(Baix Ebre) Ruta el 3/març/2019; 7,3 km; +470 -470; 3,5 hores.   Excursió organitzada per en Toni amb el següent itinerari: Balneari de Cardó, font del Teix, Creu de Santos.   Participants: Jordi, Carmen, Marta, Toni i Miquel.   Tipus de sortida: parcialment circular; Dificultat: fàcil (amb forta pujada).

1094mapa  1094mperfil

FA ANYS: La fundació de la comunitat carmelita de Cardó prové del 1605.

DSC00434 Balneari de Card inici  Comencem a caminar des del Balneari de Cardó, una mica tard ja que ens hem aturat a esmorzar a Rasquera. El balneari és una construcció notable del que havia estat un conjunt monàstic que va resultar venut com a conseqüència de l’exclaustració del 1835 i que actualment està en terrible estat d’abandó, tot i ser de propietat privada.

DSC00437 Vista Sant Sime

D’inici es comença per la pista on el senyal indica ‘Ermitori de Cardó’ i aviat tenim a sobre, dalt d’un penyal vertical les restes de l’ermita de Sant Simeó. Aquesta ermita està perfectament situada damunt d’un penyal que sembla una gruixuda columna, tal com va viure dalt d’una columna sant Simeó d’Estilita.

DSC00439 Mirador del Balneari de Card  La pista puja suau i troba al dreta un mirador des del qual la vista sobre el balneari és perfecta. El balneari, l’any 1938, es va convertir en hospital de l'exèrcit republicà, i després de la guerra es va restaurar, ampliar i es va mantenir en ús fins al 1967.

DSC00440 Amb el paisatge pel davant

Més enllà el paisatge s’obre lluny cap a les serres de Cavalls i Pàndols. Com explica el metge, historiador i amic Carles Hervàs i Puyal, el balneari va ser molt actiu durant la batalla de l’Ebre. Els ferits del XV Cos d’Exèrcit es concentraven a Mora d’Ebre i des d’allí eren traslladats als punts d’evacuació, que estaven situats al túnel d’Argentera i també a l’estació dels Guiamets.

DSC00445 Font del teix

Per bosc arribem a la font del Teix, on es bifurca el camí: és pot seguir per la dreta o per l’esquerra, nosaltres optem per la dreta. Dos segles abans, després de la caiguda de Barcelona el 1714, aquest territori de Móra d’Ebre va ser circumscripció militar durant l’ocupació que justificava el president de la Real Junta José Patiño de la següent forma: “Aquell gran orgull (dels catalans) està abatut i respecten ja els preceptes de Sa Majestat (referint-se a Felipe V), no per afecte i amor, però sí per la força superior de les armes; i les tropes, sota el comandament d’aquest capità general, asseguren amb el temor el compliment de les normes” (de l’autor Josep M. Torras i Ribé).

DSC00446 Monestir entre valls i serres  Hem seguit pujant i encara veiem el balneari mig amagat lluny entre serres i valls.

DSC00447 Crestes  Estem envoltats de territori calcari que mostra curioses formacions derivades de l’erosió antiga.

DSC00448 Cami de les fites

El bosc s’ha acabat i continuem ara un camí molt costerut que anem seguint per algunes fites ben posades. Ara fa 140 anys va néixer Margaret Sanger, la gran promotora de la pastilla anticonceptiva. Infermera de professió i gran defensora de la planificació familiar va decidir oposar-se a les lleis americanes a partir de l’any 1912. Havia viscut els resultats d’embarassos no desitjats entre les dones pobres i va escriure articles de salut reproductiva, a més de promoure clíniques de control natal. Més d’un cop la seva activitat la va portar a la presó. Cal recordar que sovint el poder manté lleis injustes que porten a la presó a bones persones, com es pot comprovar llegint la història.

DSC00453 La Creu de Santos  Finalment arribem dalt de la Creu de Santos, on podem descansar una mica i beure un glop d’aigua. Estem a 941,9 metres. Aquest primer cim és el que, amb el seu vèrtex geodèsic, forma part de la llista dels 100 Cims de la FEEC.

PHOTO-2019-03-03-14-55-49 Mai està de més una foto de grup en fer el cim.

DSC00456 Segona creu

Encara fem una curta travessa de pocs minuts fins a l’altre punta d’aquesta muntanya on una altra creu hi està plantada. Aquest altre cim compta amb 942,3 metres, el que vol dir només 40 cm més que el primer. Es tracta del cim més alt de la serra de Cardó.

DSC00457 de creu a creu  La vista de creu a creu ens serveix de record que cal anar baixant, cosa que fem, ara seguint un camí en volta circular.

DSC00459 Baixant pel bosc dels teixos Anem baixant pel bosc on hi sovintegen teixos petits.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/balneari-de-cardo-creu-de-santos-33760454