(Alt Penedès) Ruta el 28/09/2016; 9 km; +335 -335; 4 hores.   Excursió organitzada pel Grup dels Dimecres amb el següent itinerari: Pontons, Sant Joan de la Muntanya, El Teuler, Molí de Baix, Sant Salvador, Santa Magdalena.  Participants: Miquel i 5 més.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: moderat. (NOTA: per la pujada dreta a Sant Salvador i perquè cal encertar la continuació de la ruta; hi ha explicacions dins del text).

mapa mperfil

FA ANYS: Aproximadament l’any 1270, Jaume I va concedir dret de mercat a Pontons.

P1070529 Pontons Comencem aquesta excursió al poble de Pontons. La primera referència feta al poble és del 996 en relació al castell de Pontons. Se sap que el castell i el terme van ser adquirits l’any 1066 pels comtes de Barcelona.

P1070532 Amunt i parada

Des de l’aparcament del poble, travessem la carretera i pugem per un camí estret que s’enfila amunt just al davant. Deixem les cases i aviat una pista pedregosa i calcària continua pujant. Pontons, avui petit poblet, va ser important. Comptava amb dret de mercat els dimarts, que li havia estat concedit per Jaume I. També, el 1297, hi havia mines de plom al terme, que eren explotades pel dret que havien obtingut anys enrere els monjos de Santes Creus.

P1070534 Cova Batlle Vell

A 1,4 quilòmetres de la sortida arribem a una cova que té per nom Batlle Vell (posar atenció a la fita que veurem a la dreta del camí). Després tornem uns metres enrere i prenem el camí de la dreta, que hem deixat pocs minuts abans.

P1070537 Cabana de pedra seca

Més endavant ens fem aquesta foto davant una cabana de pedra seca en molt bon estat. Tot aquest terreny mostra senyals de murs, que demostren una activitat econòmica anys enrere, ja abandonada; per aquesta raó els pins ho han ocupat tot.

P1070538 Pla de Sant Joan

Uns 700 metres més endavant arribem a un espai ample i pla: el Pla de Sant Joan. Abans comentàvem els drets de mercat de Pontons i potser cal afegir que quan Jaume I el va concedir Catalunya ja comptava amb quatre segles d’existència (des del 874).

A la península, Astúries comptava amb cinc segles (des del 718); Navarra comptava també amb quatre (des del 851). Les altres entitats nacionals (Castella, Lleó, Aragó,...) van ser posteriors.

P1070539 Vista de Montserrat  Al davant tenim aquesta vista de la muntanya de Montserrat. Cal seguir un camí evident que baixa avall per la dreta del pla.

P1070541 Absis de St Joan

Arribem a una raconada planera on hi ha l’ermita de Sant Joan de la Muntanya, voltada d’un cingle espadat que penja per tot arreu. Podem fer aquesta foto des d’un petit replà que hi ha a l’est del temple, sota mateix de l’absis amb arcuacions llombardes. Estem sota un penya-segat sota el puig del Fonoll. Aquesta església, antiga capella del castell que estava situat a sobre, està inclosa a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. És romànica i va ser construïda el 1075 per Guillem Bernat d’Òdena. A partir del 1271, el monestir de Santes Creus la va posseir em domini total. Va ser restaurada l’any 1968.

P1070547 Mirador del darrera  Al davant del mur nord, a la raconada veiem uns esglaons excavats a la roca, a la dreta. Pugem i donem la volta a l’edifici fins a la banda de sud-oest, on hi ha un mirador protegit. Al costat mateix d’aquest mirador es veu el camí que baixa cap el sud i que hem de seguir, en una baixada dreta però sense grans dificultats.

P1070550 El Teuler

El camí ha anat voltant les terres del mas Sant Joan. Arribem a la font i el mas Teuler. Després seguim el camí, acabant de voltar el mas Sant Joan fins que s’arriba a una pista asfaltada, però molt còmoda.

P1070553 Vista St Joan des de baix

Des de baix la vista de l’ermita romànica de Sant Joan de la Muntanya és força bonica.

P1070555 Penyafort i Mo Baix  Arribem al final a la carretera general, la creuem i baixem a la riera de Pontons on hi havia el Molí de Baix i ara hi ha un gran edifici de Colònies: Penyafort. Des d’aquí anem a buscar una pista, per sobre de les instal·lacions del centre de colònies , que seguim en direcció sud-sud-est, un quilòmetre, en quin moment hi ha un sender que s’enfila dret amunt a l’esquerra. (Al track del gps hem deixat dues errades per pista equivocada, per a informació de qui ho torni a seguir: així podrà reconèixer per on no cal anar).

P1070557 St Salvador sendevina  És una pujada forta però només d’uns 80 metres de desnivell. Ja es veu, entre els pins i al davant de les parets del cingle, una paret de color més groc. Correspon al mur de l’ermita de Sant Salvador. És un indret quasi inaccessible. Consta construïda dins del segle XIV en una sola nau adossada al penya-segat.

P1070559 Arribem tots  Un bon lloc per descansar i beure una mica d’aigua. Portem 6 quilòmetres des de l’inici i només ens en queden 3 més per acabar l’excursió. Aquí cal parar molta atenció: La ermita està penjada al penya-segat i entre les branques es despenja en vertical la paret. Aneu en compte, una caiguda pot ser molt perillosa. Però anant en compte no hi ha problema. Una altra nota: es veu un camí (passat el mur i l’arc de l’església) que va recte en direcció nord. Si el seguiu deu metres veureu que no te continuïtat. Cal tornar enrere i veureu, al mateix lloc per on heu arribat de la pujada, que de cara endavant el camí (amb marques blaves i taca vermella) segueixen amunt. Heu d’anar amunt a buscar el camí que planer i segur va per sobre dels cingles.

P1070562 Sta Magdalena Anem seguint el camí còmodament (continuen les marques) en direcció nord-oest i després van baixant fins al torrent de la Gralla. Pel camí tindrem aquesta vista sobre l’ermita de Santa Magdalena, a tocar de Pontons.

P1070563 Faana

Arribem al davant de la façana de l’ermita, després d’haver fet quasi 9 quilòmetres des de l’inici. Consta documentada per primer cop el 1138 en una donació feta per Ramon Guillem d’Òdena. Dins de l’església es conserva una pica baptismal d’immersió, segons he pogut llegir.

P1070564 Grup

Aprofitem per fer-nos una fotografia de grup.

P1070565 Baixada a Pontons

Al costat de l’ermita hi ha una Creu de la Santa Missió i un indicador per baixar cap a Pontons en pocs minuts. La Santa Missió era un seguit d’actes dirigits per jesuïtes, sota l’impuls franquista, després de la guerra civil, dirigits a potenciar el paper de l’Església. Duraven uns deu dies en que es feien molts actes i misses, sovint dirigits a homes sols, a dones soles i a infants. Segons deien els vells, eren actes que servien per veure qui del poble hi assitia i qui no i així poder identificar els reactius al règim.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14904927