(Bages) Ruta el 21/11/2019; 16 km; +500 -500; 5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Camps, Castelltallat, castell, Sant Miquel, Observatori.   Participants: Josep, Vinyet, Anna, Josep Maria, Carles, Alfred i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

amapa aperfil

FA ANYS: El castell de Castelltallat està documentat el 937.

DSC04182 Inici a Camps    Comencem l’excursió al petit nucli de Camps, en un dia fred però brillant. Camps és un poble que pertany al terme municipal de Fonollosa. Es tracta d’un nucli espars i molt poques persones resideixen al seu nucli. La majoria d’habitants (prop d’un centenar) viuen escampats en cases i masies que sovint formen petits ravals. Els dies festius, i en època de vacances, la població augmenta considerablement. Destaca l’església de Santa Maria.

DSC04185 Necrpolis    Al darrera de l’església hi ha una placeta on s’hi va localitzar una valorada necròpolis. És la Plaça de la Creu de Camps, on hi ha una necròpolis que data del s. V al XIX, i que a finals del 2016 va ser urbanitzada i museïtada.

DSC04187 Can Fadr Jaumet

Estem a 600 metres d’altitud i sortim seguint els senyals del GR-3 i aviat passem pel davant de Can Fadrí Jaumet. De Camps podem dir que (wikipedia) l'any 950, el Comte Borrell va donar a Santa Cecília de Montserrat un alou (amb les esglésies de Santa Maria, Sant Pere i la capella de Sant Mamet de Bacardit) a un lloc que es deia Cancis (que avui és Camps) i que pertanyia a Castelltallat (castro de Montedeon), del comtat de Manresa. Deixem la casa i seguim endavant, però un gosset del mas ens va seguint, remenant la cua.

DSC04190 Cabana molt ample

La ruta es dirigeix a ponent i va pujant. Passem pel costat d’una bonica i gran cabana de pedra seca. En aquests pobles predomina l’agricultura de secà: vinyes, cereals, ametllers i oliveres. La ramaderia no està tan estesa però hi ha algunes granges de ramat porcí i boví i també pastures de vaques. Com és habitual en els entorn rurals, les cases també tenen el seu bestiar per a consum propi, principalment conills i aviram, i el seu hort.

DSC04194 Cabana molt ample i el Quisu    Podem veure l’interès que sembla mostrar el gosset. Així que si al principi érem set ara som vuit, perquè ens seguirà tota l’excursió fins que tornem a ser al mas a la tornada.

DSC04195 Ruta del GR3

Aquesta ruta va sovint per sota d’ombra de bosc, la qual cosa la fa assequible també prop de l’estiu. Per entendre la història, aquell any 937 en que consta documentat el castell, el sobirà de Catalunya era Sunyer, germà de Guifré II. Abans d’haver heretat del seu germà, el seu pare ja li havia deixat el comtat de Besalú. Tot aquest territori formava part de la Catalunya Vella i era fronterer, per això Sunyer va passar la seva vida lluitant contra el sarraïns i fundant monestirs. El 1947 va deixar el govern al seu fill Borrell que va esdevenir el sobirà Borrell II.

DSC04196 Ermita abandonada de la memria    Arribem a les runes d’una ermita petita que no figura indicada al topogràfic. He acabat descobrint que és la capella vella de San Mamet de Bacardit. El lloc i més concretament l'església, és documentat l'any 950. Conserva la planta rectangular i un petit absis.

DSC04198 Explicacions     Com sempre les explicacions de l’amic Josep permeten fixar l’atenció en els aspectes més interessants. L'església és esmentada durant tot el s. XI, però al s. XVII, i més concretament l'any 1685, el seu culte fou traslladat a la capella familiar del mas Bacardit, denotant així d'importància que aleshores tenia ja el mas. Aquest devia aglutinar les antigues terres de l'alou del monestir de Sta. Cecília i aconseguí, el s. XVII i més especialment al s. XVIII, ser nucli d'una important explotació agrícola. Al segle XVIII, l’actual municipi de Fonollosa estava vinculat amb Cardona i durant la guerra de Successió la seva gent milità en la lluita antiborbònica. Tant gran fou el compromís dels seus veïns amb la causa austriacista que alguns pagesos, com el del Mas Bacardit de Llomars, mantingueren una petita tropa de cavalleria quan la guerra era ja acabada, la qual cosa li valgué la presó de per vida.

DSC04200 El Casalot    Al vessant nord-est de la nostra caminada podem veure-hi el mas El Casalot. El relleu de Fonollosa destaca l’existència de tres grans planes encabides entre serralades. Al Nord, les planes de Fonollosa i Camps, ubicades entre la serra de Castelltalat, que delimita el territori de tramuntana. La serra de Castelltallat, en l’eix de tramuntana a ponent, arriba fins al límit del terme que els collets de la Cucala i l'alt de cal Pallarès separen d’Aguilar i la Segarra.

DSC04208 Veiem Castelltallat    Hem fet uns 6,5 quilòmetres i ja veiem el nostre objectiu: Castelltallat. Per perspectiva històrica cal afegir que el 937 a la Península Ibèrica, els sobirans de les altres nacions, regnes o estats eren: Navarra, Garcia Sánchez I; Lleó i Asturias, Ramiro II; Castella, Fernan Gonzalez. Tot el sud de la península era del Califat d’Abderrahmán III.

DSC04215 Casa Nova de Castelltallat    Ja hi arribem i ens aturem a fer un mos asseguts als bancs del davant del restaurant de la Casa Nova de Castelltallat, que avui està tancat (obren els caps de setmana). Al costat del restaurant, hi ha la casa vella, en bon estat de conservació i que encara conserva a la façana el rètol antic de “Teléfonos”, que ens recorda aquells temps en que no teníem mòbil.

DSC04217 Observatori    Uns metres de pujada per la pista i arribem dalt del turó. Al punt més alt hi ha l’Observatori de Castelltallat. Castelltallat es una serra molt despoblada, tant sols hi ha la presència d’algunes masies que fan molt poca llum i per això la situació de l’Observatori, a poc menys de 1000 metres d’alçada i allunyat de qualsevol nucli urbà, fa que esdevingui un lloc privilegiat per a la observació del cel. Es va inaugurar el 2004.

DSC04225 St Miquel 1    Al costat tenim l’església de Sant Miquel que es calcula del segle XV. Construïda amb les pedres del castell que hi havia al cim, presenta una nau central i una lateral esquerra. L'exterior està voltat d’un mur i compta amb un petit jardí i cementiri. Està alçada i s'hi accedeix per una escala.

DSC04219 Sant Miquel

Les escales i el portal de Sant Miquel ens serveix de marc per la fotografia. Ara anem al castell que tenim al costat. És un castell termenat documentat el 937, dit també Montdó o Montedono i Castrodon. Ja a finals del segle XIII o principis del XIV el castell es trobava fora d'ús, produint-se el seu enrunament.

DSC04221 Castell de Castelltallat    Els fonaments de l’antic castell estan a tocar de l’Observatori. Del castell primitiu destaca una torre de planta quadrada situada al vessant nord-est del turó, tota arrebossada de morter de calç, i un gran edifici rectangular encapçalant la part més alta, formant un cos únic rectangular de 25,5 m de llarg. Les restes del recinte murallat, que tanquen el recinte juntament amb la sala rectangular i la torre i que presenten un aparell molt més tosc, daten del segle XI.

DSC04226 Sant Miquel potser

Tornem a baixar i a la cruïlla se’ns genera un dubte sobre la creu de terme. Ens quedem mirant-la perquè no acabem d’identificar la figura que normalment hauria de ser de Crist. Sembla una imatge que té un braç alçat, com si portés una espasa, tal com es representa algun cop a Sant Miquel. No sabem si ho és o no, però ho sembla.

DSC04228 Baixada   El camí de baixada, ara ja no és del GR, va més recte i és molt més dens de vegetació.

Per cert, el passat dia 14 (‘publico.es’) es va fer públic l’informe d’Amnistia Internacional sobre la sentencia del Tribunal contra Jordi Cuixart i Jordi Sànchez. Diu ‘AI’ que la sentència vulnera el principi de legalitat i suposa una amenaça als drets de llibertat d’expressió i de reunió. L’organisme internacional demana la llibertat immediata dels dos Jordis i l’anul·lació de les condemnes per sedició.

DSC04230 Forn  A prop del final encara deixem a la nostra esquerra un forn de calç. Poc després arribem ja al mas de Can Fadrí Jaumet, on el gosset s’hi queda i ens mira quan marxem mentre encara remena la cua.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/camps-castell-de-castelltallat-sant-miquel-observatori-43792948