim feudal. Ell mateix va dissenyar els plànols del nou assentament, les traces dels quals encara avui es poden veure al restaurat barri antic; un dels escassos models urbanístics medievals conservats, així com restes de les muralles. Dotà la Vila de mercat setmanal, eficaç instrument econòmic, que fins avui dia s'ha celebrat els dimecres.

DSC08161 Passera

Després, una passera amb fustes. Aquí ja trobarem la cruïlla. Esquerra per anar al Bullidor de la Llet i de front el camí, marcat com PR, que puja fins a Els Empedrats. Si l’any 1233 Bagà va rebre l’acta de poblament, aquells van ser uns anys intensos: el 1230 s’havia acabat la conquesta de Mallorca per part de Jaume I i el 1234 començava l’operació valenciana amb el setge a Borriana. L’any 1277 es va conquerir Montesa, el darrer enclavament musulmà a València. El repoblament de Mallorca va ser bàsicament de catalans i el de València va quedar repartit. L’explicació la donaré una mica més endavant.

DSC08163 El Bullidor de la Llet   Arribem al cul de sac que és el Bullidor de la Llet. Avui no hi ha ni una mica d’aigua, això vol dir que va tota per sota terra. Forma una ample i alta cubeta de roca de la qual brolla l’aigua a tal pressió que aquesta té un color blanc escumós, d’aquí el seu nom, però avui no és el cas. En qualsevol cas l’indret és fresc i magnífic.

DSC08169 El pas entre Bergueda i Cerdanya   Tornem enrere i seguim el camí cap Els Empedrats. Aquest camí, en algun, tram està molt ben preparat. No cal oblidar que havia estat un pas molt necessari. Estem seguint l’antic camí ral de la Cerdanya, utilitzat tant per portar mercaderies com conduir bestiar.

DSC08172 Els Empedrats   El conegut com Els Empedrats és tot un tram del ruta que passa per sobre pedres a la mateixa llera del torrent. Per tant, cal fer equilibris i anar en compte per no relliscar. Aquí si que hi baixa aigua.

DSC08173 Pas cobert

Arribem a un punt on ja ens falten pedres per posar-hi els peus. Avui ens hauria fet falta portar sandàlies d’aigua, per traspassar i seguir més amunt el torrent sense risc de relliscar amb els equilibris. De fet, ja estem a Els Empedrats. Si continuéssim molt més amunt trobaríem el refugi Sant Jordi i l’enllaç amb el GR 107 (Camí dels Bons Homes). El refugi està obert els mesos de juny, juliol, agost i setembre. Quan no hi ha guarda i el refugi està tancat, queda la part lliure al darrere però és força primitiva i aconsellable només en cas d’emergència.

DSC08179 Enrere i amunt per pista

Hem tornat enrere fins a l’aparcament un altre cop. Llavors seguim en direcció ponent. Ara seguirem molta l’estona una pista, amb arbres als costats que ens ofereixen sovint una agradable ombra. Per perspectiva històrica cal recordar que Jaume I va convocar Corts d’Aragó i de Catalunya a Montsó amb l’objectiu d’aconseguir suport, homes d’armes i diners per la campanya de la mediterrània, la de Mallorca. Els representants aragonesos se’n van abstenir i per tant l’esforç de personal i econòmic va ser només dels representants de les Corts catalanes. Això es pot entendre perfectament; els aragonesos estaven molt lluny del mar i no hi veien cap benefici, mentre que el que els interessava era la conquesta de València (en la qual si que van participar activament) ja que els hi quedava molt més a prop i les activitats amb els productes de la terra i de les ovelles els hi era més conegut que el de les activitats marineres.

DSC08181 El Mol del Puig

No gaire lluny, un pont ample i una construcció abandonada a la dreta. És l’antic molí del Puig. Rep el nom d’un humil puig de 1022 metres que tenim a sud-oest i que no es pot veure per el dens bosc. Dalt d’aquell puig hi ha l’ermita de Sant Martí del Puig, a la qual s’hi accedeix des del sud, des del Clot de les Abeurades. Aquest molí, abandonat després de la guerra civil (1936-1939), es troba en desús des d'aleshores parcialment cobert de vegetació. Fou construït a finals del s. XVII o començaments del s. XVIII i és contemporani a l'obra del pont amb el mateix nom.

DSC08182 Pic Costa Cabirolera   Seguim endavant, de moment planejant. Tenim la magnífica vista del pic Costa Cabirolera. És el cim més alt del Berguedà i de la província de Barcelona amb 2604 metres d'altitud.

DSC08184 CruiLla a la Dou     Al pont de Monnell deixem la pista i pugem cap a la Dou, tal com indica un cartell. L'amic Alfred ens explica el funcionament de les dous que veurem.

DSCF9836  La Dou del Bastareny   Aviat arribem a la magnífic Salt del Bastareny.

DSC08190 Cam mgic   Seguim després un camí màgic, amb uns troncs que protegeixen la dreta del camí.

DSC08192 La Dou del Bastarfeny   Aviat som a la Dou del Bastareny, la font. El riu Bastareny, que aquí neix, és afluent de capçalera per la dreta del Llobregat. Acabant la crònica, llegeixo un article (‘naciodigital.cat’) que explica que la Comissió de Defensa de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) ha denunciat que el dret de defensa dels presos catalans "s'ha reduït a la mínima expressió" arran del que qualifiquen com una "marginació" del paper de l'advocacia en la defensa dels interns per part de l'Administració Penitenciària.

DSC08193 La font del Bastareny   Fent equilibris encara es pot anar una mica més endavant del final del camí i així tenim al davant la vista d’aquesta cubeta hidrològica d’on sorgeix el Bastareny. Finalment acabem a dinar a Bagà al restaurant de Ca l’Amagat, on hem menjat força bé, encara que a un preu alt per tractar-se d’un menú d’entre setmana.

Parlant de presos i del moviment per la independència de Catalunya, recordem només una dada d’un document publicat per ‘assemblea.cat’ de Juristes per la Independència, referit a les infraestructures a Catalunya. Diu “... quant al tan referit Corredor ferroviari del Mediterrani, amb 4 vies d’ample europeu que va des d’Algesires fins a Estocolm, el Parlament de Madrid amb els vots del partit Popular i amb els de PSOE (inclosos els 25 diputats catalans del PSC), aposten pel Corredor Central en detriment del Corredor Mediterrani i, en contra, també, de la proposta europea que insisteix en la construcció d’aquest darrer. Cal referir la importància d’aquesta línia dient que el seu eix principal proporcionarà servei al 52 % de la població europea”. I això aquí ho vivim com un flagrant menyspreu.

Aquesta excursió té l’IBP que s’ha indicat a dalt. Veure l’anàlisi a: https://www.ibpindex.com/index.php/es/

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:  https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/baga-cal-cerdanyola-bullidor-de-la-llet-els-empedrats-salt-del-bastareny-font-del-bastareny-57323992